מליאת הכנסת הפילה הערב (רביעי) את הצעת החוק שקידם ח"כ דודי אמסלם מהליכוד להגבלת סכומי הכספים שניתן להשתמש בהם בפריימריז - שמטרתה לפי ההערכות לפגוע בח"כ ניר ברקת, איש עסקים לשעבר ומולטי-מיליונר בהווה, בפריימריז עתידיים בליכוד. עם זאת, חוק זהה שהגישה ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) עבר בקריאה טרומית מיד לאחר מכן.
3 צפייה בגלריה
שרן השכל, דוד אמסלם
שרן השכל, דוד אמסלם
החוק של אמסלם נפל, הצעה דומה של השכל עברה
(צילום: הדר יואביאן, אבי מועלם)
64 ח"כים הצביעו בעד ההצעה של השכל, בהם ישראל כץ, אמיר אוחנה, אלי כהן, יואב גלנט, קרן ברק, שלמה קרעי ויובל שטייניץ מהליכוד. בעד הצעתו של אמסלם הצביעו גם מירי רגב, יריב לוין, חיים כץ, גלית דיסטל-אטבריאן ואורלי לוי-אבקסיס. יואב קיש נמנע ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו נעדר מההצבעה.
הצעת החוק של אמסלם, שזכתה לכינוי "חוק ניר ברקת", מגבילה את סכומי הכסף שמוציאים מועמדים בבחירות מקדימות בתוך המפלגות ל-100 אלף שקל בשנה, כשמטרתה המוצהרת היא לייצר נקודת פתיחה שוויונית בין המתמודדים.
ברקת תקף אחרי ההצבעה את החוק, אך בניגוד לשמותיהם של בכירי הקואליציה שציין - השמיט את התומכים ממפלגת הבית שלו. "לצערנו, יש עסקנים שעדיין תקועים בפוליטיקה הישנה והם מפחדים ממני. הפחד שלהם מביא אותם לחוקק נגדי חוק פרסונלי", אמר. "זה לא יעזור להם, כי את התשוקה והאהבה שיש לי לעם ישראל אף אחד לא יוכל לכבות. בימים אלה, כשהמדינה מתמודדת עם האיום האיראני, משבר הקורונה, גל התייקרויות קשה, והבעיות רק הולכות וגדלות, במה מתעסקת הממשלה של סער, בנט, לפיד וכל עסקני הפוליטיקה הישנה? בחוק פרסונלי נגדי. הם לא יצליחו לפגוע באחדות הליכוד. לא באתי לפוליטיקה בשביל לקבל תפקיד או כסף. באתי כדי לתת ולא לקחת, ושום דבר לא יעצור אותי מלהמשיך לשרת את עם ישראל".
3 צפייה בגלריה
ניר ברקת בריאיון לרויטרס
ניר ברקת בריאיון לרויטרס
"חוק פרסונלי". ח"כ ניר ברקת
(צילום: רויטרס)

הצעת החוק עוררה תסיסה גדולה בליכוד - ובקואליציה תמכו בה לאורך השבועות האחרונים ואף אישרו אותה ביום ראשון בוועדת שרים לחקיקה. ברקע, הבהירו בקואליציה כי התמיכה היא בין היתר משום שישנו חוק זהה של ח"כ השכל מתקופתה בליכוד, שאמור גם הוא להתקדם בטרומית. אלא שברגע האחרון ערכה הקואליציה תרגיל פוליטי לאמסלם, הפילה את ההצעה שלו - והעבירה את ההצעה של חברת הקואליציה.
לאורך כל היום הופעלו על חברי הליכוד לחצים קשים משני הצדדים. תומכי ברקת עבדו ללא הרף כדי לבלום את החוק, ואילו מי שמזוהים עם החוק - דודי אמסלם, ישראל כץ, מירי רגב ואחרים - עבדו כדי לקדם אותו.
מספר דקות לפני ההצבעה על הצעת החוק של אמסלם, הגיש שר החוץ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ערר לשר המשפטים על החוק. הערר הוגש כדי שלא ייווצר מצב תקדימי שהקואליציה מצביעה נגד חוק שהיא תמכה בו בוועדת שרים לחקיקה. הגשת הערר הייתה חלק מהתרגיל - משום שאין מניעה שהקואליציה תתנגד לחוק שיש נגדו ערר.
3 צפייה בגלריה
לא כולם הצביעו עבור השכל. חברי הליכוד שתמכו ביוזמה
לא כולם הצביעו עבור השכל. חברי הליכוד שתמכו ביוזמה
לא כולם הצביעו עבור השכל. חברי הליכוד שתמכו ביוזמה
(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם, קובי קואנקס, הדר יואביאן, יוסי צבקר)
בנאומו לפני ההצבעה אמר אסמלם כי "כשאתה רוצה להיבחר לכנסת אתה מציע את מרכולתך ואת היכולות שלך, לא את חשבון הבנק שלך". לדבריו, "זה לא פרמטר, זה אסור. כי לקנות אפשר הכל, גם ארגוני פשיעה קונים הרבה חיילים. מי שבאמת איש הגון וישר לא יכול להצביע נגד החוק הזה, ומי שמצביע נגדו הוא איש מושחת בסיס".
על הטענה כי הצעת החוק נועדה לפגוע בברקת אמר אמסלם: "אין לי מושג למה ברקת ניכס את החוק לעצמו לכאורה. כאילו הוא האדם היחיד בישראל עם מזומנים". אולם בהמשך רמז להתנהלות חבר הכנסת ממפלגתו: "מה מונע כיום ממיליארדר לחלק צ'קים לאזרחי ישראל? לא בפריימריז אלא עד שלושה חודשים לפני".
ביום ראשון אישרה כאמור ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק, חרף העובדה שהיא קודמה על ידי חבר כנסת מהאופוזיציה. הצעת החוק נתקלה בהתנגדות בקרב כמה מהשרים, אך ראש הוועדה שר המשפטים גדעון סער תומך בה. השר נחמן שי מהעבודה והשרה פנינה תמנו-שטה מכחול לבן התנגדו להצעה בוועדת השרים, והאחרונה ציינה כי מדובר בחוק פרסונלי. סער הציע לנוכח ההתנגדות הזו כי הקואליציה תתמוך בהצעה בקריאה טרומית, ולאחר מכן תוקם ועדה קואליציונית בראשותו, שתלווה את הליכי החקיקה.
סער, יצוין, התבטא בנושא בכמה הזדמנויות בעבר ואמר שהוא מתנגד לתופעות של קניית שלטון בכסף. הוא הסביר שלטעמו חשוב לוודא שכסף פרטי לא ייתן יתרון בלתי הוגן בחיים הפוליטיים, ושעל המחוקק להסדיר זאת.