אחד הדברים המרכזיים שהתברכה בהם מדינת ישראל היא תעשיית ההיי-טק. שמה של המדינה הקטנה במזרח התיכון יצא למרחקים בזכות המחשבה הישראלית והסטארטאפים ששמו אותנו על המפה. כמעט חצי יובל עבר מאז האקזיט האינטרנטי הראשון, וישראל היא מעצמה טכנולוגית עולמית. אבל מה צופה העתיד?
כשנוברים בהיסטוריה הכלכלית של מדינת ישראל ומנסים להכתיר את החלוץ בהיי-טק הישראלי, התשובה הראשונה שעולה היא יוסי ורדי. מי שהתקשורת הישראלית והעולמית הכתירה כבר מזמן, ובצדק, כסנדק של תעשיית האינטרנט הישראלית.
ורדי, שהיה מעורב בהקמה של עשרות סטארטאפים, סייע ב-1996 לבנו אריק להקים את חברת מיראביליס. החברה שמוכרת לישראלים בעיקר בזכות תוכנת המסרים המיידיים שפיתחה וכבשה את העולם – ICQ.
4 צפייה בגלריה
(ארכיון ידיעות אחרונות)
שנתיים לאחר מכן נמכרה החברה לענקית האינטרנט האמריקנית AOL תמורת 407 מיליון דולרים. כיום זה נשמע סכום פעוט, אבל באותה תקופה מדובר בהון של ממש. למעשה, המכירה הזאת הייתה אקזיט האינטרנט הראשון בישראל, ושמה את ישראל על המפה העולמית.
"בשנת 1998 היה גל של גאות מאוד גדולה בשווקים, וכולם חיכו לשנת 2000. כל מי שרץ לבורסה הרוויח כסף, וכולם רצו רק היי-טק", תיאר עו"ד עודד הר אבן, שותף מנהל בפירמת Sullivan&Worcester Tel Aviv.
בתחילת שנות האלפיים הכל השתנה בחדות. "בועת 'הדוט.קום' התפוצצה. הייתה מחיקת ערך גדולה מאוד, כמו שגם עכשיו יש מחיקות ערך גדולות בחברות הטכנולוגיה, ולחלק מהחברות לקח יותר מעשור כדי לחזור לשווי שבו נסחרו לפני הנפילה".
4 צפייה בגלריה
משרד של חברת אורקל
משרד של חברת אורקל
אורקל. ניצלו את המשבר לרכישות
(צילום: shutterstock)
אבל משבר הוא גם זמן לניצול הזדמנויות. חברת "סאן מיקרוסיסטמס" נסחרה בשיא לפי שווי של כ-300 מיליארד דולר, אבל בעקבות התפוצצות הבועה ב-2008 השווי שלה נחתך לכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. אחרי הירידה המשמעותית, היא נרכשה על ידי חברת אורקל.
"בסופו של דבר נרשמה התאוששות, וחברות טכנולוגיה מובילות כמו אמזון ואחרות צמחו וקידמו את העולם מבחינה טכנולוגית", ציין עו"ד הר אבן. "לאט לאט השווקים התאוששו, חזרה הגאות, והכסף שוב נשפך. גם בישראל, ראינו עוד ועוד קרונות הון סיכון שגייסו כספים והשקיעו בהיי-טק.
4 צפייה בגלריה
מובילאיי. האקזיט הגדול ביותר בישראל
מובילאיי. האקזיט הגדול ביותר בישראל
מובילאיי. האקזיט הגדול ביותר בישראל
(צילום: אלי מנדלבאום)
ההתאוששות לאחר המשבר הגדול של 2008 נמשכה ממש עד לאחרונה, והשפיעה משמעותית על השוק בישראל. כך למשל, waze נמכרה לגוגל ב-1.1 מיליארד דולר, סכום שהיו נשמע קטן יחסית, אבל בשנת 2013 היה מספר שיא. רק לאחרונה, נמכרה טאואר לאינטל בכ-5.4 מיליארד דולר. אבל המכירה המשמעותית ביותר בישראל הייתה זו של מובילאיי, שנמכרה כ-15 מיליארד לאינטל, מהלך בסדר גודל מטורף.

לנצל את המשבר הנוכחי

השנתיים האחרונות של הקורונה עשו טוב מאוד לתעשיית ההיי-טק העולמית בכלל, ולזו הישראלית בפרט. "כמות היוניקורנים שצמחו פה היא חריגה בכל קנה מידה. חברות הטכנולוגיה הישראליות גייסו בשנים האחרונות כמות כסף ענקית, הן בהנפקות בוול סטריט והן בהנפקות בבורסה בתל אביב", הסביר עו"ד הר אבן.
היקף הכספים שגויסו משמעותי מאוד, במיוחד לאור המצב כיום בשוק. "כל אותם יוניקורנים גייסו המון כסף לפי הערכות שווי מאוד גבוהות, אבל פתאום נרשמות שוב נפילות בשווקים, ויש הרבה חברות טכנולוגיה ישראליות שנסחרו בבורסות בשווי גבוה מאוד ונחתכו בחודשים האחרונים בעשרות אחוזים. למעשה, כרגע גם אין הנפקות, ובסטארטאפים יש עצירה בהשקעות, הכל נעצר. אנשים פוחדים".
4 צפייה בגלריה
וול סטריט נפילות בורסה
וול סטריט נפילות בורסה
"אין הנפקות, יש עצירה בהשקעות. הכל נעצר"
(צילום: AP)
את הפתרון למצב הקיים, מוצא הר אבן במקורות. "בספר בראשית מסופר שיוסף פירש את חלומותיו של פרעה וניבא שבמצרים יהיו שבע שנים רבות לאחר שבע שנים שמנות. בזכות התובנה הזו, הוא אגר בשנים השמנות הרבה מזון וכסף, וכשהגיעו השנים הרזות הוא היה מוכן להן. יוסף גם ניצל את התקופה הרזה להלאים אדמות בתמורה לאוכל, וניצל את המשבר לשיפור מצב המשק המצרי".
והנמשל – "צריך להבין שהכסף שנמצא בחברות ובקרנות חייב להמשיך לעבוד גם בעתות משבר, זו העת לנצל הזדמנויות. להמון חברות ישראליות יש המון כסף שגויס בשנות הגאות האחרונות. כסף הזה אפשר לרכוש חברות שנפלו או שאין להן מספיק כסף להתמודד עם המשבר שעלול להימשך גם בשנה הבאה".
עורך דין עודד הר אבן Sullivan & Worcester Tel Avivעו"ד עודד הר אבןצילום: רן בירן
"מי שיש לו כסף, כמו אורקל ב-2008, יחכה לירידת ערך של חברות אחרות ויקנה אותן במחיר טוב. ללא ספק, החברות החכמות היו אלה שגייסו את הכסף בשיא, והן ייקחו את הכסף שגייסו ויקנו חברות במחירי סוף עונה. הכל תלוי בכמה כספים חברות ההיי-טק והסטארטאפים הצליחו לגייס בתקופה הקורונה, יש כאלה שלא ישרדו וייעלמו מהזירה".
לצד הרכישות, התקופה הקרוב תתאפיין גם במיזוגים, הסביר עו"ד הר אבן. "אנחנו עוד לא בשיא של מגמת הרכישות והמיזוגים, כי עדיין יש הרבה כסף בשוק, אבל זו בהחלט יכולה להיות המגמה שתאפיין את השוק בכלל, ואת ההיי-טק בפרט, בתקופה הבאה".
לכל מי שממהר להספיד את תעשיית ההיי-טק הישראלי, הר אבן ממליץ להנמיך ציפיות. "ישראל הגיעה מרופדת היטב לתקופה הנוכחית, שמסתמנת כמשברית, ואני מעריך שלא מעט חברות ינצלו את הכסף שאגרו לרכישת חברות טובות במחיר זול יותר, מה שיעזור להן להמשיך ולצמוח".
עו"ד הראל פלג משרד HPLAW עורך דיןעו"ד הראל פלגצילום: יח"צ
גם עו"ד הראל פלג, מייסד משרד HPLAW, המלווה יזמים בשוק הבינלאומי, טוען שמוקדם להספיד את החברות הישראליות. "המציאות הגיאופוליטית והיעדר משאבי טבע אילצו את הישראלים, מאז הקמת המדינה, למקסם את ההון האנושי. הישראלים היו מאז ומתמיד הראשונים לזהות את הצורך הגלובלי בפתרונות".
"ישראלים יודעים למצוא הזדמנות בכל משבר, ולמצוא פתרונות יצירתיים", הוסיף עו"ד פלג. "הנחישות והחתירה למטרה לצד יצירתיות הם אלה שמאפיינים את החוצפה הישראלית, מה שמביא לתוצאות שאותן אנו רואים".
פורסם לראשונה: 20:31, 04.06.22