3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
"סדרי העולם משתנים לטובת ציר ההתנגדות ונגד הציונים". ראיסי
(AFP)
נשיא איראן איבראהים ראיסי ערך אתמול (ראשון) סדרת שיחות עם מנהיגים מוסלמים ברחבי העולם לכבוד חודש הרמדאן. אחד מהמסרים המרכזיים שהעביר היה ש"צריך להקים חזית מול ישראל לשחרור פלסטין".
בזמן שאסמאעיל קאא'ני, מפקד כח קודס של משמרות המהפכה, הגיע לביקור בדמשק, כשברקע המתיחות הביטחונית הרב-זירתית ואירועי הר הבית, נערכה אתמול שיחת טלפון בין נשיא סוריה בשאר אסד לבין ראיסי. איראן מנסה בימים האחרונים להביא לכינוס חירום של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, בשל אירועי הר הבית והמתיחות בזירה הפלסטינית. בשיחה בין אסד לראיסי דנו השניים בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית ובמתיחות הביטחונית, לצד נושאים אחרים שקשורים ביחסי שתי המדינות.
בהודעה מטעם לשכתו של אסד נמסר כי "בשיחה דנו השניים בהתקפות של הכיבוש הישראלי נגד מסגד אל-אקצא והמתפללים בו, ושניהם רואים בפעולות הללו ביטוי של מדיניות היישות הציונית, שחלק ממנה גם התקיפות הישראליות נגד סוריה שפוגעות בין היתר באזרחים. אסד הדגיש את החשיבות בכיבוד ריבונותה של סוריה".
ראיסי אמר בשיחה הזו כי "סדרי העולם משתנים לטובת ציר ההתנגדות ונגד הציונים", והדגיש את הצורך בעמידה של העולם המוסלמי מול ישראל וחשיבות שיתוף הפעולה הסורי-איראני "שנמשך כבר יותר מארבעה עשורים".
3 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
אסד. שוחח עם ראיסי על "התקפות הכיבוש הישראלי נגד מסגד אל-אקצא"
(צילום: AP)
בנוסף לאסד, שוחח נשיא איראן עם נשיא אלג'יריה עבד אל-מג'יד תבון. לפי דיווחים בתקשורת, השיחה ביניהם הייתה על חשיבות הקמת חזית איסלאמית מאוחדת נגד ישראל. לדברי ראיסי, לפי הדיווחים באיראן, "ישנה חשיבות להקים חזית מאוחדת בקרב המדינות המוסלמיות מול ישראל. כעת יש צורך דחוף יותר מאי פעם בעבר לשיתוף פעולה של המדינות המוסלמיות להקמת החזית". נשיא אלג'יריה השיב כי "אנו מקווים שנוכל לשחרר את העם הפלסטיני מעוולות הציונים, באמצעות שיתוף פעולה בין המדינות".
אחת השיחות הבולטות שביצע ראיסי הייתה ביום שישי שעבר עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. בשיחה, כך דווח בכלי תקשורת איראניים וטורקיים, ארדואן "הדגיש את החשיבות באחדות שורות של העולם המוסלמי נוכח התוקפנות הישראלית האחרונה שהייתה כלפי הפלסטינים", בהתייחס לאירועי הר הבית. שני הנשיאים דנו בהתפתחויות האחרונות בזירה הפלסטינית, בדגש על אירועי אל-אקצא.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
ראיסי שוחח גם איתו. ארדואן
(צילום: AP)
באותו היום ראיסי שוחח גם עם סרדאר ברדימוחמדוב, נשיא טורקמניסטן. השיחה איתו הייתה גם על רקע הרמדאן, אך אותם נושאים עלו גם בה: החשיבות של אחדות שורות מוסלמית מול ישראל, אירועי אל-אקצא, המתיחות בזירה הפלסטינית וגם האירועים בלבנון, שאליהם התייחס רק מהצד של התקיפה הישראלית בלבנון.
ד"ר רז צימט, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי ואוניברסיטת תל אביב, ציין כי את שיחת ראיסי עם אסד יש לראות בעיקר על רקע המאמצים מצד איראן להביא לכינוס חירום של הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי, בעקבות ההסלמה בהר הבית. עם זאת, לשיחה יש חשיבות גם לנוכח ההסלמה בחזית הצפונית. להערכתו, איראן לא יזמה את ההסלמה האחרונה ואין כל עדות לכך שהיא מנהלת את ההסלמה הרב-זירתית בימים האחרונים.
עם זאת, ברור שטהרן מעורבת בתיאומים בין מרכיבי "ציר ההתנגדות", לרבות חזבאללה, חמאס והג'יהאד האיסלאמי, כדי לנצל את אירועי הר הבית כהזדמנות להגברת הלחץ על ישראל ולהתשתה. זאת, תוך ניצול מה שאיראן מזהה כחולשה פנימית גוברת בישראל. ביטוי לכך ניתן למצוא, בין היתר, בביקור שכאמור קיים בשבת מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה בדמשק.
פורסם לראשונה: 21:32, 09.04.23