החלטתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון להשתתף באתגר שתייה שבו לגם בקבוק בירה שלם בתוך 17 שניות מעוררת ביממה האחרונה תגובות מעורבות. לצד צרפתים שהשתעשעו מהמראה הלא שגרתי של הנשיא גומע את הבירה במהירות-הבזק, היו היום (ב') מי שהאשימו אותו בקידום של תרבות שתייה מזיקה ושל "גבריות רעילה".
הוויכוח הציבורי בסוגיה התעורר בעקבות סרטון שצולם אתמול באצטדיון סטאד דה פראנס בפריז, ושבו נראה מקרון מבקר בחדר ההלבשה של קבוצת הרגבי של טולוז אחרי שניצחה במשחקה באצטדיון. מקרון הוא חובב ספורט אדוק, ונוהג לא פעם לבקר בחדרי ההלבשה של קבוצות אחרי שהוא צופה במשחקיהן מתא הכבוד.
5 צפייה בגלריה
 נשיא צרפת עמנואל מקרון אתגר שתייה בירה
 נשיא צרפת עמנואל מקרון אתגר שתייה בירה
ב-2018 טען ששתיית-בינג' היא הבעיה. מקרון נענה לאתגר
5 צפייה בגלריה
 נשיא צרפת עמנואל מקרון אתגר שתייה בירה
 נשיא צרפת עמנואל מקרון אתגר שתייה בירה
עם השחקנים בחדר ההלבשה. "בסך הכול השתתף במסורת שלהם"
במהלך שהותו בחדר ההלבשה הוגש למקרון בקבוק של בירה קורונה, ואנשי הצוות והשחקנים של הקבוצה מטולוז הפצירו בו ללגום את כולו בבת אחת. מקרון נענה לבקשה, שתה את הבירה כולה ברצף – ולסיום הטיח את הבקבוק בשולחן, כמעביר את המסר: "עשיתי את זה". הפופולריות של מקרון ספגה בחודשים האחרונים פגיעה אנושה בעקבות רפורמת הפנסיה שלו, והיו מי שהניחו כי התיעוד שלו שותה את הבירה כולה בתוך זמן קצר ישווה לו מראה עממי ויעורר רגשות חיוביים כלפיו.
אלא שלא כולם התרשמו לחיוב מהמעשה, והביקורת לא איחרה להגיע. חברת הפרלמנט סנדרין רוסו ממפלגת הירוקים צייצה בטוויטר בתגובה לסרטון הבירה של מקרון: "הגבריות הרעילה בהנהגה הפוליטית – בתמונה אחת". בעיתון "ליברסיון", המזוהה עם השמאל, הזכירו שב-2018, כשהגן על תעשיית היין של צרפת, טען מקרון כי לא היין עומד בלב בעיית השתייה שממנה סובלים צרפתים רבים, וכי מה שמסוכן באמת לחברה הוא מנהגם של צעירים להתמסר לשתיית-בינג' (שתיית-רצף, שבה לוגמים כמויות גדולות בתוך זמן קצר) של בירה ושל משקאות חריפים. בעיתון מתחו ביקורת על כך שבניגוד לדברים ההם של מקרון, בסרטון הוויראלי הוא עצמו הסכים להתמסר לשתיית-בינג' שכזו.
5 צפייה בגלריה
צרפת פריז מחאה רפורמה פנסיה
צרפת פריז מחאה רפורמה פנסיה
במהומות על רפורמת הפנסיות. הפופולריות של הנשיא ספגה מכה קשה
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
צרפת שביתה כללית הפגנה מחאה פנסיה פנסיות
צרפת שביתה כללית הפגנה מחאה פנסיה פנסיות
מפגינים נגד תוכנית הפנסיות של מקרון, בתחילת השנה
(צילום: AP)
גם ברנרד באסה מארגון צרפתי הפועל למאבק בהתמכרויות יצא נגד מקרון, ואמר כי "לנשיא יש אחריות לשמש דוגמה ומופת להתנהלות בריאותית נכונה". וויליאם לוונשטיין, רופא מומחה להתמכרויות, אמר לטלוויזיה הצרפתית כי מעשהו של מקרון בלתי הולם: "אתה יכול לעשות את זה, אבל לא לפני מצלמות", אמר. מנגד היו מי שיצאו להגנתו של הנשיא. חבר הפרלמנט ז'אן-רנה קזנב, איש מפלגתו של מקרון, אמר: "מדובר בנשיא שחולק את שמחתם של 23 שחקנים ומשתתף במסורת שלהם. זה הכול".
מקרון ידוע כתומך נלהב של תעשיית היין המפורסמת של צרפת, ובעבר העיד כי הוא עצמו נוהג לשתות כוס יין בכל ארוחת צהריים ובכל ערב. בעבר אף סיכל ניסיון של רשויות הבריאות בצרפת לקדם את קמפיין "ינואר היבש", שבו ביקשו להפוך את החודש הראשון של כל שנה לחודש שבו יתנזרו הצרפתים כליל משתיית אלכוהול.
5 צפייה בגלריה
כוס יין
כוס יין
מקרון סיכל את "ינואר היבש". תעשיית היין המפורסמת של צרפת
(צילום: shutterstock)
אף שצריכת האלכוהול בצרפת פחתה ב-50 השנים האחרונות, שתיית משקאות אלכוהוליים עדיין נפוצה למדי שם, וכ-49 אלף איש מתים במדינה מדי שנה מסיבוכים הקשורים לצריכה הזו. לפי משרד הבריאות של צרפת, צריכת אלכוהול היא אחד הגורמים העיקריים לאשפוזים בבתי החולים במדינה.