בעוד חיזבאללה מציג את העוצמה של לוחמיו ושל העם הלבנוני, ובשעה שגורמים מארגון הטרור משבחים שוב ושוב בחודשים האחרונים את "העמידה האיתנה" של תושבי דרום לבנון בלחימה מול ישראל, מסתבר שהדברים הם לא בדיוק כמו שחיזבאללה מציג אותם. כך לפי כתבה שפרסמה אתמול (שלישי) רשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" על מצבם של תושבי דרום לבנון ש"עייפים מהמצב בגבול".

גם בכתבה נוספת, ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני, פורסמה עדות ביקורתית מצד תושבת כפר בדרום לבנון. מונירה עיד, בת 67 מעלמא ע-שעב, נשארה בכפר – בניגוד לרבים אחרים. היא אמרה כי "המצב היה יכול להימנע על ידי חיזבאללה, אבל הישראלים השתגעו. ההפצצות גרועות יותר מאלו של 2006".
גורמים המעורים בתהליך החשיבה של חיזבאללה אמרו לעיתון כי הארגון מקדם את ההכנות הצבאיות שלו לקראת אפשרות של פלישה ישראלית, שהוא סבור שההיתכנות לה עלתה. סא"ל דותן רזילי הודה בכתבה: "אנחנו לרוב הכוח התוקף, אלו שלוקחים יוזמה. להגן במשך יותר מ-100 ימים זה די קשה".

3 צפייה בגלריה
מחנה הפליטים פליטים פלסטני עין אל-חילווה בדרום לבנון בצל חילופי אש בין פלגים פלסטיניים
מחנה הפליטים פליטים פלסטני עין אל-חילווה בדרום לבנון בצל חילופי אש בין פלגים פלסטיניים
פליטים בלבנון, ארכיון
(צילום: רויטרס, Aziz Taher)
ובחזרה לכתבה ב"אל ערביה". מאז 7 באוקטובר, נכתב, חיזבאללה קשר את גורל דרום לבנון לסכסוך בעזה. חוסר השקט החל להתגבר בקרב הלבנונים מכפרי הדרום ובכלל, גם בקרב העדה השיעית, בעקבות האבדות הרבות - האנושיות והחומריות. גורמים רבים מעיירות הגבול קוראים להפסקת המלחמה עם ישראל ולא מסכימים עם אמירותיו של ארגון הטרור השולט בדרום לבנון, כאשר מדובר על תושבים מעיירות המזוהות עם חיזבאללה שהרוב בהן שיעי.
אחמד (שם בדוי) סיפר בריאיון לרשת כי הוא נאלץ לעזוב את עיירתו עיתרון בדרום לבנון, עיירה שתושביה הם שיעים ומזוהים עם חיזבאללה. הוא חיפש מקלט עם משפחתו בביירות כדי לברוח מהתקיפות הישראליות שכוונו לעיר. "לאחר יותר מ-100 ימי מלחמה נאלצנו לעזוב את העיירה בגלל התקיפות המתמשכות, וחיפשנו מקלט אצל אחד מקרובינו בביירות", אמר.
לדבריו, חיי התושבים השתנו לגמרי בעקבות הלחימה. "הבתים שלנו נהרסו בתקיפות האלימות, היבול החקלאי נפגע בצורה קשה מפגזי הזרחן ואף גורם רשמי או לא רשמי לא שאל אותנו מה קרה לנו. מצבנו הוא המצב של משפחות רבות שנעקרו מהעיירה", ציין.
3 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב אל-ג'מיג'מה ב דרום לבנון
תקיפה של צה"ל ב אל-ג'מיג'מה ב דרום לבנון
"החיים השתנו לגמרי". תקיפת צה"ל בדרום לבנון, אתמול
אחמד סיפר כי למשפחתו יש סופרמרקט בעיתרון, אך כרגע הוא לא יודע מה עלה בגורל הסחורה. "נמאס לנו מהמלחמה", הוסיף, "אנחנו מקווים לסיים אותה ולחזור לחיים הרגילים, שגם ככה לא היו רגילים מאז המשבר הכלכלי ב-2019. אנחנו לא רוצים שום דבר מהמדינה חוץ מעצירת המלחמה, כדי שנוכל לחזור לביתנו ולאדמתנו".
מוחמד, תושב העיר בינת ג'בייל - שגם בה רוב התושבים הם שיעים - קרא לעצירת הלחימה. "ישראל היא האויב של כולנו", אמר בריאיון לרשת, "היא תוקפת את ריבונותנו מדי יום, אבל אנחנו עייפים. ההשפעות הכלכליות כבדות מאוד על הכפרים והעיירות שלנו, שכבר סבלו לפני המלחמה. אנחנו רוצים לחזור לחיים שהיו לנו לפני 7 באוקטובר. הפכנו לעקורים במדינה שלנו".
הוא הביע את צערו על כך שהרשויות הרשמיות "נטשו את האחריות שלהן" כלפי תושבי דרום לבנון. לדבריו, התושבים מחזיקים מעמד בזכות הסיוע שהם מקבלים מקרובים הגרים מחוץ ללבנון. "אנחנו מקווים שהמלחמה תסתיים עוד היום כדי שנוכל לחזור לעיירה שלנו, לאמוד את הנזקים, לתקן אותם ולהחזיר את חיינו לשגרה", אמר.
3 צפייה בגלריה
דרום לבנון הלוויה של פעילי חיזבאללה שנהרגו מאש צה"ל חרבות ברזל
דרום לבנון הלוויה של פעילי חיזבאללה שנהרגו מאש צה"ל חרבות ברזל
"הארגון זנח את האחריות לשלומם של תושבי הדרום". הלוויית פעילי חיזבאללה
(צילום: Daniel Carde/Getty Images)
מרואיין נוסף מעיירת הגבול רמיש, בעלת רוב נוצרי, סיפר כי 80% מהתושבים עזבו לכיוון ביירות והר הלבנון. "נאלצנו לברוח מהעיירה שלנו בגלל התקיפות הישראליות, והפסקנו לעבוד. הילדים שלנו עברו ללמידה מרחוק כיוון שלא הייתה להם אפשרות ללכת לבית הספר", ציין. לדבריו, התושבים מעורבים כעת במלחמה שאין להם קשר אליה. "אף אחד לא שאל אותנו אם אנחנו רוצים את זה או לא", הוסיף.
תקוותו היא שהמלחמה תסתיים ושאנשי רמיש יוכלו לחזור לחיות בשלום. "למה אנחנו צריכים לשלם בדם ולספוג הפסדים גדולים בלי סיבה משכנעת? אנחנו מזדהים עם תושבי עזה, אבל מה הועילה להם חזית לבנון? האם התקיפות עליהם פסקו? הם חזרו הביתה?", תהה.
לפי הכתבה, אנשי דרום לבנון מרגישים את השלכות המלחמה. אחד המרואיינים אמר כי חיזבאללה, שהכניס את לבנון למלחמה, זנח את האחריות לשלומם של תושבי הדרום. הוא קרא לממשלת לבנון למלא את תפקידה, כאשר לדבריו הוא "יודע שאין לה מספיק כסף לכסות את עלויות העקירה".
השיעים בדרום לבנון, כך צוין בכתבה, לא בטוחים שהמשך המלחמה כדאי עבורם. הם שואלים את עצמם "מה משמעות הניצחון בשעה שכפרים נהרסו ואנשים נעקרו מבתיהם". בנוסף, הוזכר בכתבה, יש אווירה של פחד שלא מאפשרת לאנשים להביע את הקולות הללו באופן פומבי.
ח'ליפה, מרואיינת מדרום לבנון המתנגדת לחיזבאללה, אמרה כי הנרטיב של הארגון לגבי פתיחת חזית בביירות כ"חזית תמיכה של עזה" שגוי - וכי מי שמשלם את המחיר הם הלבנונים. "חיזבאללה תזמן את תנועותיו הצבאיות בהתאם להמלצות איראן ולמשא ומתן שלה באזור".
העורך הראשי של אתר "אל-ג'נוביה" הלבנוני, שהתראיין לכתבה גם הוא, אמר כי יש חשש גדול בקרב השיעים ובסביבת חיזבאללה ממלחמה. לדבריו, "חיזבאללה משווק את המלחמה וחשיבותה, אבל מי שמבקר בכפרי הדרום, במיוחד אלה הקשורים לחיזבאללה, רואה את החרדה על פני התושבים".
הוא ציין כי בסביבת חיזבאללה מודאגים מממדי התקיפות הישראליות נגד בכירים, בעוד שרמת התגובה של חיזבאללה לא באותו היקף. לפי "אל-ערביה", במהלך שלושת חודשי המלחמה נעקרו מדרום לבנון כ-80 אלף איש, ולאחרונה הייתה עלייה במספר הפליטים בגלל התרחבות התקיפות בעיירות הגבול.
פורסם לראשונה: 23:37, 23.01.24