בין שמדובר בניתוק ממה שקורה בדרום לבנון או בניסיון נואש להציל את תיירות הקיץ ולמנוע הידרדרות כלכלית נוספת במדינה רוויית המשברים, בשבוע שעבר השיק משרד התיירות הלבנוני את קמפיין התיירות לקיץ 2024 תחת הכותרת "יוצאים למסע". הקמפיין, הכולל קליפ עם צילומים מרהיבים מרחבי לבנון, הושק באירוע חגיגי במועדון יאכטות בביירות בנוכחות ראש הממשלה נג'יב מיקאתי ושר התיירות הלבנוני ווליד נסאר. כל זאת, בשבועות שבהם מדינות מערביות וערביות מפרסמות אזהרות מסע ללבנון וקוראות לאזרחיהן לצאת ממנה, ובזמן שבו בתי המלון בכפרי דרום לבנון הגובלים עם ישראל נטושים כבר חודשים ארוכים עקב הלחימה. מלונות רבים אחרים באזורים בטוחים יחסית בדרום לבנון הפכו למרכזי קליטה לעקורים מהגבול.
לבנון קוראת לתיירים לבוא
(צילום: ליאור שרון)

לפי שר התיירות הלבנוני, הכוונה בקמפיין "יוצאים למסע" היא ל"מסע של איתנות והתנגדות כדי להישאר במולדת". מי שגנבה את ההצגה בהשקת הקמפיין הייתה יסמינה זייתון, מלכת היופי הלבנונית, שזכתה גם בתואר סגנית מיס עולם בתחרות שהתקיימה בהודו במרץ האחרון. זייתון, במקור מהכפר שובא שבדרום לבנון, אמרה בהשקה: "התיירות היא מרכיב חשוב מאוד בלבנון. השנה זה זמן מצוין להשקת הקמפיין. זו השנה השנייה שלי עם משרד התיירות ואני מאוד מתרגשת לראות את הקמפיין".
על ההפקה המוזיקלית ובימוי הקליפ הרשמי של הקמפיין הופקדו הבמאים כרים א-רחבאני ועומר א-רחבאני, דור ההמשך למשפחת האומנים המפורסמת בלבנון. בקליפ נעשה עיבוד חדש לשיר ששרה במקור הזמרת והשחקנית הלבנונית רונזא. כרים א-רחבאני אמר לתקשורת בהשקת הקמפיין כי גילה תוך כדי הצילומים את כישרון המשחק של יסמינה זייתון.
3 צפייה בגלריה
ליאור בן ארי פינת יא אללה קמפיין תיירות ב לבנון
ליאור בן ארי פינת יא אללה קמפיין תיירות ב לבנון
"מסע של איתנות והתנגדות כדי להישאר במולדת". קמפיין התיירות של לבנון
כאשר נשאלה זייתון בהשקת הקמפיין מה הייתה מוסרת למי שאומר כי "לבנון במלחמה ולא כדאי להגיע אליה", ענתה: "אנחנו הלבנונים לא נשברים. אנחנו בהחלט חווים נסיבות קשות. כולנו סובלים וכולנו שומעים ורואים הרבה סיפורים שנוגעים בנו כבני אדם. אבל אנחנו לא מפסיקים לא משנה מה יקרה".
מאז הזכייה של זייתון בתואר מלכת היופי של לבנון ובתואר סגנית מיס עולם היא הפכה אהודה מאוד במדינה. היא עובדת בצורה שוטפת עם ווליד נסאר, שר התיירות, ובעבר כבר נפגשה עם ראש ממשלת לבנון מיקאתי ועם שר החוץ, עבדאללה בו חביב, שאף העניק לה דרכון מיוחד כדי להקל על נסיעותיה הרבות והודה לה על היותה "שגרירת לבנון בעולם". בהשקת קמפיין התיירות החדש שיבח אותה שר התיירות הלבנוני ואמר כי היא "מייצגת את האישה הלבנונית הערבייה, האינטליגנטית, הנדיבה, הנאמנה, האצילית והיפה". בצילומים מהאירוע ניתן לראות אותה יושבת בשולחן הבכירים.

אנחנו עם שרוצה לחיות

ראש הממשלה מיקאתי דיבר גם הוא בהשקה והדגיש כי ללבנונים יש רצון לחיות למרות התנאים הקשים: "אנחנו עם שרוצה לחיות. ביומיים האחרונים ביקרתי בדרום, פגשתי קציני צבא וחיילים, ביקרתי תלמידים במוקדי הבחינות וראיתי שהם בחרו להשתתף. אנחנו שומעים קריאות ממדינות לאזרחיהן לא להגיע ללבנון. אפילו חלק מאלה שקיבלו את ההחלטה, עמוק בפנים רוצים לבוא ללבנון. ערבים וגם זרים אוהבים את לבנון ואנחנו אותם, אני בטוח שנגיע לפתרון בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
ליאור בן ארי פינת יא אללה קמפיין תיירות ב לבנון
ליאור בן ארי פינת יא אללה קמפיין תיירות ב לבנון
באירוע ההשקה. גם ראש הממשלה מיקאתי הגיע
יש לציין כי בימים האחרונים הצליח מוחמד רעד, יו"ר סיעת חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, להכעיס את הלבנונים כשמתח ביקורת על אלה מהם ש"רוצים לנוח, ללכת לפארקי שעשועים ולים ולחיות את חייהם", בזמן שהמלחמה נמשכת.
בלבנון עדיין מקווים שעונת הקיץ תסייע כלכלית למדינה. העיתון הלבנוני "אל-אחבאר", המזוהה עם חיזבאללה, מתח ביוני ביקורת על הממשלה וטען כי לבנון הרשמית לא נערכת למלחמה וכי יש גורמים שמתעלמים מהאיומים לטובת עונת התיירות, כדי לא לייצר בהלה. גורמים רשמיים בלבנון טענו בראיונות בשבועות האחרונים כי אין פגיעה משמעותית בתיירות, דבר שקשה לקבל כשרואים את התמונות ממלונות דרום לבנון הנטושים.
3 צפייה בגלריה
ליאור בן ארי פינת יא אללה קמפיין תיירות ב לבנון
ליאור בן ארי פינת יא אללה קמפיין תיירות ב לבנון
שר הכלכלה: "יש פגיעה משמעותית מאוד בענף". קמפיין התיירות הלבנוני
מקור במשרד התיירות הלבנוני אמר לאחרונה לעיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי התיירות נמצאת לפני "קיץ מבטיח שאולי יהיה טוב יותר משנים קודמות, אך זה תלוי בכך שהסכסוך לא יתרחב". שר הכלכלה הלבנוני, אמין סלאם, טען בחודשים האחרונים כי יש פגיעה משמעותית מאוד בענף, ירידה של 75%, אך שר התיירות הכחיש את המספרים. בכתבה ב"א-שרק אל-אווסט" לפני מספר ימים נכתב כי בעיר צור אמנם הוחלט להמשיך את הפעילויות התיירותיות כרגיל, אך בעיירות אחרות בדרום המדינה התיירות סופגת הפסדים עצומים. מנהל של אחד מאתרי הנופש סיפר לעיתון כי התפוסה ירדה ביותר מ-90% וכי מקומות רבים בדרום לבנון החליטו שלא לפתוח הקיץ כדי להימנע מעלויות התפעול ומהפסדים.