ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז הערב (יום חמישי) בתדרוך לכתבים שהצטרפו לנסיעתו לברלין כי הכיוון של הקואליציה הוא לרכך את המהפכה המשפטית - ולא להעבירה כפי שהיא כיום. עם זאת, הוא דחה את מתווה הנשיא, שאותו כינה "מתווה חצי העם". מנגד, ראשי האופוזיציה כינסו הצהרה משותפת - שבה הביעו תמיכה מסויגת במתווה הנשיא.

נתניהו אמר כי "מתווה העם" של הנשיא יצחק הרצוג לא מקובל על הקואליציה - אך מנגד, התייחס להפגנות הענק נגד המהפכה המשפטית והודה לראשונה כי הוא "קשוב למה שקורה בעם". נתניהו ציין כי עם הצגת המתווה של הרצוג, "הוחמצה הזדמנות גדולה לפשרה". הוא רמז שהמתווה שיעבור בסוף בכנסת לא יהיה זה שמקודם כעת: "צריך להביא משהו שתואם את המנדט שקיבלנו, ונעשה זאת בצורה אחראית".
נתניהו טען כי המתווה של הרצוג עושה את ההיפך הגמור מלהבטיח את זכויות המיעוט, ואף לעג לכך שהנשיא כינה אותו "מתווה העם". לדבריו, "אני לא בטוח שזה 'מתווה חצי העם' אפילו. מה שהובא בפני הנשיא מצד הקואליציה בנוגע לוועדה למינוי שופטים כלל מתווה של שני שלבים - תיקון מיידי מסוים ואח"כ איזון. הנשיא שמע את הדברים האלה ושם אותם בצד".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"אי אפשר להתעלם ממה שקורה בעם"
(צילום:שלו שלום, AFP)

3 צפייה בגלריה
נתניהו במסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ
נתניהו במסיבת עיתונאים עם קנצלר גרמניה, אולף שולץ
"בעולם חוששים שישראל תתנכל להומואים. זה אבסורד"
(צילום: חיים צח, לע"מ )
מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בהצהרה משותפת עם בני גנץ, אביגדור ליברמן, מרב מיכאלי ומנסור עבאס, כי "מתווה הנשיא לא מושלם - אבל הוא פשרה הוגנת". לדבריו, "לממשלה לקח אתמול 17 דקות להודיע שהיא דוחה את המתווה. הם אפילו לא טרחו ללמוד אותו. כדרכם, אמרו לנשיא שגם הוא יכול ללכת לעזאזל. אנחנו מקבלים את מתווה הנשיא מפני שבמלחמת אחים יהיו רק מפסידים".
גנץ הוסיף כי "מתווה הנשיא לא אידיאלי, אבל ריאלי - והאלטרנטיבה קשה והרסנית". הוא הוסיף: "המצב הביטחוני מחייב אותנו לצופף שורות - ונתניהו ושותפיו מפרקים אותן לגורמים". לדברי גנץ, :מתווה הנשיא הדליק את האור למשך דקות ספורות – ולא חלפו כמה רגעים, עד שנטרקה הדלת. זהו לא מתווה החלומות של אף צד, אבל האלטרנטיבה, בהקשרי ההשפעה על ישראל, בתוכה ומחוצה לה, קשה והרסנית. לכן, אני חושב שכל מי שנמצא כאן, מוכן גם לקיים הידברות על בסיסו". גנץ גם קרא לחבריו להגיד שהם מקבלים את מתווה הנשיא כמקשה אחת - כפי שהוא.
3 צפייה בגלריה
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
ראשי האופוזיציה בהצהרה לתקשורת
עבאס רוצה להיות חלק מהסכמה רחבה, ליברמן רוצה הפרדת דת ומדינה. ראשי האופוזיציה
(צילום: מוטי קמחי )
"אסור שנגיע למצב שאויבנו יזהו חולשה בתוכנו", הוסיף. "ההפיכה המשטרית מעלה שאלות קשות לגבי עתידנו. אני מבקש לפנות לאחיי החרדים ולשאול אותם – כשתקום ממשלה אחרת, מי יגן עליכם כשיחליטו חלילה לשלול את זכות הבחירה של מי שלא יסכים ללמוד לימודי ליב"ה או להתגייס? בג"ץ יהיה נשלט, היועמ"שים מנוטרלים, והפוסק הראשון והאחרון יהיה רוב קואליציוני. כל אזרח, כל קבוצה, כל שבט – נמצא בסכנה מוחשית. על פי הרעיון המתהווה, מי שהיום בשלטון – מחר עלול להיות הנפגע העיקרי".
ליברמן הודה גם הוא להרצוג, והביע צער על כך שהמתווה שלו נדחה על הסף. "היום ברור שהמנוע העיקרי לכל החקיקה המטורללת הזו, הגורם הנוקשה ביותר, הקיצוני ביותר שלא מוכן לשום פשרה הן מפלגות ש״ס ויהדות התורה", תקף. "ההתנהלות הכוחנית והדורסנות שלהן בכנסת מובילה לפגיעה במדינת ישראל, בצה"ל וביהדות. לכן, המסקנה שלי היא ברורה - אם לא נפריד בין דת למדינה לא תהיה לנו מדינה. בסוף התהליך מדינת ישראל חייבת להיות מדינה עם חוקה, בית משפט לחוקה ועם הפרדה מוחלטת בין דת למדינה".
עבאס אמר כי המתווה של הרצוג הוא הזדמנות להסכמות ולדיון על כללי המשחק הדמוקרטיים. "אין ספק שהדמוקרטיה בישראל חשובה לנו במיוחד כבני מיעוטים", אמר. "הרפורמה שתפגע בעצמאות מערכת המשפט וביכולתה לאזן את הממשלה והכנסת תפגע בזכויות ובעתיד של החברה הערבית. אנחנו שואפים להיות חלק מהסכמה רחבה, שתהיה בסיס לעתיד משותף, לפי חזון של ביטחון, שותפות וסובלנות".
מיכאלי טענה כי נתניהו שיקר לקנצלר גרמניה, כשהתרברב בזכויות קהילה הגאה ולא טרח לציין שאלה ניתנו לה על-ידי בית המשפט העליון. "ההפיכה הזו טובה רק למי שבשלטון", אמרה. "הראשונות שיסבלו הן האזרחיות. המשבר חייב להסתיים בהסדר חוקתי, שדואג שמדינת ישראל תהיה ציונית, דמוקרטית ומחוזקת, שבליבה מגילת זכויות". היא ציינה כי גם היא מוכנה לראות במתווה הרצוג כבסיס לדיון.

נתניהו השיב לראשי האופוזיציה: "אני מברך על כך שהם סוף סוף מודים שיש צורך ברפורמה משפטית, אבל המתווה של הנשיא היה חד-צדדי לגמרי. איך אנחנו יודעים? כי צד אחד מקבל אותו וצד שני לא. אני עדיין מקווה לדבר ולהידבר עם כל מי שרוצה להגיע לפתרון מוסכם ואחראי. בכל מקרה, אנחנו נפעל לפי המנדט שלנו כדי לקבל פתרון כזה".
בינתיים, גורם מדיני בכיר בפמליית נתניהו בברלין ציין כי "זו לא הצעת פשרה אם צד אחד לוקח אותה והשני דוחה. אנחנו נמשיך לנסות". לדברי הגורם, אם נתניהו היה מנהל את המהפכה המשפטית ולא שר המשפטים יריב לוין - "זה היה נראה אחרת". הוא ציין גם כי ראש הממשלה היה מעלה הצעות שמאזנות את הוועדה לבחירת שופטים, והבהיר מבלי לפרט: "היו הצעות כאלה".
הגורם דיבר גם על פגישת נתניהו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ, ואמר כי "בעולם חוששים שישראל תהפוך למדינת הלכה ותתנכל להומואים. זה אבסורד".
מוקדם יותר היום, במסיבת עיתונאים משותפת, הקנצלר שולץ הציע לנתניהו לשקול את מתווה הפשרה שהציג הרצוג. "נתניהו עדכן אותי על הרפורמה המשפטית שיוצרת מחלוקת בישראל", אמר הקנצלר, "כידידים קרובים אנחנו חולקים ערכים דמוקרטיים, אנחנו עוקבים אחר השינוי הזה ולא אסתיר את העובדה שאנו מודאגים ממנו. עצמאות מערכת המשפט היא נכס דמוקרטי חשוב".
שולץ הוסיף כי "הבעתי את דאגתי בפגישה שהייתה לי עם נתניהו ובה התייחסנו למתווה הנשיא, חשוב לנו מאוד שיימצא פתרון שמתקבל על ידי רוב גדול בישראל. אני לא רוצה להתערב בפוליטיקה הישראלית, מקווה שתהיה הידברות ואיחוד. אנחנו יכולים לדאוג, אנחנו יכולים להעלות חששות, יש ערכים משותפים בינינו. אמרנו תמיד שישראל שותפה שלנו. אנחנו מקווים שישראל תישאר דמוקרטית תחת שלטון חוק".
נתניהו השיב לשולץ והתחייב כי "ישראל היא דמוקרטיה ליברלית ותישאר כך". לדבריו, "מדברים על הרפורמה בלי להכיר אותה, במקרה הטוב יש חוסר ידיעה, במקרה הרע יש ניסיון מכוון לפעול נגד הממשלה כדי להוביל לבחירות. על כן גם היה סירוב מוחלט לשבת איתנו ולדון בהצעות השונות. אני בטוח שהרפורמה רק תחזק את הדמוקרטיה, הכלכלה וחופש הפרט".
זמן קצר לאחר מסיבת העיתונאים ובזמן ביקורו המדיני של נתניהו, אלפים הפגינו סמוך לשער ברדנבורג בברלין במחאה נגד המהפכה המשפטית.
פורסם לראשונה: 18:09, 16.03.23