ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נחת אמש (יום ה') בפריז הקרירה בנסיון לברוח מעט מהסערה הפוליטית בישראל סביב המהפכה המשפטית, והעימות החזיתי של ממשלתו עם היועצת המשפטית לממשלה. כשעה לאחר שנחת בפריז הגיע נתניהו לארמון האליזה לפגישה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון. השניים שוחחו על המאבק באיראן ועל הזירה האזורית.
מדובר בנסיעה המדינית הראשונה של נתניהו. הוא רצה שהביקור הראשון יהיה באבו דאבי - כדי להזכיר לכולם מי הביא לעולם את הסכמי אברהם - אך באדיבות השר איתמר בן גביר והעלייה שלו להר הבית, האמירתים אמרו שעם כל הכבוד, עוד לא בשלה השעה לביקורים. נתניהו שלח את שליחו המיוחד, השר רון דרמר, כדי שינסה לסדר לו ביקור באיחוד האמירויות, אך בינתיים ללא הצלחה. נתניהו רצה גם לקבל הזמנה לבית הלבן, אך גם בארה"ב אין עדיין תאריך לביקור, אם כי בכירים אמריקנים אומרים שנתניהו בוודאי יוזמן לפגישה עם הנשיא ג'ו ביידן.
בלית ברירה, נתניהו בחר בפריז, לביקור שנולד מעכשיו לעכשיו, לאחר שיחתו עם הנשיא מקרון ביום ראשון.
3 צפייה בגלריה
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
מקרון ונתניהו בפריז
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
נתניהו בטקס קבלת הפנים בפריז
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
עם הנחיתה בפריז התקבל נתניהו על ידי משמר כבוד של חיילים צרפתים, אך למרות קבלת הפנים החמה הביקור נפתח באקורדים צורמים. לשכת ראש הממשלה הדיחה את שגרירת ישראל בפריז יעל גרמן מלקבל את פניו של נתניהו למרגלות השטיח האדום בשדה התעופה, וכן קבעה כי לא תצטרף לפגישותיו. זאת לאחר שגרמן הודיעה על התפטרותה במחאה על מדיניות הממשלה. גרמן, שממשיכה כיום להחזיק בתפקיד, עתידה לסיים את תפקידה בעוד כשבועיים.
גרמן רצתה להגיע לשדה התעופה כאקט ממלכתי, אך בלשכת ראש הממשלה הבהירו לה: את לא רצויה כאן, וגם לא בפגישות. כך נוצר מצב חסר תקדים ששגריר ישראל אינו בין מקבלי פניו של ראש ממשלת ישראל בהגיעו למדינה זרה. בפועל, כמעט כל עובדי השגרירות בפריז לא באו לשדה התעופה, ובין הישראלים הבודדים בשדה היו קציני צה"ל שמשרתים בנספחות הצבאית ועוד קומץ עובדים.
גורם בסביבת נתניהו אמר כי "לפני כחודש התפטרה יעל גרמן לאחר שהתבטאה באופן פוליטי חריג ולא מקובל, שאינו הולם שגריר. גרמן צפויה לסיים את תפקידה בקרוב, ואינה מייצגת את מדינת ישראל. בקבלת הפנים בשדה בפריז נכחו בעלי תפקידים אחרים משגרירות ישראל בצרפת".

גרמן, מצידה, הגיבה להאשמות בחשבון הטוויטר שלה. היא טענה כי הבהירה לנציגי ראש הממשלה כי היא מעוניינת בהצלחת הביקור, ואמרה להם כי אם נתניהו לא ירצה בנוכחותה במהלך הביקור - היא לא תשתתף בו. היא הונחתה שלא להשתתף בביקור, ולטענת גרמן, "מכונת הרעל החלה בפעולתה ואני הפכתי אשמה בזלזול בראש ממשלה נבחר". היא לא הסתפקה בכך, והוסיפה: "למען הגילוי הנאות, עליי להבהיר כי איני רוחשת כבוד לראש ממשלה שיש לו שלושה כתבי אישום, אך אני רוחשת כבוד למדינה האהובה שלי. אני מייחלת, ואעשה כל שבכוחי, להחזיר למדינתי את אופיה היהודי והדמוקרטי, ומקווה שנעשה זאת מוקדם ככל האפשר".
במקביל, לא מדובר בסקנדל היחיד הכרוך בביקור. ביום שישי אמור נתניהו להיפגש עם נציגי הקהילה היהודית, אבל גורמים בקהילה סיפרו שמנהיגים וארגונים שפנו כדי לקבל הזמנה למפגש עם נתניהו הופנו לחבר הפרלמנט הצרפתי-ישראלי, מאיר חביב, שממיין את השמות (מומלצי השגרירות, פונים ישירים אליו ואחרים) וקובע מי ייכנס לפגישה. חביב נמצא בעיצומה של חקירה בחשד להפרות נהלים שקשורים למימון בחירות, ומרחפת מעליו סכנת הדחה מהפרלמנט.
3 צפייה בגלריה
שרה ובנימין נתניהו
שרה ובנימין נתניהו
שרה ובנימין נתניהו
(צילום: איתמר אייכנר)
עם הגעתו לפריז נסע נתניהו היישר לארמון האליזה, שם קיבל אותו מקרון בחיבוקים והשניים נכנסו מיד לארוחת ערב לילית. במרכז השיחה של נתניהו ומקרון הייתה איראן, המלחמה באוקראינה, המצב בלבנון והסכסוך הישראלי פלסטיני. דיפלומטים צרפתים אמרו שמקרון היה אמור להציף את הדאגה שלו ושל הקהילה היהודית מגורמים קיצונים בממשלת ישראל.
ההודעה מלשכת ראש הממשלה על הפגישה התמקדה במאבק באיראן, ונמסר כי שני המנהיגים דנו בהתמודדות עם איום הגרעין האיראני, ובצורך בשימור היציבות האזורית. כמו כן, נתניהו הודה למקרון על הגינוי הנחרץ על הפיגוע בבית הכנסת בירושלים ביום שישי שעבר.
לביקור האוורירי - שלושה מפגשים בשלושה ימים - יש שלושה עוגנים חשובים מבחינת נתניהו: הראשון הוא הנשיא מקרון, שעמו כאמור נפגש ראש הממשלה אמש. הנשיא הצרפתי צפוי להעניק לביקור אופי חם וממלכתי, ולהוכיח שלאחת החשובות במדינות אירופה יש קשב אליו.
על אף שהפגישה של נתניהו עם מקרון התקיימה אמש, נתניהו ימריא לארץ רק במוצאי שבת. ביום שישי ייפגש עם אנשי עסקים ועם הקהילה היהודית ואז ינוח כל השבת וישוב לארץ לישיבת הממשלה ביום ראשון. נתניהו מייחס חשיבות רבה לפגישתו עם אנשי העסקים – כדי לקרוא להם להשקיע בישראל ולהרגיע אותם שישראל היא מקום בטוח להשקעות.
פורסם לראשונה: 21:45, 02.02.23