אנה מריה קנזביץ' נסעה מדרום פלורידה לספרד בדצמבר כדי לתפוס קצת שקט. משפחתה וחבריה מספרים שקנזביץ', קולומביאנית שהתאזרחה בארה"ב, עברה הליך גירושים מכוער מבעלה הסרבי, והטיול לספרד היה עבורה הזדמנות לחקור מקומות חדשים.
4 צפייה בגלריה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
אנה מריה קנזביץ' (מימין) עם חברתה רמאו. "היא בגובה 150 ס"מ, אני יכולה לסחוב אותה ביד אחת"
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
לפי שעה לא התקבל מידע. כרזה עם תמונתה של קנזביץ' ברחובות מדריד
(צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
אבל אז היא נעלמה. זה קרה לפני שבועיים, זמן קצר אחרי שגבר שלראשו קסדת אופנוע נטרל את מצלמות האבטחה בבניין הדירות שבו התארחה במדריד על-ידי התזת תרסיס על העדשות. ביום שלמחרת קיבלו שתיים מחברותיה הודעות טקסט – אחת באנגלית ואחת בספרדית – שנשלחו מהטלפון הסלולרי של קנזביץ' בת ה-40. נכתב בהן שהיא בורחת לכמה ימים עם גבר שאותו פגשה זה עתה.
"זה לא משהו שהיא הייתה עושה", אומרת סאנה רמאו, החברה שקיבלה את המסרון באנגלית. "זו התנהגות מאוד מטורפת ומאוד לא בטוחה. היא לא הייתה עושה את זה. היא לא הייתה עושה את זה". ההודעה שקיבלה רמאו נכתבה לדבריה בסגנון אמוציונלי שאינו מאפיין את אנה. המסרון בספרדית נראה כאילו נכתב באנגלית ואז תורגם באמצעות גוגל טרנסלייט. "זה פשוט לא הסתדר לי", היא אומרת.
רמאו מספרת כי נוסף על כך, קנזביץ' היא אישה קטנת ממדים – גובהה כ-150 סנטימטרים לפי רישיון הנהיגה שלה: "אני יכולה להרים אותה ביד אחת ולסחוב אותה", הסבירה עד כמה חטיפתה הייתה יכולה להיות קלה לביצוע.

חקירה משני צדי האוקיינוס

בעקבות קבלת המסרונים הוגשה תלונה למשטרת מדריד ולמשטרת פורט לודרדייל שבפלורידה, והן פתחו בחקירות משני צדיו של האוקיינוס האטלנטי. שתיהן אינן מספקות פרטים על מבצע החיפושים, וגם שגרירות ארה"ב במדריד ממלאת פיה מים. ההתאחדות לחיפוש אחר נעדרים של ספרד תלתה מצדה ברחבי הבירה כרזות שעליהן מתנוססת תמונתה של קנזביץ', אך עד כה לא קיבלה שום מידע.
קנזביץ' ובעלה דייוויד היו נשואים 13 שנה והחזיקו בבעלותם חברה המציעה תמיכה למחשבים בבתי עסק בדרום פלורידה. לפי הרישומים יש בבעלותם בית ונכסים נוספים בפורט לודרדייל, ואחד מהם נמצא כעת תחת עיקול. אחיה של אנה, חואן הנאו, אמר כי הגירושים בין בני הזוג התנהלו באווירה "נבזית": "על הכף מוטל סכום כסף משמעותי שצריך להתחלק ביניהם, ודייוויד לא מרוצה מזה", אמר לחוקרים בפורט לודרדייל. לפי סוכנות הידיעות AP, לפי שעה לא ידוע היכן הבעל דייוויד.
4 צפייה בגלריה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
המסרונים החשודים שהתקבלו מאנה. "פגשתי מישהו נהדר!!"
(צילום: AP)
הנאו אמר לחוקרים כי הוא חושב שבעלה של אחותו נסע למדינת האם שלו סרביה בינואר. אחרי שאנה נעלמה הוא שלח לדייוויד מסרון שבו שאל אם הוא יודע היכן היא. דייוויד השיב "מה קורה?", ואז אמר לו שאנה נעדרת – דבר שאותו האח כבר ידע. מעבר לזה לא אמר דבר. כעת מקווה חואן שתשומת הלב הבינלאומית תעזור לגרום למשטרה להציב בעדיפות גבוהה את מציאתה של אנה.
בינתיים בבית משפחת קנזביץ' בפורט לודרדייל תיבת הדואר עולה על גדותיה ומכוניותיהם של בני הזוג מכוסות אבק. כשכתבי סוכנות הידיעות AP הגיעו למקום ביום חמישי וצלצלו בדלת, איש לא ענה. גם הודעות אימייל והודעות קוליות שנשלחו אל החֶברה של הבעל לא זכו למענה.
החברה רמאו ציינה כי אנה מעולם לא הביעה חשש כלשהו מבעלה או דיווחה על התעללות מצדו. "היא מעולם לא אמרה לי שהיא חשה בסכנה", אמרה.

הכבאים לא מצאו דבר, השופט לא נתן אישור

לצורך השהות שלה במדריד בחרה אנה קנזביץ' דירה ברובע סלמנקה העשיר והאופנתי של הבירה הספרדית. בחודש ינואר היא טיילה עם רמאו באוסטריה, והיא תכננה לפגוש חברים בברצלונה ב-5 בפברואר ואז להתאחד עם רמאו במדריד ב-8 בפברואר. אבל ב-2 בפברואר, בסביבות השעה 21:30, גבר שלראשו קסדה נטרל את מצלמות האבטחה בבניין הדירות שבו התארחה – דבר שאיש מהמחפשים אחר אנה לא ידע במשך כמעט שבוע. כחצי שעה אחרי נטרול המצלמות היא ניהלה שיחת טלפון רגילה עם חברה, ושכנים העידו שהפעם האחרונה שראו אותה הייתה בערך באותה השעה.
ביום שלמחרת נתקפה רמאו דאגה כשקיבלה את הודעת הטקסט מהטלפון של אנה. "פגשתי מישהו נפלא!! יש לו בית קיט כשעתיים נסיעה ממדריד", נכתב בה. "אנחנו נוסעים לשם עכשיו ואעביר שם כמה ימים. הקליטה לא יציבה. אתקשר אלייך כשאחזור". דקה אחר כך קיבלה מסרון נוסף: "אתמול אחרי טיפול הייתי זקוקה להליכה והוא ניגש אליי ברחוב! חיבור מדהים. כזה שבחיים לא היה לי". חברתה הספרדייה של קנזביץ' קיבלה הודעות דומות, כאלה שנראו כאילו תורגמו במחשב.
4 צפייה בגלריה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
ספרד נעדרת אנה מריה קנזביץ' אמריקנית קולומביאנית גירושים קסדה
בהודעות כתבה: "הקליטה לא יציבה". תמונת קנזביץ' בכרזה במדריד
(צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
רמאו אומרת שאין שום סיכוי שקנזביץ' הייתה בורחת עם אדם זר, ושהיא לא הייתה אומרת בשיחת הטלפון שקיימה בליל ההיעלמות שפגשה מישהו. רמאו והחברה הספרדייה יצרו קשר עם המשטרה אחרי שקנזביץ' לא ענתה לצלצולים ולמסרונים ההולכים ומתרבים שלהן אליה. כבאים נשלחו לדירתה כדי לבדוק שהכול תקין בה, הביטו בתוכה – ולא מצאו שום דבר שאינו כשורה.
משטרת מדריד עדכנה את שתי החברות שתפתח בחקירה אם קנזביץ' לא תגיע לטיול בברצלונה שאליו נרשמה, וכשהיא אכן לא הגיעה – החוקרים ביקשו מבית המשפט אישור לערוך חיפוש ברישומי הטלפון שלה ובדירה שבה השתכנה, אבל מכיוון שלא היו להם ראיות משמעותיות לפשע – הם לא קיבלו את האישור.
בעקבות זאת הגיעו רמאו והחברה הספרדייה לדירה שבה התארחה קנזביץ' ב-8 בפברואר, ושם הן שמעו על האיש בקסדה שריסס את המצלמות במקום. הן הודיעו על כך למשטרה, וכעת הן ומשפחתה ממתינות לעדכונים. "אני נואשת לתשובות", אומרת רמאו. "אני נואשת למצוא סיבה ולהבין מי יכול היה לעשות את זה".