ח"כ שמחה רוטמן הגיע אמש (רביעי) לביקור בארה"ב, ולטענת נוכחים באירוע של אגודת המנהיגות היהודית "שבתאי" באוניברסיטת ייל זכה לקבלת פנים צוננת. סטודנטים ואנשי סגל המתינו לו, לאחר שהוזמן כדובר הראשי לאירוע, מחוץ לבניין בקור, עם שלטים שעליהם נכתב "קמפוס נטול-רוטמן".
שחר סילברמן, דוקטורנטית באוניברסיטה, אמרה כי "רוטמן בא להתחכך בעשירים אמריקנים ולשתות קוקטיילים בזמן שהחטופים מופקרים בגיהנום בעזה, מאות אלפי ישראלים פליטים בארצם, החיילים מסכנים את חייהם והוא מתפנק בטיולים. בלתי נסבל, בלתי נסלח. באנו להגיד לו שהוא אשם במחדל, שיתפטרו הוא וכל ממשלת המחדל. הלב שלנו מתפוצץ מכאב וזעם".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו שמחה רוטמן
בנימין נתניהו שמחה רוטמן
בנימין נתניהו שמחה רוטמן
(צילום: יונתן זינדל, מוטי קמחי)
גם באירוע עצמו, בפני כ-140 בני אדם שלא הורשו להכניס טלפונים מחשש להדלפות, נתקל רוטמן בשאלות נוקבות והתבקש שוב ושוב על ידי הנוכחים לקחת אחריות על מחדל 7 באוקטובר. "זאת הייתה פשוט חוויה לא מהעולם הזה. הרגשתי שאני יושב מול אדם עם דם על היידים, והוא פשוט לא מסוגל לקבל אחריות", אמר אחד הנוכחים. "הטיחו בו: 'איך אתה ישן בלילה?', 'איך אתה לא מתפטר?'. אבל הוא נשאר אפטי, לא הביע שום חרטה".
לטענת נוכחים בכנס, במשך נאום של יותר מ-40 דקות, ולאחר מכן בסבב שאלות ותשובות מתפלפלות, מנה רוטמן שורה שלמה של אנשים ואירועים שאחראים למחדל, ובהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו וכל הממשלות ש"העבירו לחמאס כספים" בעשורים האחרונים - וגרמו לארגון הטרור לשגשג לדבריו.
3 צפייה בגלריה
הפגנה מחוץ לאוניברסיטת ייל נגד ח"כ שמחה רוטמן
הפגנה מחוץ לאוניברסיטת ייל נגד ח"כ שמחה רוטמן
"רמפוס נטול-רוטמן". ההפגנה מחוץ לייל
"אני הכי פחות אשם בממשלה הזאת במה שקרה", אמר לנוכחים. כמה מהמשתתפים לחצו עליו שייקח אחריות, אך רוטמן אמר כי הוא דווקא חזה את הפילוג בעם ב-2018 בספר שכתב. כשנשאל מה עשה כדי לאחות את הפילוג, השיב: "עשיתי את הרפורמה". הנוכחים הגיבו בהלם. כשנאמר לו כי שר הביטחון יואב גלנט הזהיר שהמהפכה המשפטית שהוא ושר המשפטים יריב לוין קידמו פגעה במוכנות צה"ל, ענה רוטמן כי "אני צדקתי וגלנט טעה", והוסיף כי אנשי צבא לא צריכים להגיד למדינאים מה לעשות.
מעבר לביקורת על נתניהו, האשים רוטמן גם את הסכמי אוסלו ואת פינוי גוש קטיף בהתנתקות, ואמר לנוכחים כי אסור להיכנע ללחץ האמריקני לפתרון שתי המדינות ושאסור לעולם לתת לפלסטינים מדינה. לדבריו, צריך לגרום לפלסטינים לאבד תקווה בדרכם הנוכחית. כל עוד יש לפלסטינים תקווה לשתי מדינות הטרור ימשך, אמר, הפתרון לטרור הוא לחסל כל תקווה.
רוטמן מתח ביקורת נוספת על ראש הממשלה, שב-2009 נשא את נאום שתי המדינות שלדבריו נתן לפלסטינים תקווה, וגרמה ליותר טרור. רוטמן הוסיף כי הוא לא יודע מה היה עושה במקומו של נתניהו אז, כי תחת ממשל אובמה הופעל עליו הרבה לחץ, אבל דה-פקטו ביבי נתן לפלסטינים תקווה. לדבריו, הסיבה שהפלסטינים ממשיכים לעשות טרור היא כי הם חושבים שינצחו בדרכם הנוכחית, ובשל כך לטענתו צריך "להיכנס בהם יותר חזק, להשמיד את כל מי שלא רוצה שלום, ואז יפסיק הטרור".
בהמשך נשאל רוטמן על הפקת לקחים ביום שאחרי המלחמה. הוא אמר שצריך ללמוד לקחים, אבל שלא צריך לשנות שום דבר בממשלה ושאף אחד לא צריך להתפטר. לדברי הנוכחים, אז התפרצה לדבריו הדוברת שלו ואמרה שאם העם רוצה בחירות אז צריך שיהיו בחירות.
"שכנינו הערבים לא הולכים לשום מקום", אמר רוטמן לנוכחים, "ואנחנו צריכים להציב להם שלוש אפשריות: או שימלטו, או שיחוסלו אם הם לא מוכנים לשלום, או שיהיו מוכנים לקבל את מערכת החוקים שלנו ואת ישראל בשלטון". רוטמן שב ואמר כי אין אדם בישראל שמאמין בפתרון שתי המדינות. לאחרמ מכן הוא נשאל על האיום הדמוגרפי, והביא בתגובה כדוגמה את ארה"ב ושיטת האלקטורים. לדבריו, אפשר לתכנן את מערכת ההצבעה בצורה כזאת שלא תפגע באינטרסים של היהודים.
רוטמן המשיך לפרוש את משנתו ואמר כי כל חברי הכנסת הערבים הם תומכי טרור, והוא יכול להוכיח זאת. הוא גם טען שיש לו בעיה עם המילה "הסברה" - כי הסברה משמעותה שאתה עושה משהו לא בסדר. "מי שמנצח", אמר, "לא צריך להסביר דבר ולא לחינם באנגלית אין תרגום למונח 'הסברה'". במקום זאת, אמר רוטמן כי ישראל צריכה לעשות "הטפה" ולהזכיר לעולם את המוסר ששכח. עם זאת, הוא ציין לטובה את משרד החוץ, שלדבריו עושה את ההסברה הכי טובה שעשה אי פעם.
אחת הנוכחות סיכמה את המפגש, שנמשך עד לשעות המאוחרות של הלילה, ואמרה כי היה ניכר שרוטמן לא ציפה ליחס העוין מהקהילה היהודית המקומית. "הוא חשב שנקבל אותו בברכה, אבל הוא נשאל שאלות נוקבות, אישיות, ישירות ולא נעימות. היה ניכר שהוא הרגיש לא רצוי. הקהילה הראתה שהיא יכולה לתמוך בישראל ובו בעת לראות באנשים כמותו אסון למדינה", הסבירה.
פנינו לבקשת תגובה מרוטמן, אך הוא סירב להשיב.