אוקראינה הודיעה הבוקר (שני) כי כוחותיה הפילו שני מטוסים של הצבא הרוסי באזור ים אזוב. "אני אסיר תודה לחיל האוויר על מבצע שתוכנן ובוצע בצורה מושלמת באזור אזוב", אמר הרמטכ"ל האוקראיני ולרי זלוז'ני. הוא ציין שהמטוסים שיורטו הם מטוס ריגול ומטוס פיקוד של רוסיה.
זלוז'ני לא ציין היכן בדיוק יורטו המטוסים וכיצד. אוקראינה, יש לציין, קיבלה מבעלות הברית שלה במערב מערכות הגנה מודרניות במהלך המלחמה שסייעו לה להדוף מתקפות רבות. היירוטים של שני המטוסים הם הישג אוקראיני במלחמה, שנמשכת כמעט שנתיים, ומכה לחיל האוויר הרוסי.
ים אזוב נמצא בין רוסיה לאוקראינה, וכל חופיו נמצאים כיום בשליטה רוסית. מלבד השטחים שכבר היו חלק מרוסיה, היא סיפחה מאוקראינה את חצי האי קרים ב-2014, ובמהלך המלחמה שנמשכת כבר כמעט שנתיים כבשה שטחים נרחבים בדרום-מזרח אוקראינה.
בהודעת קייב נמסר ששני המטוסים שיורטו הם מטוס ברייב A-50 ומטוס איליושין IL-22 - מטוסים שנחשבים לכלי חשוב בהתקדמות הכוחות הרוסיים בשדה הקרב. A-50 הוא מטוס ריגול בעל מערכת בקרה והתראה מוקדמת, עם מכ"ם שמסוגל לזהות מטרות אוויריות במרחק של עד 650 ק"מ.
במטוסי A-50 יש בדרך כלל 15 אנשי צוות. מטוס מסוג זה נפגע בפברואר 2023 במתקפה בבסיס חיל אוויר בבלארוס, בעלת ברית חשובה של רוסיה. גורמים רוסיים ובלארוסיים טענו אז כי הוא ספג נזק קל בלבד. מרוסיה טרם נמסרה תגובה להצהרות האוקראיניות על יירוט שני המטוסים בים אזוב.
2 צפייה בגלריה
מטוס ריגול A-50 של צבא רוסיה
מטוס ריגול A-50 של צבא רוסיה
מטוס ריגול A-50 של צבא רוסיה
(צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
בלוגרים צבאיים רוסים, שמסקרים באופן שוטף את המלחמה ומספקים פעמים רבות מידע שלא מפורסם בכלי התקשורת המרכזיים בארצם, טענו שהפלת מטוס A-50 היא מכה אדירה לחיל האוויר הרוסי - מכיוון שיש לו מספר מוגבל של מטוסים שכאלה. "זה יהיה עוד יום שחור לחיל האוויר הרוסי", כתב הבלוגר רייבאר, שלו 1.2 מיליון עוקבים.
אוקראינה טוענת שהיא הפילה את המטוסים, אך לפי הבלוגרים הצבאיים הם נפגעו דווקא מאש רוסית - למרות שלא הציגו הוכחות לכך. לטענתם המטוס השני, מטוס הפיקוד IL-22, אמנם ספג נזק אך נחת בשלום. המטוס נועד לפקח על פעולות צבאיות, ולשלוח אותות לכוחות שנמצאים בחזית.