11 צפייה בגלריה
(צילום: דובר צה"ל)
כשאל"מ אלעד שושן, מפקד חטיבת פארן שחולשת על גבול מצרים, פיקד על גדוד 101 של הצנחנים הוא שאל את מאות לוחמיו מי מהם היה תחת אש. רק שלושה או חמישה הרימו יד, כולל המפקדים. ניסוי דומה הוא עשה עם גדוד קרקל שנמצא תחת פיקודו, קרוב לשליש מהלוחמים והלוחמות הרימו את ידיהם.
"הם היו ממש תחת אש, עם ירי לכיוונם, לא רק דיווח על שמיעת ירי", סיפר. "זו הגזרה היחידה שבה כמעט בכל שבוע יש הברחה אלימה עם חמושים שיורים מכיוון מצרים" לוחמי ולוחמות קרקל וברדלס נדרשים להבחין באירועים המורכבים האלה מי מהמעורבים הם שוטרים מצרים, כדי לא לפגוע בהם, מי החמושים שיורים, והיכן נמצאים המבריחים הישראלים.
בתקריות שבהן נפצעו חיילים ישראלים באורח קל-בינוני היו אלה לוחמים מיחידות מיוחדות שפעלו בגזרה, ולא מגדודי החי"ר המעורבים שפיתחו מומחיות להתמודד עם התופעה הנפיצה. בשנה האחרונה הסלימו התקריות הללו, וכללו ניסיונות דריסה של לוחמים, שהשיבו באש והרגו שני מבריחים ישראלים ופצעו עוד שלושה. השינויים בהוראות הפתיחה באש במרחב הקלו מאוד על הלוחמים בהיתקלות עם עבריינים.
אבל מה שמעורר השראה בכל המהלך הזה זו העובדה שהשינוי הגדול במרחב נעשה מבלי להגדיל ולו בפלוגה אחת את סדר הכוחות שמוצב בחטיבה, שמתפרסת מאזור כרם שלום שבדרום עוטף עזה ועד להרי אילת.

"שק הרואין שמוברח לארץ זה פיגוע בתל אביב"

עד לפני עשור הלוחמים שהוצבו בגבול מצרים נדרשו בהגדרה לא לטפל בהברחות סמים. שני הפיגועים של דאעש סיני, שגבו את חייהם של ישראלים בדרכם לאילת, ובחדירת הנגמ"ש המצרי שהשתלטו עליו מחבלים לאזור כרם שלום, הובילו את צה"ל להחלטה להתמקד רק במפלצת הטרור הקיצונית שעשתה שמות בכוחות המצרים מעבר לגבול ואיימה בפיגועי ענק בשטח ישראל.
11 צפייה בגלריה
גדודי צה''ל המעורבים בגבול מצרים
גדודי צה''ל המעורבים בגבול מצרים
לוחמת בסמוך לגבול מצרים. הגדר החדשה פועלת רק נגד המסתננים מאפריקה, לא משפיעה על ההברחות
(צילום: יואב זיתון)
הגדר החדשה נגד המסתננים מאפריקה, שהוקמה ופועלת אך ורק למטרה זו, הייתה עדיין בשלבי הקמה באותן שנים. לוחמים ששמרו בגזרה אפילו לא הוקפצו לניסיונות הברחה, שהגיעו בשנים 2016-2019 לכ-400 הברחות בשנה.
אוטוסטרדת הסמים בגבול המערבי, כפי שנחשפה ב-ynet לפני כשנתיים, סיפקה הברחה מוצלחת בכל יום, ולפעמים אפילו פעמיים ביום. עד שכוחות צה"ל הגיעו לזירת האירוע, המבריחים כבר עישנו נרגילה בבית בנגב או בסיני.
לפי הערכות המשטרה וצה"ל, תעשיית הפשע הזו גלגלה 4-5 מיליארד שקלים בשנה, והייתה המנוע הכלכלי שהזין את הפשיעה בחברה הערבית בישראל. בכספי הסמים הללו רכשו ארגוני הפשיעה במגזר אלפי כלי נשק, צברו כוח אדיר ובעיקר ביטחון עצמי לעשות ככל העולה על רוחם בדרום ובצפון.
"שמתי לעצמי מטרה להוריד בתוך שנה את היקף ההברחות ב-50% לפחות", סיפר אל"מ שושן, שנולד וגדל במושב יתד הנושק לגבול מצרים. "אמרו לי 'איך תוריד אם כל שנה כמות ההברחות רק עולה? תפעל למתן את הגרף או ליישר אותו'".
הנתונים שמספק צה"ל מראים הצלחה. את שנת 2021 סוגרת חטיבת פארן עם 180 הברחות שהצליחו לצד 161 הברחות ששובשו ו-60 הברחות שסוכלו. "אם בעבר היו מעבירים 30-40 שקים, היום הם מצליחים להעביר 4-5 שקי סמים, כי בפעילות שלנו קיצרנו את זמן התגובה מ-20-25 דקות לדקות בודדות", אמר שושן.
"מ-33 טון סמים שהוברחו בשנת 2020 השנה הוברחו כ-20 טון בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים", הוסיף. "בעיניי, שק של 100 קילו הרואין שמוברח לארץ זה פיגוע בתל אביב. ככה התייחסנו לזה".

"אם עברו מיליארד שקלים בגבול, גם אלף שוטרים לא יעזרו"

לשבטים הבדואים אין גבולות. פיזורם במדבריות סיני והנגב לא מתחשב בקו הגבול ששורטט בשרירותיות על מפת המזרח התיכון בתחילת המאה הקודמת. גם הגדר האימתנית שישראל הקימה בעשור הקודם, בעלות של כשני מיליארד שקלים ולאורך 220 קילומטרים של הגבול, היא לא יותר מהמלצה עבורם.
בלא מעט מובנים, בחטמ"ר פארן, ובאוגדת 80 שאחראית עליה, אימצו את גישת טשטוש הגבולות הזו כדי להילחם בתופעה שצמחה לממדי ענק. כל שינוי בתפיסת הפעולה אמנם מלווה בייעוץ משפטי, אך התוצאה בפועל היא כניסה חסרת תקדים של כוחות צבא לפעילות נגד תופעה עבריינית שמתחילה במרחב הביטחוני ומסתיימת ביותר מ-120 נרצחים בשנה, באובדן שליטה ובכאוס שלם.
11 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
לוחמים ולוחמות באימון סמוך לגבול. ככ
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
אל"מ שושן וסנ"צ כלפון. שיתוף פעולה בין הצבא למשטרה
(צילום: דובר צה"ל)
"כל הברחה כזו היא פגיעה קשה בריבונות ובמשילות של מדינת ישראל", קבע אל"מ שושן. "הדרך למשילות בנגב עוברת, אולי אפילו מתחילה, אצלי בגזרה. כי אם עברו מיליארד שקלים דרך הגבול שבאחריותי לארגוני הפשע בדרום, גם עוד אלף שוטרים לא יעזרו".
השינוי המרכזי בתפיסה החל בחמ"ל משותף, מודיעיני-מבצעי שעבר לאחרונה לחסות המשטרה בבאר שבע. בחמ"ל יושבים קציני מבצעים ומודיעין של צה"ל, יחד עם קציני משטרה וגורמי שב"כ ששולטים היטב בנעשה בסיני. כל פעילות במרחב הגבול מתוכללת מדי יום באופן ממוקד, מתוך הערכת מצב ומודיעין שמתגבשת בחמ"ל המאוחד.

הפתרון – אימונים של טירונים ויחידות מיוחדות

אל"מ שושן הבין שלא יגדילו לו את כמות כוח האדם, והוא יישאר עם שני גדודים שאחראים על הגזרה הענקית. אז הוא פתח את המפה, הפעיל היגיון בריא וגיבש טריק פשוט אך מקורי. גבול מצרים נושק לשטחי אש של כוחות היבשה והאוויר, שטחים שמדי יום נערכים בהם אימונים של גדודים וחטיבות שלמות בצה"ל, טייסות חיל האוויר מבסיסים בדרום וכן אימונים של יחידות מיוחדות.
שושן ביקש מחבריו בבסיסי האימונים וההכשרות לערוך אימונים "על רטוב", כלומר בנשק חי, בגזרה שלו או בצמוד לה. כך הלוחמים הצעירים ירכשו ביטחון ויחזקו את המיומנות שלהם, ומנגד הם יהיו מכפיל כוח לטובת החטמ"ר במאבק נגד ההברחות.
11 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
לוחם בגבול מצרים. טירונים ויחידות מיוחדות עורכות אימונים בנשק חי בגזרה כדי להרתיע מבריחים
(צילום: דובר צה"ל)
"כשמסוק קרב עולה לגיחת אימון מרמון אני מבקש מהטייסים שיעברו בגזרה שלי ויסייעו לאתר חממות מריחואנה או מבריחים מהאוויר (בעזרת אמצעי תצפית וגילוי מתקדמים שעל המסוקים – י"ז). גם את שבועות האימון המסכם בהכשרה של גדודי האיסוף הקרבי העברנו לגזרת הגבול. הם מתאמנים על נתיבי ההברחה וכך חוסמים אותם. מדובר במאות טירונים שמתאמנים יחד לאורך כשלושה שבועות, שבהם יש ירידה בכמות ההברחות".
אל"מ שושן גייס לעזרתו גם את יחידת רוכב שמיים. "מבסיס הטירונות של התותחנים בשבטה, שקרוב למפקדת החטיבה, ביקשתי שצוותי ההכשרה של מזל"ט רוכב שמיים יתאמנו בגבול, אך לא יחצו אותו, רגע לפני שיוסמכו ויעברו לפעול בזירות כמו עזה ולבנון. בצבא כולם עומדים בתור כדי לקבל לפעילות את המזל"טים".
הוא לא הסתפק בכך. שושן ביקש מיחידות עילית של צה"ל, כמו שלדג ושייטת 13, להתאמן ולפעול מבצעית גם בגזרתו. כלי התצפית והניוד המיוחדים, ששמורים בדרך כלל למבצעים חשאיים הרחק מהגבול, הפכו בן לילה לכלי משמעותי נוסף לסיכול הברחות.
11 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
כלי רכב של מבריחים שהתהפך. הצבא והמשטרה רכשו רכבים דומים בעלות של מאות אלפי שקלים
(צילום: דובר צה"ל)
טנקים שתופסים כוננת בגזרה כדי למנוע אירועי טרור החלו לארוב גם למבריחים עם יכולות התצפית שלהם. אליהם מצטרפים מספר מצומצם של רכבי שטח קטנים ומאוד מהירים שנרכשו על ידי המשטרה וצה"ל בעלות של מאות אלפי שקלים כל אחד, בדיוק כמו אלו שמשתמשים בהם המבריחים.
אל"מ שושן רתם לצורך העניין גם את צלפי יחידת המסתערבים שפועלים באורח קבע בגזרה. הוא גם גיבש סיירים יוצאי מג"ב מהיישובים הסמוכים לגבול, שקיבלו רכב צבאי לפטרולים סביב היישובים.
חיזוק נוסף שנעשה בגזרה הוא השינוי בתעסוקה המבצעית של גדודי ברדלס וקרקל בגבול מצרים. עד עכשיו הגדודים ביצעו תקופה של תעסוקה מבצעית ולאחריה תקופת אימון, כמו כל הגדודים בצבא. בערבות השינוי, הגדוד יבצע תעסוקה מבצעית רציפה לאורך כל השנה, כשמדי פעם אחת הפלוגות תצא לאימון, שייערך גם הוא בגזרה.
11 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
לוחמת בגדוד מעורב. יעשו תעסוקה מבצעית כל השנה, וכל כמה זמן אחת הפלוגות תצא לאימון בגזרה
(צילום: דובר צה"ל)
11 צפייה בגלריה
חטיבת פארן
חטיבת פארן
חטיבת פארן
(צילום: דובר צה"ל)
באמצעות המהלך הזה הצבא חוסך כ-50 מיליון שקלים על הפעלת גדודי המילואים שמחליפים את החיילים הסדירים בזמן האימונים. הכסף הזה יושקע באמצעי לחימה חדשים ובשיפור תנאי המחייה והמגורים עבור שני הגדודים המעורבים.
"אנחנו נשדרג את לוחמי ולוחמות קרקל בהתאם למשימות של הגדוד כאן, ונוסיף מחלקת צלפים לגדוד", הבהיר המח"ט. "המטרה היא להוריד את כמות ההברחות ב-50% נוספים מדי שנה".

יותר הצלחות – יותר אלימות

ככל שצה"ל והמשטרה מצליחים יותר כך ההברחות נעשות אלימות יותר, מעריך סנ"צ רונן כלפון מפקד יחידת מגן של המשטרה. כיום כל הברחה שלישית או רביעית מסתיימת בחילופי אש בין חוליות מבריחים בצד המצרי לכוחות צה"ל והצבא המצרי.
"אנחנו מנהלים יותר מרדפים, גם באמצעות מסוקים, ולאחרונה עצרנו שני ראשי רשתות הברחה, אחרי מאבק ממושך, והחרמנו את רכבי היוקרה שלהם ומאות קילוגרמים של סמים", הוסיף. "יש עוד אמצעים וטכנולוגיות חדשות שאפשר להכניס למאבק הזה, כמו אמצעי איסוף שאוחזים בשטח גדול. אפשר לייאש אותם, ועובדה שחלקם עברו לפשיעה אחרת".
11 צפייה בגלריה
גבול סיני מצרים הברחות סמים
גבול סיני מצרים הברחות סמים
סמים שנתפסו באחת ההברחות. "אפשר לייאש את העבריינים, עובדה שחלקם עברו לפשיעה אחרת"
(צילום: דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
רכב שהוחרם לאחד מהמבריחים
רכב שהוחרם לאחד מהמבריחים
רכב מוזהב שהוחרם לאחד מהמבריחים בגבול מצרים
(צילום: דוברות המשטרה)
לפי המשטרה, הוואקום אכן מתמלא מחדש. חממות לגידול מריחואנה מתגלות בשטחי הנגב בכל שני וחמישי, ורבים מעברייני הדרום עברו לשדוד כספות וחנויות שפתוחות במהלך הלילה.
המבריחים בסיני החלו להבריח את הסמים לתוך מצרים, ומשם לירדן, בתקווה לפתוח נתיבי הברחה חדשים לישראל דרך הגבול הפרוץ לחלוטין בערבה. תוכנית להקמת גדר חדשה לאורך גבול ירדן נידונה מעת לעת בממשלה, אך טרם תוקצבה. הנתיבים שמשמשים כיום להברחת מהגרי עבודה וכלי נשק למכביר, יכולים לשמש גם להברחת סמים. זאת הסיבה שאל"מ שושן מאמין שלא יהיה ניתן לפתור את הבעיה רק באמצעות כוח.

הפעילות בבתי הספר הבדואים

בזמן שמשרדי הממשלה מתקדמים לאט במציאת פתרונות למגזר הבדואי בנגב, המח"ט מגבול מצרים יצר קשר עם מנהל בית ספר בעיירה הבדואית ביר הדאג', שהפכה למוקד שממנו יצאו פושעים ומבריחים רבים. בשקט בשקט, אחת לשבוע מגיע אל"מ שושן עם חיילים וקצינים ומלמד עברית את התלמידים בשני בתי הספר במקום.
כך, מגיעים בכל יום רביעי חיילי צה"ל על מדים מדברים עם הנוער הבדואי, מלמדים אותם עברית ומקרבים אותם למרחבים הנורמטיביים. "זו היכרות הדדית, והם רואים שאנחנו לא באים כאיוב", הסביר שושן. "היום רבים מהם שואפים להיות כמו הדוד המבריח שהפך למיליונר, אבל המפגשים הללו משפיעים עליהם".
11 צפייה בגלריה
הסיור בביר הדאג'
הסיור בביר הדאג'
ביר הדאג'. "המפגשים עם החיילים משפיעים על הצעירים"
"הם סקרנים, סופגים ערכים טובים, ואפילו מגלים עניין בגיוס לצה"ל", הוסיף. "הצעתי להם שיהיו גששים אצלי בחטיבה והם הגיבו בזלזול וסירבו, כי הם חלק מדור האייפון. הם ענו שסבא שלהם היה אולי גשש, הם מעדיפים להיות נהגים בצבא. גובשה רשימה של 13 נערים שיתנדבו לצבא ויעשו רישיון על חשבוננו, במקצוע שחסר לנו".
הפעילות בבתי הספר לא זכתה לתמיכה מיידית של כלל התושבים בעיירה. "ההורים שלהם התנגדו בהתחלה לפרויקט, ואז הם גילו שדווקא ביום רביעי, שבו אנחנו באים, הילדים מבריזים פחות מבית הספר. אנחנו לא עושים להם 'הדתה' לצבא, אלא מעודדים אותם ללמוד ולעבוד בכבוד".
בינתיים, אל"מ שושן, שקיבל מהרמטכ"ל אביב כוכבי אות הצטיינות על פעילות החטיבה, לא קופא על השמרים ומחפש דרכים נוספות לסגור את הגבול, שעדיין עוברים דרכו סמים בממוצע של אחת ליומיים.
במקטעים רבים הגדר הוגבהה לכמעט 15 מטרים, התיאום הטקטי עם הכוחות המצרים מתחזק בימים אלה לרמות שיח ישיר בין מפקדי פלוגות בשני הצדדים, ולאורך כ-180 קילומטרים מהגבול נחפרה תעלה עמוקה.
רעיונות מקוריים להכפלת הכוח מיושמים בגזרה כמעט מדי חודש. כך, למשל, כאשר טייסת מסוקים רצתה לאחרונה לרכוש בימוי אויב מתעשייה אזרחית שמספקת זאת לצבא, המח"ט הציע למפקד הטייסת להעביר את האימון לגזרתו ונתן לו 100 חיילים וכ-20 כלי רכב לבימוי אויב. התוצאה – תרגיל רחב היקף ומשולב שדחק עוד יותר את המבריחים.