1 צפייה בגלריה
מאי גולן
מאי גולן
נוטה שלא לקבל את התפקיד. מאי גולן
(צילום: נדב אבס)
בכירים בממשלה אמרו אמש (שבת) כי השרה מאי גולן מהליכוד לא תמונה לתפקיד הקונסולית הכללית של ישראל בניו יורק במקומו של אסף זמיר שהתפטר מהתפקיד במחאה על קידום המהפכה המשפטית. זאת לנוכח התגובות הצוננות למינוי האפשרי שלה בארצות הברית - גם מהממשל האמריקני וגם מהקהילה היהודית. לפי הבכירים, גולן נוטה שלא לקבל את התפקיד, וגם בלשכת ראש הממשלה מבינים שאין למינוי הזה היתכנות.
מוקדם יותר בשבוע שעבר גינה וודנט פאטל, סגן הדובר הראשי של מחלקת המדינה האמריקנית, את דבריה של השרה גולן בעבר, ולפיהם היא "גזענית גאה" ומסרבת לאכול עם מבקשי מקלט אפריקנים כי היא "חוששת שתידבק באיידס". "אנחנו מגנים סוג כזה של רטוריקה, ומאמינים ששפה כזאת מזיקה במיוחד כשהיא מועצמת בעמדות מנהיגות", אמר פאטל.
כמה שעות קודם לכן התייחסה גולן לסוגיה בציוץ באנגלית. "אני מאוד מוחמאת להיות מועמדת לתפקיד הקונסולית הכללית של ישראל בניו יורק", ציינה השרה במשרד ראש הממשלה. "אני רוצה להבטיח לכולם שאם אתמנה, אייצג ב-100% את מדיניות המיינסטרים של ראש הממשלה נתניהו ושל מפלגת הליכוד שאליה אני שייכת.
"אני מחויבת לחלוטין לאחדות העם היהודי, וזו המדיניות המדויקת שאפעל לפיה. אם אתמנה, אעבוד עם מנהיגי כל הארגונים היהודיים - כחלק מהמאמץ לחזק את השותפות הגדולה בין ישראל לקהילות יהודי אמריקה".

הקהילה היהודית ברחבי המדינה, ובעיר בפרט, סערה מאז שפורסם הדיווח על הצעת ראש הממשלה נתניהו. מנהיגים יהודים ודיפלומטים הביעו דאגה שמינוי השרה עם הדעות הניציות - דווקא בזמן המשבר החמור ביותר בין ארה"ב לישראל זה שנים - עלול לדרדר עוד יותר את היחסים בין שתי המדינות.
בניו יורק היו מי שנזכרו בהודעה ב-2016 על מינויו של יו"ר מועצת יש"ע לשעבר דני דיין לתפקיד הקונסול הכללי. ההודעה הילכה אז אימים על רבים מקרב ראשי הקהילה הליברלית והפרוגרסיבית. אלא שכבר מיומו הראשון בתפקיד, דיין הצליח להתחבב וליצור קשרים תוך כדי תחושה ש"יש פרטנר אמיתי לדבר איתו". עד מהרה הוא הפך לקונסול האהוד ביותר ששירת בניו יורק.
נשאלת השאלה, האם דין גולן כדין דיין? הרב ריק ג'ייקובס, ראש האיחוד ליהדות רפורמית, אמר בנושא: "אנחנו צריכים קונסול כללי חדש מתחשב, דיפלומטי ואמין מבחינה מוסרית. מאי גולן היא לא אף אחד מאלה. הציונות שלה מנוגדת לזו של רוב הקהילה שלנו. היא תזיק, לא תעזור לישראל".
מרטין אינדיק, לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, אמר כי אם המינוי יתרחש הוא ייתפס על-ידי הקהילה היהודית האמריקנית כ"סימן של חוסר כבוד מוחלט". במקביל, 14 דיפלומטים בכירים לשעבר במשרד החוץ בירושלים פרסמו הצהרה שבה הסתייגו נחרצות מהמינוי. גם בקונסוליה עצמה לא נשמעו מרוצים מהדיווחים על אודות הפיכתה האפשרית של גולן לבוסית שלהם.
פורסם לראשונה: 22:20, 22.04.23