המסע השנתי של עשרות אלפי חסידי ברסלב לאומן לקראת ראש השנה נמצא בסכנת ביטול: ההסכם עם מולדובה, שאמור היה להסדיר כ-50 טיסות צ'רטר לקישינב קרס בגלל דרישות חדשות שהציבה - וכעת, שבועות בודדים לפני החג, הם נותרו בחוסר ודאות, בעוד ב"איחוד ברסלב" מנסים לגבש מתווה חלופי שיאפשר לכ-60 אלף ישראלים להגיע לקברו של רבי נחמן.
5 צפייה בגלריה
"זה קושי פיננסי כי כרטיסי טיסה שהוזמנו מראש לא תמיד אפשר לבטל"
"זה קושי פיננסי כי כרטיסי טיסה שהוזמנו מראש לא תמיד אפשר לבטל"
"זה קושי פיננסי כי כרטיסי טיסה שהוזמנו מראש לא תמיד אפשר לבטל"
קריסת ההסכם היא מכה קשה כיוון שזה אמור היה להסדיר עשרות טיסות לעיר שהיא היעד הקרוב ביותר לאומן. ברגע שהמרחק ליעד אחר מכפיל ואף משלש את עצמו, אין אפשרות להוציא את אותה כמות טיסות. "הסיפור הזה של התשלום המופרז למולדובה גורם לסחטנות ולמשברים מול מדינות נוספות", אמר עסקן בכיר שהיה שותף בניהול המגעים מול מולדובה.
הוא הוסיף: "עכשיו אנו עובדים קשה מאוד כדי להעביר את הטיסות למדינות אחרות באזור", מה שגורם לחוסר ודאות רב ודאגה גדולה בקרב ציבור הנוסעים לאומן. גורם נוסף סיפר כי בכל שנה יוצאות כ-150-140 טיסות לאומן, והשנה בגלל אי-הוודאות וקבלת זכויות לטיסות סדירות על חלק מטיסות השכר - תוכננו כ-115 טיסות, וככל הנראה בפועל יהיו כ-100 טיסות - למדינות שכנות, שכן גם באוקראינה מתנהלת מלחמה.
כפי שנחשף ב-ynet, בדיון שנערך לפני כשבועיים הוחלט שישראל תישא בעלות של 10 מיליון שקלים למימון הדרישות של מולדובה, שבה אמורים היו לנחות הנוסעים לאומן, להקמת שדה תעופה זמני במדינה ולטובת אבטחה לטסים. בדיון חריג שנערך בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ש"ס דרעי שדחף לתקצוב המסע, נדרש "איגום תקציבי" מחמישה משרדי ממשלה ליישום הדרישות.
הטיסות צפויות להתחלק השנה בין שדות תעופה שונים במדינות שכנות של אוקראינה: 25 ליאשי, 24 טולצאה, 18 לבוקרשט, 17 לז'שוב, חמש לסוצאבה, שלוש לבקאו, ושש לקונסטנצה. בנוסף, יש מטוסים הרשומים כטיסות סדירות לקישינב. למרות קריסת ההסכם, עדיין צפויים לעבור דרך מולדובה כ-10,000 חסידים בטיסות סדירות, ועוד כ-10,000 נוספים צפויים לעבור במולדובה בדרכם היבשתית מרומניה לאוקראינה.
5 צפייה בגלריה
שר החוץ גדעון סער חונך את שגרירות ישראל במולדובה יחד עם סגן ראש הממשלה ושר החוץ של מולדובה
שר החוץ גדעון סער חונך את שגרירות ישראל במולדובה יחד עם סגן ראש הממשלה ושר החוץ של מולדובה
גדעון סער חונך את שגרירות ישראל במולדובה. "למרות פתיחת השגרירות - הטיסות לא הוסדרו"
(צילום: שלומי אמסלם, לע״ם)
5 צפייה בגלריה
שר החוץ גדעון סער עם נשיאת מולדובה מאיה סנדו
שר החוץ גדעון סער עם נשיאת מולדובה מאיה סנדו
שר החוץ גדעון סער עם נשיאת מולדובה מאיה סנדו
המשבר חושף את המורכבות שבניהול מסע המוני בסדר גודל כזה בזמן מלחמה הן בישראל והן באוקראינה, ואת האופן שבו רצון רבבות חסידים להגיע לקברו של הרבי נתקל במחסומים דיפלומטיים ובדרישות כספיות מופרזות - שמותירים את המאמינים ללא מענה שבועות ספורים בלבד לפני ראש השנה.
בעקבות אי-סדרים שנמשכו שלוש יממות בנמל התעופה בקאו ברומניה בראש השנה הקודם, כבר בנובמבר 2024 החלו ב"איחוד ברסלב" לפעול לפתירת הסוגיה. הם הבינו שהכאוס שהיה בשדות התעופה לא יוכל לחזור על עצמו, והתחילו בחיפוש פתרונות חלופיים. נמל התעופה בקישינב שקרוב לאומן - נראה כפתרון האידאלי.
לקראת פתיחת שגרירות ישראל בפברואר האחרון, נדמה היה לעוסקים במלאכת הטיסות כי הסדרתן תהיה קלה יותר. גורמים בחסידות ניסו לנהל מגעים מול הרשויות במולדובה בעצמם משום שהם "מתנגדים נחרצות לכל מעורבות ממשלתית בעניין הנסיעה לאומן". לדבריהם, "המדיניות שלנו מאז ומעולם הייתה כי מדובר באירוע דתי נטו, שאין לו קשר לאזרחות או למדינה ספציפיים".
אולם, כבר בפגישה הראשונה שנערכה בקישינב בנובמבר 2024, גורמי הממשל במולדובה הבהירו חד-משמעית: "אנחנו לא רפובליקת בננות אלא ממשלה של מדינה ריבונית, ולכן אנחנו מוכנים לדבר רק עם ממשלה של מדינה ריבונית". עסקני ברסלב לא נרתעו מהדרישה, ופעלו בשיתוף עם רב מולדובה, פנחס זלצמן, לקידום התהליך.
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
אריה דרעי. דחף לתקצוב הטיסות לאומן
(צילום: אוהד צויגנברג)
בין הדרישות המרכזיות שהציבה מולדובה: החזר מלא על הוצאות שמירה וביטחון, בפרט לנוכח הבחירות העתידיות לפרלמנט במדינה הצפויות להיערך בתאריכים חופפים לנסיעה לאומן. הצבת האנגר עם ציוד מלא של שדה תעופה במימון ממשלת ישראל שישמש כטרמינל זמני, כפי שהיה בקייב לפני שנים, בשל העומס הכבד בנמל התעופה הקטן והיחיד בכל מולדובה הנמצא בקישינב. העסקנים טענו שמדובר בדרישות מופרזות, אך גורמים ממשלתיים אחרים דחפו את לביצוען, ובשלב הסופי, נכנס המל"ל לתמונה כדי לרכז את כל הטיפול מול משרדי הממשלה השונים.
בברסלב הבהירו כי לא היה מדובר בבניית טרמינל חדש, אלא בהכשרת האנגר זמני שישמש כטרמינל. לטענתם, מדובר בפרויקט פשוט יחסית ובעלות נמוכה, שמטרתו הייתה לתת מענה לעומס הזמני הצפוי ולאפשר טיסות צ'רטר בימים שלפני ואחרי ראש השנה.
אחד מעסקני ברסלב באומן טען כי זאת לא הפעם הראשונה שמולדובה עושה דבר כזה. "בשנה שעברה לפני ראש השנה, ב-10 בספטמבר - הודיעו לנו שאין טיסות. זו שנה שנייה שהם עושים את זה, ונראה שהם עושים את זה בכוונה כדי לעכב אותנו עד הרגע האחרון בחוסר ודאות אם יש טיסות או לא. מדינה נורמלית הם בוודאי לא - אולי רפובליקת בננות".
5 צפייה בגלריה
גפן מרגלית כנעני באחד מ-11 ביקוריה עד היום באומן, בקבר רבי נחמן מברסלב
גפן מרגלית כנעני באחד מ-11 ביקוריה עד היום באומן, בקבר רבי נחמן מברסלב
"רבי נחמן בסוף יסדר הכול"
(באדיבות המצולמת)
לדברי הנהלת "איחוד ברסלב" הדרישות הכלכליות והפוליטיות מצד מולדובה, ששיקפו חוסר אמון מוחלט, השפיעו ישירות על עשרות אלפי חסידים שציפו לטוס לאומן. אך, החסידים לא נותנים למכשולים הדיפלומטיים להפריע להם. "בשנה שעברה טסתי לרומניה - והדרך משם לאומן הייתה סיוט", שיתף יעקב.
"שעות ארוכות באוטובוסים, מעבר גבול אינסופי ודחיפות לכל כיוון. כששמעתי על האפשרות לטוס למולדובה, התפללתי שזה יקרה", תיאר. "אני דואג, אבל לא מתייאש - יש לי כבר כרטיס טיסה לבוקרשט שרכשתי מבעוד מועד ואני מתפלל שאזכה להגיע לאומן בראש השנה - אני יודע שרבי נחמן ידאג לנו בסופו של דבר", שיתף יעקב.
חסיד נוסף סיפר: "אנחנו נוסעים בדרך כלל כמה חברים יחד, וכל פעם שיש שינוי כזה של הרגע האחרון, צריך לבטל את כל התיאומים מחדש. זה גם קושי פיננסי, כי כרטיסי טיסה שהוזמנו מראש לא תמיד ניתנים לביטול או לשינוי". לדבריו, "זה מכניס מתח ודאגה לכל המשפחה. אבל ברוך השם, הנסיעה לרבי היא מעל לכול, ואני מקווה שבסוף נמצא את הדרך".