מבצע "שובר גלים" למיגור גל הטרור ממשיך, וגורם בכיר בצה"ל אמר היום (שלישי) כי מלבד הפעולות שנעשו נגד המחבלים וסביבתם הקרובה - צה"ל פועל גם כדי למנוע אישורים וכניסה לעבודה בישראל מהמעגלים הרחוקים של כל מחבל, מתוך הנחה שהדבר ירתיע אותם מלבצע פיגועים אחרים ויגרום להם להתריע מפני מפגעים.
לדברי הגורם, איסורים מעין אלה הוטלו על בני משפחות המחבלים מגל הטרור הנוכחי, והם לא יוכלו להיכנס לישראל לצורך עבודה, טיפול רפואי או עלייה להר הבית. בצה"ל מסבירים שחומרת הסנקציות נקבעת בהתאם לקרבתו של הנענש למחבל.
מערכת הביטחון מנעה את כניסתם של 1,100 ערבים תושבי יהודה ושומרון, שאחד מבני משפחתם ביצע פיגוע נגד אזרחי ישראל וכוחות הבטחון. כך למשל נמנעה כניסתם של 206 מקרובי המשפחה של המחבלים תושבי ג'נין אסעד אלרפאעי וצבחי אבו שקיר, שביצעו את הפיגוע באלעד בשבוע שעבר. 215 קרובי משפחתם של המחבלים יחיא מרעי ויוסף עאצי, שביצעו את הפיגוע באריאל בחודש שעבר, נענשו גם הם ונמנעה כניסתם לישראל.
"צה"ל לא ממהר להשתמש בכלי הענישה הקולקטיבית ומודע להשלכותיו", טען הגורם הבכיר. "אנחנו מנסים ליצור את המיקוד המיטבי באוכלוסיות כאלה או אחרות. עם זאת, אל מול כמות הפיגועים הגדולה והטרגית בזמן האחרון, הוחלט להשתמש בכלי הזה. ישנם 19 הרוגים - וברשות צה"ל עומדים כלים רבים, והכלי האזרחי הוא אחד מהם".
"הענישה הקולקטיבית התגלה בעבר כאפקטיבית מאוד", הוסיף הגורם. "ניתן למדוד את יעילותה בכך שהיה שיח רב עליה בקרב הפלסטינים בגל הפיגועים שאירע בשנת 2015. בנוסף, הופעל לחץ מצד הפלסטינים כלפי משפחות המחבלים, גם אם מדובר בלחץ סמוי. גם על ההנהגה הפלסטינית הופעל לחץ בעקבות הענישה הקולקטיבית. חלק מהמשפחות שהוטלו עליהן מניעה שיתפו פעולה עם המחבלים. הכלי הוא אפקטיבי ויכול לסייע באופן זמני, הוא לא משהו שיישאר לעד".
1 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
ראש הממשלה נפתלי בנט ובני גנץ בקריה היום
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

הגורם הסביר כי איסור הכניסה לישראל יכול להיות בתוקף שנים, בהתאם להערכות מצב תדירות, והמטרה היא להקל על מי שאפשר. "אם נראה לנכון שאפשר להסיר מניעה מסוימת, היא תוסר", אמר.
הגורם התייחס גם לשיתוף הפעולה עם המנגנונים הפלסטיניים, גם בימים מתוחים אלה, והדגיש כי שיתוף הפעולה נשמר - אם כי זה די ברור שהרשות הפלסטינית מאוד חלשה באזור צפון השומרון. הכוונה היא כמובן לאזור ג'נין, שם פועל צה"ל כבר שבועות ארוכים ומשם יצאו כמה מהמחבלים שביצעו את הפיגועים האחרונים.
על רצועת עזה אמר הגורם: "בשנה האחרונה היו פעולות אזרחיות רבות אל מול הרצועה. בתקופה האחרונה הוחלט לסגור את מעבר ארז לאחר כמה חודשים שהיה פתוח. צה"ל לא ישלים עם ההסתה של ארגון הטרור חמאס. מדובר בהסתה פרועה ברשת, בהקשר של הר הבית ובסוגיות אחרות. מול כך הוחלט לסגור את מעבר ארז. בעקבות סגירת המעבר הובעה ביקורת ציבורית קשה על ידי תושבי עזה כנגד חמאס".
מוקדם יותר השתתפו ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ בתרגיל "מרכבות האש" של צה"ל בסיס הקריה. בתרגיל הוצגו בפני ראש הממשלה ושר הביטחון תרחישי לחימה בכל החזיתות. בנט אמר כי "אנחנו לא מחפשים עימות ולא רוצים עימות, אבל אנחנו מוכנים לכל תרחיש אם יהיה. האויב ידע שאם הוא יגרור אותנו לעימות - הוא ישלם מחיר כבד מנשוא".

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה