2 צפייה בגלריה
לפיד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו
לפיד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו
לפיד ושר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו
(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
15 שנים לאחר ביקורו של עלי בבאג'ן ב-2007, שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו יגיע מחר (שלישי) לביקור ראשון בישראל מזה 15 שנה.
משרדי החוץ של ישראל וטורקיה פרסמו הערב את תוכנית הביקור המלאה, שתתחיל בנסיעה לרמאללה ופגישה עם אבו מאזן ושר החוץ ריאד אל-מלכי. את יום רביעי יקדיש צ'בושולו לביקור הרשמי של ישראל, ויגיע ל"יד ושם", ייפגש עם שר החוץ יאיר לפיד ויישא איתו הצהרה משותפת שלא תהיה פתוחה לשאלות כלי התקשורת. צ'בושולו צפוי להעלות גם את נושא הצינור שטורקיה מעוניינת להקים ממצבורי הגז הטבעי מישראל לשטחה ומשם לאירופה.
בהמשך יסעד עם שר התיירות יואל רזבוזוב, ויערוך ביקור פרטי בעיר העתיקה בירושלים ובהר הבית. צ'בושולו צפוי להיכנס גם למסגד אל-אקצא מבלי שילווה על-ידי גורמים ישראליים. בשעות הערב יקיים שר החוץ הטורקי אירוע כלכלי בתל אביב, ייפגש גם עם ארגון התאחדות יוצאי טורקיה בבת ים ולאחר מכן יעזוב את הארץ.
ביקורו של צ'בושולו נערך חודשיים וחצי אחרי ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג בטורקיה, והנושא המרכזי שיעמוד על הפרק בביקור הוא שדרוג יחסי ישראל-טורקיה לרמת שגרירים. במהלך החודש האחרון דווח בטורקיה שישראל מסרה לאנקרה רשימת שמות של אנשי חמאס אותה היא מעוניינת לגרש מטורקיה, וככל הנראה הטורקים ימסרו ללפיד דוח מסכם על הצעדים שנקטו עד כה נגד נוכחות ארגון הטרור בשטחם.
2 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
רג'פ טאיפ ארדואן ויצחק הרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
ארדואן והרצוג במהלך הביקור הנשיאותי בטורקיה
(צילום: AFP)
גורמים שמעורים בנושא אומרים שאם לאחר בדיקת המוסד ושב"כ ישראל תשתכנע שטורקיה עמדה בדרישות ישראל ביחס לנוכחות חמאס בטורקיה – ניתן יהיה להכריז על החזרת השגרירים. לא ברור אם זה יקרה כבר במהלך ביקורו של צ'בושולו, אם כי מבחינת הטורקים זאת המטרה המוצהרת של הביקור. ואולם, מקורות יודעי דבר אמרו כי אם הטורקים לא יספקו את הסחורה כאן, ספק אם ישראל תיתן יד לשדרוג היחסים.

"הטורקים רוצים לרקוד בשתי החתונות - בישראל מהססים

טורקיה גירשה את השגריר הישראלי איתן נאה ב-2018 לאחר סדרת אירועים אלימים בגבול עזה שהתפרצו בעקבות הכרתו של דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל וההכרזה להעביר את השגרירות לירושלים. עוד לפני גירושו של נאה זומן השגריר הטורקי בישראל להתייעצויות - ומאז לא חזר.
למרות ההתקרבות לישראל, הטורקים עדיין רוצים לרקוד בשתי החתונות: מצד אחד להמשיך בקשר הקרוב עם חמאס ומהצד השני לשדרג את היחסים עם ישראל. בירושלים לא מקבלים זאת בהתלהבות יתרה, בלשון המעטה, ולא מעט גורמים בכירים סבורים שכל עוד חמאס לא יסולק מטורקיה – ישראל לא צריכה למהר לשדרג את היחסים שלה עם אנקרה.
מנגד, הטורקים עושים מאמץ גדול כדי לנרמל את יחסיהם עם סעודיה, איחוד האמירויות ומצרים, שדורשת גם היא מהטורקים להסגיר לידיה את אנשי האחים המוסלמים. בעוד שבוע יבקר שר האוצר הטורקי במצרים לראשונה מאז עליית א-סיסי לשלטון ב-2014. כמו כן, גם הסעודים דרשו וקיבלו את תיק חקירת רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י באיסטנבול. כך שישראל יכולה למנף הפעם את הלחץ על טורקיה לסילוק אנשי החמאס ביחד עם מצרים, סעודיה והאמירויות.