2 צפייה בגלריה
בית החולים בילינסון
בית החולים בילינסון
בית החולים בילינסון
במשרד הבריאות אמרו אתמול (רביעי) כי הנחו את בית החולים בילינסון לעצור צנתורים לא דחופים - בעקבות התקלה במערכת הרנטגן שהובילה למותו של מטופל בן 78 במהלך צנתור לב. עם זאת, בכירים בבילינסון מבהירים: "לא קיבלנו שום הנחיה לעצור צנתורים לא דחופים והם יימשכו כרגיל בשני החדרים האחרים". לדבריהם, "הייתה הסטה של חולים למספר שעות, אבל הצנתורים ממשיכים כרגיל".
האירוע הטרגי התרחש אתמול בשעות הבוקר. "במהלך פעולת צנתור לב מורכבת, מערכת הרנטגן המאפשרת את שיקוף כלי הדם למצנתרים, פסקה לעבוד ושיבשה את מהלך הצנתור", נמסר. "הרופאים החלו מיד בביצוע החייאה בחולה, מאמצים אשר עלו בתוהו ולמרבה הצער, החולה נפטר. הצוות הרפואי מלווה את המשפחה, עדכן אותה בשקיפות מלאה ומחבק אותם על האובדן הפתאומי".
עוד נמסר מבית החולים אתמול כי "לנוכח נסיבות המקרה הקשה, בתיאום עם משרד הבריאות, הוחלט על הקמת ועדת בדיקה. במקביל, נציגי יצרנית המכשיר בישראל בודקים אותו". חברת "פיליפס" היצרנית של מערכת הרנטגן, מסרה כי "אנו לומדים וחוקרים את המקרה המצער, ומביעים השתתפות בצערה של המשפחה".
2 צפייה בגלריה
רופא בית חולים אילוס אילוסטרציה
רופא בית חולים אילוס אילוסטרציה
בית חולים. אילוסטרציה
(shutterstock)
"מכשיר הצנתור הפסיק לעבוד", אמר ל-ynet גורם בבית החולים. "האם זה היה בעקבות מישהו שתיקן אותו השבוע אך עדיין כשל בתיקון? האם הובא חלק מושלם והייתה תקלה בחיבור שלו? אנחנו לא יודעים. מדובר על מכשיר שיש בו מגוון אדיר של מרכיבים שמטופל בשוטף. זה לא מכשיר של חברה קיקיונית. יכול להיות שפישלו בתחזוקה, יכול להיות שמרכיב שהביאו לא היה מספיק טוב. יכולות להיות הרבה סיבות".
בישראל מתבצעים כ-50 אלף צנתורי לב מדי שנה, ומדובר על אחת הפרוצדורות הרפואיות השכיחות ביותר בבתי החולים - ברוב המכריע של המקרים היא עוברת ללא סיבוכים מיוחדים. אם מדובר על צנתור אלקטיבי, שלרוב אורך פחות מ-20 דקות, החולה לרוב משתחרר כבר באותו יום.
"ברגע שמערכת הרנטגן לא פועלת, המצנתר אינו יכול לדעת איפה נמצא הצנתר. ולכן מצופה מהמצנתר באותו הרגע להפסיק את מהלך הצנתור", הסביר פרופ' יהודה אדלר, היו"ר היוצא של האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות שריר וקרום הלב. "מערכת הרנטגן מראה לצנתר באופן מדויק על ידי חומר ניגוד את עורקי הלב והאזורים החסומים שניתן לפתוח אותם בזמן הצנתור. ברגע שהיא לא עובדת וזה יכול להיות מהרבה סיבות - אם המצנתר ממשיך בצנתור, הוא עושה זאת בצורה עיוורת שכמובן מסכנת את החולה".
פורסם לראשונה: 20:52, 07.12.22