פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא לא מודאג ממספר הילדים המועט שהתייצבו לקבלת החיסון נגד נגיף הקורונה: "זה עוד מוקדם. קופות החולים דווקא מדברות כבר על אלפים, אבל אני לא בקטע של לספור, מה שחשוב לי זה שההורים יקבלו מידע מוסמך", אמר הבוקר (יום ג') פרופ' זרקא בריאיון לאולפן ynet.
ישראל הפכה אתמול למדינה השנייה בעולם - אחרי ארצות הברית - שמחסנת ילדים בני 11-5. לתחנות החיסון השונות ברחבי הארץ הגיעו הורים וילדים, חלקם מהוססים וחלקם מתרגשים, כדי לקבל את המנה הראשונה של החיסון שקטנה יותר מזו שניתנת למבוגרים יותר. היום יצוין מועד הפתיחה הרשמי של מבצע חיסוני הקורונה לקבוצת גיל זו.
3 צפייה בגלריה
רבעיייה מבצע חיסונים חיסון חיסוני ילדים
רבעיייה מבצע חיסונים חיסון חיסוני ילדים
המבצע לחיסון בני 5 עד 11 מתחיל היום באופן רשמי
(צילום:דוברות מכבי, דובורת קופת חולים כללית , מוטי קמחי )
"אני רוצה שכל הורה יקבל החלטה לגבי הילדים שלו, אני ממליץ שתהיה החלטה כן להתחסן", אמר פרופ' זרקא. "עשינו מספיק כדי להסביר להורים את משמעויות החיסון, אבל אנחנו מתכוונים לעשות עוד. היום ייצא מסע הסברה בהובלת רופאי הילדים, רופאי המשפחה והצוותים המצוינים שיש לנו בקופות החולים, בשביל לענות להורים על כל השאלות שלהם.
"אני שב ואומר - גם בקורונה וגם בכל נושא, חשוב שאנשים יקבלו מידע מוסמך, מידע מהימן, לא פייק. לכן נסביר להורים עוד, הורים שמתלבטים יכולים להתקשר לרופא הילדים, נקיים פגישות זום ופגישות פיזיות עם ההורים בשביל להסביר להם, נענה על השאלות. ככל שהורים צריכים מידע, ניתן להם אותו כדי שיוכלו לקבל החלטה".
- האם יהיו חיסונים גם בבתי הספר? "כרגע נתמקד בשני דברים - הסברה והנגשת החיסונים. לא יהיה מחסור בחיסונים, לקופות החולים יש ניסיון רב ואנחנו יוצאים לדרך בלי שום מגבלה. למקומות שבהם יש לקופות החולים פחות יכולות, כמו יישובים קטנים, כמו פריפריה, כמו הפזורה הבדואית בנגב, אנחנו כמשל"ט הקורונה במשרד הבריאות נביא ניידות ונסייע, הכול בתיאום. האופציה של להביא חיסונים לבתי הספר קיימת על השולחן".

הירידה בנתוני התחלואה נבלמה ובימים האחרונים חלה עלייה קטנה במספר המאומתים ובמקדם ההדבקה (R) שכבר הגיע ל-1.04 ומסמן אפשרות להתפשטות מחודשת של המגפה. "אנחנו בהחלט מוטרדים מה-R", אמר פרויקטור הקורונה. "אנחנו לא רואים כרגע משהו ממוקד, כבר אמרנו שהגל הרביעי הוא גל הלא-מחוסנים. אכן, יש עלייה בקרב הילדים, אבל זה לא עכשיו של השבוע האחרון. יותר בשיעור של החיוביים, אני לא אומר חולים.
"נעקוב אחרי ה-R, ככל שהוא יעלה נצטרך לבחון דברים נוספים - מסכה, צמצום התקהלויות. כרגע ההמלצה שלי היא לחסן את הילדים וגם את המבוגרים שטרם התחסנו וגם אולי את האנשים שצריכים את המנה השלישית, שאולי חשבו שאנחנו חוגגים את היציאה מגל 4, אבל לצערי אנחנו לא. חשוב להסתכל ימינה ושמאלה, אירופה אדומה עם גל מגפה מאוד גדול, כך שהדרך שלנו זה להתחסן, להקפיד על המסכה ולהקפיד על התו הירוק בשביל שבאמת נוכל לצאת מגל 4".
- האם צריך לעשות שינויים בנוגע למדיניות של משרד הבריאות בנתב"ג? "המסר הזה של לחיות לצד הקורונה מחייב ניהול סיכונים. אני ממשיך להיזהר לגבי ה-R שמרים ראש, אני חושב שצריך לתת לאנשים לחיות ככל שניתן לצד הקורונה. כל אדם יחליט את ההחלטות שלו. אני לא ממליץ כרגע לטייל באנגליה, גרמניה ואוסטריה. מי שבוחר בכל זאת לנסוע, כדאי שיהיה מחוסן בכל המנות הנדרשות וכדאי לחסן גם את הילדים שלו בשביל שלא יצטרכו בידוד בחזרה ארצה. אני לא חושב שנכון לסגור את שדה התעופה, גם לא נכון לסגור את המשק".
- אתה לא חושש שבנתב"ג ייכנס וריאנט חדש? "דלתא הגיע דרך נתב"ג והנחת העבודה לגל 5 היא שהווריאנט הבא יגיע דרך נתב"ג. זו הסיבה שאנחנו בודקים את הנכנסים לישראל, מתעקשים על הבדיקה, בוחנים אפשרות לבדיקה נוספת ביום השלישי או ביום הרביעי. הדברים הם לא 'אפס ואחד', בגלל שאני חושש מנתב"ג זה לא אומר שצריך לסגור את נתב"ג. ממש לא.
"נמשיך לעקוב, נמשיך לבדוק, נבקש מהציבור הלא-מחוסן כן להקפיד על הבידוד, נבקש מהמשטרה לאכוף את הבידוד. אנחנו בקשר מקצועי עם הרבה מדינות בעולם בשביל שנלמד איפה יש וריאנטים, איפה הם מתפתחים. יש כאן אופרציה שלמה שאנחנו עוסקים בה. נמשיך לעשות, לפחות נעכב אם לא נעצור את הגעת גל 5 לארץ".
3 צפייה בגלריה
יוצאים לחופשה ושבים לבידוד, רוב המדינות מצריכות בידוד
יוצאים לחופשה ושבים לבידוד, רוב המדינות מצריכות בידוד
נתב"ג. "לפחות נעכב אם לא נעצור את הגעת גל 5 לארץ"
(צילום: רועי רובישנטיין)
3 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
"כולי תקווה שהמנה השלישית תחזיק יותר מחצי שנה". פרופ' זרקא
(צילום: שמוליק דודפור)
- מדברים על בוסטר לילדים שקיבלו שתי זריקות. האם יהיה בוסטר רביעי למבוגרים? "אני בדרך כלל משתמש בספירה של מנה ראשונה, שנייה ושלישית ופחות משתמש במילה בוסטר. אנחנו לומדים תוך כדי תנועה. הווירוס הזה הופיע בחיינו לפני שנתיים בלי שום פתק שהסביר לנו מה לעשות, והיינו הראשונים בעולם גם להתחסן וגם לראות את התופעה של תפוגת המנה השנייה, ואז החלטנו מהר והיום כל העולם לומד מישראל לתת מנה שלישית.
"האם תהיה רביעית? לא יודע, יש סבירות גבוהה שכן. אני אומר בצניעות, נמשיך לעקוב אחרי הסרולוגיה, אחרי תחלואה בקרב מחוסנים. אם יופיע גל 5 ותהיה תפוגה של החיסון, נגיד בשקיפות שצריך מנה רביעית. כרגע כולי תקווה שהמנה השלישית תחזיק יותר מחצי שנה. אולי נגיע למצב שהיא מחזיקה שנה וזה יהיה כמו שפעת - פעם בשנה מקבלים מנת חיסון".
- יש סימנים של ירידה בחיסוניות בקרב אלה שקיבלו את המנה השלישית? "בכל פעם כשאתה מקבל מנת חיסונים, בהתחלה יש לך איזושהי רמה מאוד גבוהה של נוגדנים ואחר כך יש ירידה עם הזמן. זאת תופעה טבעית, מתוארת בכל החיסונים, לא רק בחיסוני הקורונה. התופעה הזאת קורית גם במנה שלישית, אבל השאלה היא מה המשמעות של ירידה כזאת. אנחנו רק ארבעה חודשים אחרי המנה השלישית, ראינו במנה השנייה אפקט שקרה אחרי חמישה ושישה חודשים, אנחנו לא שם. מאוד חשוב שאם חלילה מופיע כאן גל חמישי, שהוא לא ימצא אותנו בלי שום הגנה".