ההפגנות אמש (שני) ובמהלך הלילה נגד המהפכה המשפטית הגיעו לנקודת רתיחה, והעימותים בין המוחים לשוטרים כללו גם כמה מקרי אלימות משטרתית קשים ברחבי הארץ. יפעת בריליאנט, אימו של אמיתי בן ה-18 שספג הלילה אגרופים משוטרים בנתיבי איילון, סיפרה היום ל-ynet כי "גידלנו אותו להיות פעיל ומעורב אבל הוא לא פנאט. גם אם היה מגיע לו שייעצר, לא ככה. הוא חטף מכות גם אחרי שנעצר".
בישיבת הערכת מצב שקיים המפכ"ל, רב ניצב יעקב שבתאי, עם סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, הוא ציין כי המשטרה רואה בזכות המחאה כאבן יסוד במדינה דמוקרטית והדגיש למפקדים כי תאפשר כל מחאה כל עוד היא מתקיימת במסגרת החוק. הוא הדגיש כי יש לעשות הבחנה בין מחאה שמתקיימת במסגרת החוק לבין הפרת סדר, ואיחל החלמה מהירה לשוטרים שנפצעו כתוצאה מאלימות בכמה מוקדי מחאה.
10 צפייה בגלריה
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
שוטרים אוחזים באלימות באמיתי  בריליאנט בן ה-18
"התגובות בפייסבוק מזעזעות, כותבים שחבל שהשוטרים לא הרגו אותו". אמיתי בן ה-18 לאחר מעצרו
(צילום: איתי רון, הארץ)
"הימים האלה אינם ימים פשוטים", אמר המפכ"ל. "אנו ניצבים בעין הסערה, ונתונים לביקורת משני צידי המתרס. יש שיאמרו שאנו סובלניים ומכילים מדי, ויש שיאמרו שאנו פועלים בלעומתיות. אתם ואני יודעים היטב שאנו עושים כמיטב יכולתנו, ובוודאי שלעיתים גם טועים. בכל מקרה, אסור שיווצר רושם מוטעה כאילו ההחלטות האופרטיביות מתקבלות כתוצאה מלחצים חיצוניים".
לדבריו, "מפקדי המשטרה, ואני בראשם, אחראים להפעלת כוחות המשטרה. כל הפקודות מתקבלות רק בשרשרת הפיקוד, ורק על בסיס שיקולים מקצועיים ומבצעיים. המשטרה תלויה באמון הציבור, ובידיעה שאנו פועלים על פי דין ובלא משוא פנים. זו חובתנו, וזו חובתי״.
עודד רבי, צעיר שנפצע אמש בהפגנה בירושלים, סיפר ל-ynet Live כי "שוטר בעט בי בפנים כשאני על הרצפה, התחלתי לדמם ושוטרים נוספים זרקו אותי מצד לצד ובעטו". לדברי רבי בן ה-26, "ישבנו על הכביש כמות גדולה של מפגינים. אחרי שהמכת"זית לא שברה אותנו, השוטרים הגיעו לפנות אותנו באלימות. השוטר שהיה באזור שלי ניסה לנתק אותי מהמפגינים האחרים באלימות ולבסוף הצליח למשוך אותי ולזרוק אותי לצד. הוא הוסיף לעשות ובעט בי בפנים כשאני על הרצפה, התחלתי לדמם ושוטרים נוספים זרקו אותי מצד לצד ובעטו".

10 צפייה בגלריה
עודד רבי
עודד רבי
"אחרי שהמכת"זית לא שברה אותנו, השוטרים הגיעו לפנות אותנו באלימות". עודד רבי בביה"ח


המפגין שנפצע הוסיף כי "איבדתי הכרה והדבר הבא שאני זוכר זה שאני שוכב על הכביש מוקף במפגינים שרוצים לעזור ולטפל בי. פינו אותי לשערי צדק באמבולנס אחרי שעשו לי עירוי ומדדים בדרך. בבית החולים נתנו לי משכך כאבים, ועשו צילום חזה, בדיקת שתן ותפרו לי את החתך במצח. רק ב-3:00 בלילה השתחררתי הביתה".
לעומת רבי, אמיתי לא נלקח לבית החולים - אלא לתחנת המשטרה, ואמו ובן זוגה הגיעו לשחרר אותו. "הוא שוחרר מהמעצר בערך ב-5:30 או 6:00. לא חקרו אותו ואנחנו לא יודעים במה הוא מואשם. חיכינו המון זמן ובסוף פשוט שיחררו אותו ללא תנאים מגבילים, נראה שגם להם לא היה כוח", סיפרה יפעת.
10 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בדרך רבין בירושלים
מפגינים ומפגינות בדרך רבין בירושלים
פינוי מפגינים בירושלים, אמש
(צילום: אמיר כהן, רויטרס )
10 צפייה בגלריה
מפגינים ומפגינות בדרך רבין בירושלים
מפגינים ומפגינות בדרך רבין בירושלים
מפגינים ומפגינות בדרך רבין בירושלים
(צילום: אמיר כהן, רויטרס )
10 צפייה בגלריה
דגל מוכתם בהפגנת מחאה בירושלים
דגל מוכתם בהפגנת מחאה בירושלים
דגל מוכתם בהפגנת בירושלים, אמש
(צילום:רויטרס, Amir Cohen)
10 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה בירושלים
הפגנת מחאה בירושלים
מכת"זית מופעלת נגד המפגינים בירושלים
(צילום: שלו שלום)
10 צפייה בגלריה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית על נתיבי איילון
מפגינים נגד המהפכה המשפטית על נתיבי איילון
גם באיילון הופעלה מכת"זית
(נמרוד גליקמן)
10 צפייה בגלריה
מכתזית בנתיבי איילון
מכתזית בנתיבי איילון
פינוי אלים של מפגין בנתיבי איילון
(צילום: נמרוד גליקמן)
10 צפייה בגלריה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית על נתיבי איילון
מפגינים נגד המהפכה המשפטית על נתיבי איילון
מעצר מפגינים בנתיבי איילון
(נמרוד גליקמן)
האם סיפרה גם כי "רואים בסרטונים איך תופסים אותו מהשיער, ובזמן שנותנים לו אגרוף השוטר אומר לו שהוא יזיין אותי ויאנוס אותי וניסה לגרום לו להגיב לפרובוקציה. הוא חטף אגרופים לפנים ובשיניים, וגם כשהוא היה אזוק הרביצו לו חופשי - בר הסלטים של בן גביר פתוח".
"אמיתי בסדר עכשיו, אבל הוא ישן וכאוב וחבול מאוד. נתנו לו רגע לישון בשקט. רציתי לקחת אותו בלילה למיון אבל הוא היה בהיפר ולא הסכים. התגובות בפייסבוק מזעזעות, כותבים שחבל שהשוטרים לא הרגו אותו. לאן הם רוצים להגיע? איך נחיה ביחד? אמיתי מתגייס עוד חודש והוא רצה ללכת לקרבי, אבל לא יודעת אם עדיין".
בהפגנה בירושלים אתמול, מפגין נגד המהפכה המשפטית נחתך בידו והתעלף, ושוטר תועד עושה לו חוסם עורקים. לפני כן טען המפגין כי "שוטר שבר עליי את הבמבוק (מקל של דגל)". הוא פונה לקבלת טיפול בבית החולים הדסה עין כרם בעיר.

תקריות אלימות תועדו במוקדי הפגנה נוספים אתמול ובמהלך הלילה. ברעננה שוטר דחף מפגינים שחסמו את הכביש ברחוב אחוזה, בירושלים שוטרת משכה מפגינה בכוח ואז כינתה אותה "שמנה" ובמחאה בקפלן בתל אביב מפגינים הדפו פרשים של המשטרה, שבתגובה השתמשה בכוח רב. לפי המשטרה, לוחות עץ הוצתו על ידי המוחים במקום. בהמשך תועדו שוטרים זורקים קרש בוער לעבר מפגינים.
אלפי מפגינים ירדו גם לנתיבי איילון צפון והחלו לצעוד על הכביש. המשטרה מסרה כי המפגינים הפילו גדרות בירידה לאיילון במחלף השלום, וכתוצאה מכך בלש של המשטרה נפצע ברגלו. הוא קיבל טיפול במקום. שוטר נוסף נפגע בראשו כשמפגינים השליכו בקבוקים מלאים בחול ובקבוקי זכוכית לעבר השוטרים.
משה רדמן, אחד ממובילי המחאה, ציין הבוקר ב-ynet Live כי לדעתו המשטרה מפעילה כעת יותר כוח נגד המפגינים מבעבר. "חשוב לזכור שבאחוזים ניכרים מהמקרים, השוטרים באים לעשות את עבודתם נאמנה ולאפשר לנו להפגין. אנחנו צריכים למגר את התופעות נדירות האלה שעדיין קורות ולצערי הולכות ומתרחבות של אלימות מיותרת לגמרי", אמר רדמן. "ראינו הרבה מקרים של אלימות אתמול. כיוונו עלינו מכת"זית בכינון ישיר בזמן שבסך הכול ישבנו מחוץ לכנסת בהפגנה בסגנון של גנדי - לא אלימה ופסיבית לגמרי".

לדברי רדמן, מקרי האלימות "חמורים וצריכים להיחקר. המשטרה צריכה לעשות בדק בית יותר טוב איך מגיעים לזה וגם איך מטפלים בזה, כולל במחלקה לחקירות שוטרים, שלצערי הרב אין שם הרבה מענה".
מערך המענה לפצועי המחאה התייחס להפגנות אתמול, וציין כי "במהלך היממה הקודמת ליווינו 62 מפגינים ומפגינות שנזקקו לטיפול רפואי, 42 נזקקו לטיפול רפואי במיון. בין הפגיעות: פציעות מדריסה על ידי אזרח, פגיעות מפינוי בכוח על ידי כוחות משטרה, פגיעות מכת"זית, מצבי מועקה נפשיים וחרדה וכן מצבי תשישות והתייבשות".
המשטרה מסרה: "משטרת ישראל התמודדה אתמול עם עשרות רבות של אירועי מחאה ללא תיאום, שהתפתחו להפרות סדר חמורות לרבות חסימות צירים, פציעת למעלה מ-20 שוטרים, שיבוש מתמשך של מרקם החיים למשך שעות ארוכות וגרימת נזק. המשטרה פועלת לאפשר את חופש המחאה כחוק, באופן שוויוני וללא קשר לזהות המוחים, אולם לא נאפשר את הפרת הסדר הציבורי וניסיונות לפגוע ולסכן שוטרים ואת משתמשי הדרך בניגוד לחוק. ככל שעולות טענות כלפי התנהלותו כזאת או אחרת, ראוי שאלה ייבדקו על ידי הגורמים הרלוונטיים".
פורסם לראשונה: 14:05, 25.07.23