בזמן שבוועדת החוקה קודמו השבוע ביתר שאת כמה מחוקי המהפכה המשפטית, חרף הנאום המיוחד שנשא נשיא המדינה יצחק הרצוג לאומה בתחילתו. הוועדה אישרה לקריאה ראשונה את החוק שיקנה לקואליציה שליטה מלאה במינוי השופטים, באמצעות שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, וכן את החוק שיחסום את בג"ץ מהתערבות בחוקי יסוד. קידום החקיקה והסירוב לעצירתה עבור הידברות, כפי שמבקש הרצוג, היו בין הגורמים שהביאו אלפים מבכירי מערכת המשפט, הכלכלה והביטחון בעבר ובהווה לחתום על עצומות נגד המהפכה.
בין השמות שמזהירים מתוכנית נתניהו-לוין, שנגדה נשמעו קולות גם בעולם, ניתן למצוא בכירים במערכת הביטחון לשעבר - גם כאלה שנחשבים מקורבים לראש הממשלה בנימין נתניהו, זוכי פרס נובל, בכירי ענף ההייטק, שופטי עליון בדימוס מישראל ומקנדה, ראשי האקדמיה ועוד. אז מי הם בדיוק אותם אלפי בני אדם שחתמו על העצומות וגילויי הדעת - ומזהירים מפני המהלכים שמבקשת הממשלה לקדם, ומה הטיעונים שלהם?
11 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יריב לוין, יוסי כהן, עודד דיסטל, דליה דורנר, סיגל סדצקי, ומתן וילנאי
בנימין נתניהו, יריב לוין, יוסי כהן, עודד דיסטל, דליה דורנר, סיגל סדצקי, ומתן וילנאי
(צילום: יוסי זליגר, גיל יוחנן, יובל חן, עמית שעל, דנה קופל)

בכירי מערכת הביטחון לשעבר

מעל 400 חברי תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" קראו לנשיא יצחק הרצוג שלא לחתום על חוקי הרפורמה המשפטית, שבהם לטענתם פגיעה במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. בין החותמים: סגן הרמטכ"ל והשר לשעבר מתן וילנאי, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, ראש השב"כ הקודם נדב ארגמן המפכ"ל לשעבר שלמה אהרונישקי וראש המל"ל לשעבר עוזי ארד.
11 צפייה בגלריה
תמיר פרדו
תמיר פרדו
תמיר פרדו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כפי שגם אתה ציינת בנאומך מהלכי החקיקה הנמהרים מהווים מהפכה משפטית שתביא בכייה לדורות", נכתב. "המהלכים מאפשרים את הכפפת כל מגנוני המדינה לרוב קואליציוני מזדמן ללא הפרדה אמיתית בין רשויות. לכן רואים חותמי המכתב חשיבות עליונה במניעת החוקים וקוראים 'למנוע בחרדת קודש' פגיעה בהם". בסיומו של המכתב הם מבקשים לחזק את הנשיא על היותו מבוגר האחראי ופונים אליו בפנייה חריגה: "תשקול היטב, בטרם תחתום על חוקים הסותרים את האופי היהודי-לאומי והדמוקרטי ומתקדם של ישראל ברוח מגילת העצמאות". ומבהירים: "לשם כך ניתנה לך הסמכות לחכות על חוקים כתנאי לכניסתם לתוקף".

ראשי מל"ל לשעבר

גם ראשי המל"ל לשעבר ביניהם יוסי כהן, יעקב נגל ויעקב עמידרור, שנחשבים מקורבים לנתניהו, היו חתומים על מכתב בו נמתחה ביקורת על ניהול המהפכה, שאותה מובילה הממשלה. החתומים מחו על כך שהיא לא מבוצעת תוך כדי הידברות. "האחריות ללכידות החברה הישראלית מוטלת בראש ובראשונה על הכנסת. לאורך כל שנות קיומה של המדינה, ליוו אותה אתגרים ביטחוניים מבית ומאבקים מחוץ. היכולת לעמוד איתן מול האיומים החיצוניים המשתנים לאורך השנים, נשענה על החוסן הלאומי של החברה הישראלית המבוסס על התחושה וההכרה שהשותפות והאחריות גוברים על האתגרים", כתבו.
11 צפייה בגלריה
יוסי כהן
יוסי כהן
יוסי כהן
(צילום: יאיר שגיא)
במכתבם הזהירו ראשי המל"ל כי המשבר הפוליטי עלול להוביל למשבר חברתי חמור: "בשלוש השנים האחרונות חוותה החברה הישראלית משבר פוליטי חסר תקדים. בשבועות האחרונים הלך המשבר הפוליטי והתפתח לכדי משבר חברתי חמור".

עורכי דין והמשפטנים

17 משרדי עריכת דין חתמו על עצומה בשם 3,500 משפטנים ועורכי ועורכות דין המתייחסת לרפורמה המשפטית, ביניהם ניתן למצוא את המשרדים הגדולים בארץ. בין היתר חתמו עליה מיתר, גולדפרב זליגמן, הרצוג פוקס נאמן, שבלת, פרל כהן צדק, גורניצקי ועוד. "אנו, החתומים מטה, משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, מבקשים להתריע מפני פגיעה בחוסנה ובעצמאותה של מערכת המשפט ובמערכת הבלמים, האיזונים והריסונים אשר עומדים בבסיס המשטר הדמוקרטי שאנו כל כך גאים בו, לצד היותה של מדינת ישראל מדינת הלאום של העם היהודי", נכתב.
"לדעתנו, התוכנית והצעות החוק שעל הפרק אינן מייצרות תיקון או הבניה של מערכת משפט עצמאית, חזקה וחסונה, אלא להיפך - הן פוגעות בעצמאותה וחוסנה של מערכת המשפט ויכולתה להגן על זכויות הפרט מפני פעולות השלטון". עוד הם הוסיפו: "איננו מבקשים לצמצם את סמכויות הכנסת כרשות המחוקקת או לפגוע בהן, אלא להצביע על כך שהתכנית והצעת החוק במתכונת שהוצגה מאיימות לפגוע, פגיעה חמורה, בעקרון הדמוקרטי הבסיסי של הפרדת רשויות. מימוש התוכנית המוצעת עלול לפגוע גם באופן שבו נתפשת מדינת ישראל בזירה העולמית כמדינה דמוקרטית ולפגיעה קשה בכלכלה הישראלית באופן שישפיע על כלל תושבי המדינה".
בעצומה הם מבקשים להתריע, כי אם המהפכה והצעות החוק יצאו אל הפועל, ישנו חשש אמיתי למעמדה של ישראל כמרכז עסקים בינלאומי. "ההשקעות הזרות בישראל עלולות לפחות באופן דרמטי, גופים זרים יבקשו למשוך את כספם, דירוג האשראי של ישראל ירד, ואף מעמדנו בקרב מדינות ה-OECD עלול להיות בסכנה".

הכלכלנים

יותר מ-300 כלכלנים, בהם זוכה פרס נובל לכלכלה, הפרופ' דניאל כהנמן, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, הפרופ' יוג'ין קנדל, והפרופ' מנואל טרכטנברג חתמו על "מכתב חירום" נוכח התוכנית שמקדמת הממשלה בראשות בנימין נתניהו. הכלכלנים, בהם זוכי פרס נובל ופרופסורים מכל קצוות הקשת הפוליטית, מתריעים מפני פגיעה חמורה בכלכלה הישראלית: "קיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת ללא איזונים ובלמים חזקים, עלולים להוביל את המדינה לנחשלות כלכלית".
11 צפייה בגלריה
הפרופ' יוג'ין קנדל
הפרופ' יוג'ין קנדל
הפרופ' יוג'ין קנדל
(צילום: גיל יוחנן)
הכלכלנים מתריעים בעצומה מפני צמצום ההשקעות בהייטק הישראלי, המהווה קטר משמעותי במשק. בנוסף, סיכון של העברת מרכזי פיתוח בינלאומיים מישראל בשל החשש לפגיעה בזכויות אדם, וכן מציגים חשש מפני בריחת מוחות מישראל, הגירה בעלת השלכות על חוסנה של הכלכלה הישראלית.

מנכ"לי משרדי ממשלה לשעבר

כ-50 מנכ"לים לשעבר במשרדי ממשלה, רובם מנכ"לים של משרדים כלכליים שכיהנו גם תחת ממשלות נתניהו, חתמו על מכתב התרעה "נגד פגיעה בכלכלת ישראל", בעקבות הרפורמה המשפטית. "אנו מתריעים בתוקף נגד היוזמות הנוכחיות של הקואליציה, שמשמעותן שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה הישראלית", נכתב. בין החותמים על המכתב: עו"ד מיכל הלפרין, לשעבר הממונה על התחרות; ירום אריאב, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר; דורית סלינגר, לשעבר הממונה על שוק ההון; ואלי יונס, לשעבר החשב הכללי באוצר.
11 צפייה בגלריה
מיכל הלפרין
מיכל הלפרין
עו"ד מיכל הלפרין
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לדבריהם, הפגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג האשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של חברות ישראליות. "לדוגמה, הורדת דירוג האשראי המפתיעה של איגרות החוב הממשלתיות של פולין בינואר 2016 על ידי סוכנות הדירוג S&P נומקה בפגיעה בעצמאות בית המשפט החוקתי ובשידור הציבורי".
עוד הם טוענים כי "הפגיעה ביכולת הממשלה וחברות במגזר העסקי לגייס מקורות מימון תוביל לירידה בהיקף ההשקעות, וזו תפגע בראש ובראשונה בענף ההייטק הישראלי, קטר הצמיחה של המשק. פגיעה זו צפויה להתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, והאפשרות שחברות הייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ לגבולות המדינה. זאת ועוד, השילוב בין פגיעה בענף ההייטק לבין פגיעה בזכויות הפרט עקב היחלשות מערכת המשפט צפוי גם להוביל לתופעה של 'בריחת מוחות' - הגירה בעלת השלכות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל".

ההייטקיסטים

למעלה מ-100 אנשי הייטק, יזמים, מנכ"לים של חברות ענק ואנשי הון סיכון חתמו על מכתב לראש הממשלה נתניהו, שבו הם מתריעים בפניו שקידום חקיקה מפלה וערעור האמון במערכת המשפט ובדמוקרטיה יפגעו בתעשיית ההייטק המקומית וירחיקו מכאן משקיעים בין-לאומיים. הם קראו לראש הממשלה נתניהו "לעצור את כדור השלג ולשמור על הסטטוס קוו בין כל חלקי החברה הישראלית".
11 צפייה בגלריה
מחאת עובדי הייטק
מחאת עובדי הייטק
מחאת ההייטק
(צילום: מוטי קמחי)
ההייטקיסטים לא הסתפקו רק בעצומה, ובשבועות האחרונים פתחו ב"מחאת ההייטקיסטים", שבמסגרתה במהלך יום העבודה הם יוצאים להפגין במשך כשעה. בהפגנות הם נושאים שלטים ועליהם הכיתוב "אין חופש - אין הייטק", ומזהירים מקריסת הענף אם המהפכה תעבור כפי שהיא.

נשיאי האוניברסיטאות

ראשי האוניברסיטאות והרקטורים הצטרפו גם הם לקריאות להימנע משינוי חוקתי מהיר ללא שיח פרלמנטרי וציבורי משמעותי על הנושאים השנויים במחלוקת ועל השפעתם על הביטחון, על הכלכלה ועל החברה בישראל. אחרי מחאות הכלכלנים, המשפטנים, אנשי ההייטק ואנשי סקטורים נוספים, הביעו בפני ynet ו"ידיעות אחרונות" חמישה ראשי אוניברסיטאות דאגה עמוקה מהפילוג והקיטוב בחברה הישראלית ומתהליכים שעלולים להביא לפגיעה של ממש בחוסנה הלאומי וביציבותה של מדינת ישראל.
11 צפייה בגלריה
ראשי אוניברסיטאות בביקורת חריפה נגד המהפכה המשפטית
ראשי אוניברסיטאות בביקורת חריפה נגד המהפכה המשפטית
ראשי אוניברסיטאות בביקורת חריפה נגד המהפכה המשפטית
(צילום: ניצן זוהר, אוניברסיטת תל אביב, נתי שוחט, אוהד צויגנברג, אוניברסטת בר אילן)
בהצהרה משותפת של ראשי האוניברסיטאות בר אילן, תל אביב, העברית, בן גוריון, הטכניון, אריאל, חיפה, מכון ויצמן והאוניברסיטה הפתוחה הם הביעו חשש כבד מההשלכות של המהפכה המשפטית שמובילים נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, והתריעו מפני החלשת המערכת המשפטית, מפגיעה אנושה באקדמיה הישראלית, מבריחת מוחות ומהדרת האקדמיה הישראלית על ידי אוניברסיטאות בחו"ל.
בהצהרתם ציינו ראשי האוניברסיטאות: "אנו הנשיאים והרקטורים של אוניברסיטאות המחקר בישראל, מביעים דאגה עמוקה מן הפילוג והקיטוב בחברה הישראלית ומתהליכים שעלולים להביא לפגיעה של ממש בחוסנה הלאומי וביציבותה של מדינת ישראל. אנו קוראים לממשלה ולכנסת לשמור על ערכי היסוד של מגילת העצמאות, ובפרט לשמור על זכויותיהם של מיעוטים, ועל כבודו של אדם באשר הוא".

מרצים למשפט

185 מרצים למשפטים, חברי סגל בכיר במוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, חתמו גם הם על גילוי דעת ובו הביעו התנגדות נחרצת לתוכנית. "אנו, חברי וחברות סגל בכיר בפקולטות למשפטים בישראל, מתנגדים נחרצות למהפך שמבקשת הממשלה לעשות בשיטת המשטר בישראל, במסווה של 'רפורמות'".
"מינוי שופטים על ידי הקואליציה בלבד, ביטול הביקורת השיפוטית כמעט לחלוטין, ביטול מוסד היועצים המשפטיים כשומרי סף, פגיעה בתקשורת החופשית - כל אלה משמעותם שלא תהיה מערכת משפט עצמאית בישראל, לא תהיה הפרדת רשויות ולא יהיה שלטון חוק", כתבו חברי הסגל הבכיר. "אין שום דמוקרטיה בעולם שמתקיימת בצורה כזו. מכלול ההצעות הוא מזעזע ומסוכן, ויביא לפגיעה קשה בזכויות האדם והאזרח בישראל, ולאובדן המבנה הדמוקרטי של המדינה".

משפטנים אמריקנים

50 פרופסורים למשפטים מאוניברסיטאות בארצות הברית חתמו על מכתב שבו הם הביעו את התנגדותם לתוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט. אחד מהם הוא הפרופ' אלן דרשוביץ, שנחשב למקורבו של נתניהו.
11 צפייה בגלריה
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
ארכיון 2013 אלן דרשוביץ
מקורבו של נתניהו חתם. הפרופ' אלן דרשוביץ
(צילום: עמית שעל )
"אנו, פרופסורים למשפטים בארה"ב שאכפת להם מאוד מישראל, מתנגדים בתוקף לניסיונות של ממשלת ישראל הנוכחית לשנות באופן קיצוני את מערכת המשפט במדינה", כתבו במכתב. "ניסיונות אלה כולל הצעות לרפורמות שיעניקו לקואליציה השלטת סמכות אבסולוטית למנות שופטים ושופטים, שימנעו מבית המשפט העליון כמעט כל אפשרות לפסול חוקים, שיגבילו מאוד את הביקורת השיפוטית על החלטות הרשות המבצעת ויצמצמו את עצמאותו של היועץ המשפטי לממשלה ושל יועצים משפטיים במשרדי ממשלה שונים.
"חלקנו מאמינים שבית המשפט העליון הישראלי מחזיק בכוח רב מדי בהיבטים מסוימים והם יתמכו בהפחתת כוחו באשר לבחינת חקיקה והחלטות ביצועיות, ואחרים סבורים שאין צורך לשנות את הסטטוס קוו המשפטי", המשיכו. לדבריהם, "ללא קשר לחוסר ההסכמה בינינו, כולנו חוששים מאוד שהמהירות וההיקף של הרפורמות יחלישו קשות את עצמאות הרשות השופטת, הפרדת הרשויות ושלטון החוק. החלשת עצמאות הרשות השופטת, הפרדת הרשויות ושלטון החוק תהווה סיכון חמור לחופש הביטוי, לזכויות האדם והאזרח ולמאמצים לצמצם את השחיתות, מה שיקשה על ישראל לשרוד אתגרים כאלה בעתיד. אנו מקווים למען ישראל שהיא תבחר בדרך חכמה יותר".

מומחי מדעי המדינה

240 אנשי אקדמיה מהארץ והעולם מתחום מדע המדינה, היחסים הבינלאומיים ותורת המשחקים, כולל כאלה בעלי שם בינלאומי מאוניברסיטאות הרווארד, סטנפורד, ייל, MIT ושיקגו, חתמו על עצומה נגד התוכנית להחלשת מערכת המשפט. עם החותמים נמנים חתני פרס נובל ורנון סמית ורוג'ר מאירסון. "היוזמה מאיימת על ביטחונה הלאומי של ישראל ותחליש את יכולתה להגן על עצמה", נכתב בעצומה בין השאר.
בעצומה מונים החתומים כמה סיבות שבגללן כמעט בכל הסכסוכים הגדולים שבהם התמודדו דמוקרטיות נגד אוטוקרטיות, הייתה ידה של הדמוקרטיה על העליונה. "דמוקרטיות מעודדות קיומן של כלכלות חזקות, ולכן, יכולות להקדיש משאבים רבים יותר לביטחון ולהגנה. ניצחון בסכסוך אלים מצריך הקרבה אישית. החלטה לצאת למלחמה שעברה ביקורת של מוסדות דמוקרטיים מייצרת נכונות גדולה יותר להקרבה מאשר החלטות שמתקבלות על ידי אוטוקרטים", נכתב בעצומה.
מלבד זאת, לטענתם, "איומים המושמעים על ידי מדינה דמוקרטיות בתהליך של סכסוך מתמשך נלקחים ביתר רצינות על ידי אויביה, בהשוואה לאילו שמשמיעים אוטוקרטים, משום שהם מגובים על ידי הצבעה בקלפי ומוסדות דמוקרטיים. כמו כן, דמוקרטיות מטפחות עזרה הדדית באמצעות בריתות יציבות שאוטוקרטים בצדק חוששים מהן. אוטוקרטיה בדרך כלל לא תזכה לתמיכה מסוג זה".

חתני פרס נובל

13 חתני פרס נובל לכלכלה הצטרפו לעצומה נגד הרפורמה. בין השמות שחתמו על המכתב נמצא הפרופ' דניאל כהנמן, שחתם כאמור גם על מכתב הכלכלנים, והפרופ' פול רומר, ששימש בעברו ככלכלן הראשי של הבנק העולמי.

חברי אקדמיה לרפואה מדעית

חברי האקדמיה הלאומית לרפואה מדעית הצטרפו גם הם למחאה ופרסמו גילוי דעת שבו הם מביעים דאגה מכך שהחקיקה המתוכננת תיפגע בחופש האקדמי וכתוצאה מכך גם במחקר ובשיתופי פעולה בינלאומיים, שחיוניים לקידום המחקר בישראל. על גילוי הדעת שפורסם חתומים בכירים בהם יו"ר האקדמיה הפרופ' רבקה כרמי, הפרופ' רפי ביאר, הפרופ' דינה בן יהודה, הפרופ' רון דגן, הפרופ' סיגל סדצקי, הפרופ' אלי שפרכר, הפרופ' ענת לבנשטיין ונוספים.
11 צפייה בגלריה
סיגל סדצקי
סיגל סדצקי
פרופ' סיגל סדצקי
(צילום: דנה קופל)
בכירי הרופאים הביעו חשש מאפליה בין מטופלים וקושי להגן בבג"ץ על אוכלוסיות מוחלשות. "כרופאים, תפקידנו להגן על הנזקקים לטיפול רפואי בלא קשר לדת, מין, גזע, העדפה או שיוך כלשהם", כותבים הרופאים והחוקרים הבכירים. "אנחנו מודעים, מניסיון במדינות אחרות, לנזק הרב שעלול להיגרם מפגיעה ביכולת בית המשפט להתערב להגנה על החלשים בחברה. אנחנו מודאגים מהצהרות שונות שנשמעו בעבר ובהווה על ידי חברי כנסת המעודדות הפליה בין מטופלים. אנו דוגלים בחשיבות של מערכת משפטית מקצועית ונטולת שקולים פוליטיים, כפי שאנחנו דורשים מהמערכת הרפואית".

מדענים יהודים

כ-200 מדענים יהודים מהחשובים בעולם, ביניהם 9 זוכי פרס נובל בתחום המדע, מזהירים גם כן מהרפורמה המשפטית. בגילוי דעת שפרסמו כתבו כי "הקהילה המדעית המורחבת בה אנו פועלים רואה בערכים של פלורליזם, השכלה חילונית ורחבה, הגנה על זכויות נשים ומיעוטים, ויציבות חברתית המובטחת על ידי שלטון החוק עקרונות יסוד ללא עוררין. אם ישראל תזנח אחד או יותר מערכים מהותיים אלה, יהיו לכך השלכות כבדות משקל".
לטענתם מדובר בנזק שיהיה בכיה לדורות. "מורשתנו היהודית מדגישה את חשיבות הצדק והמשפט. כדי לשמש 'אור לגויים' על מדינת ישראל לשמור על ערכי הליבה של הדמוקרטיה. ערכים אלה, אשר נוסחו בבהירות במגילת העצמאות, מבטיחים הגנה וחופש לכל תושבי המדינה ומקנים לישראל את מקומה בקהילת האומות הדמוקרטיות", כתבו.

נשיאים ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון

18 נשיאים ושופטים בדימוס של בית המשפט העליון חתמו על גילוי דעת חריף נגד תוכנית לוין. "אנחנו מביעים חרדה מפני התוכנית הממשלתית לשינויים במערכת המשפט", כתבו השופטים בדימוס. "התוכנית מאיימת באופן חמור לא רק על מערכת המשפט, אלא גם על מהות המשטר ועל אורחות החיים בישראל, ובייחוד על האפשרות להגן באופן הוגן ויעיל על זכויות היסוד של כל אדם. אנחנו רואים חובה לעצמנו להתריע על הסכנה לפני שתתממש". המהלך חריג ויוצא דופן, כי הנוהג עד היום היה ששופטים בדימוס מחילים על עצמם את כללי האתיקה של שופטים פעילים ולא נוטלים חלק במאבקים פוליטיים.
11 צפייה בגלריה
פודקאסט הכותרת 17.10.2022
פודקאסט הכותרת 17.10.2022
בית המשפט העליון
(צילום: shutterstock)
גילוי הדעת מעיד שבעיניהם לא מדובר כאן במחלוקת לגיטימית, אלא בסכנה ברורה ומוחשית. לא רק לעצמאות המשפט, אלא לדמוקרטיה ולמבנה המשטר. "אנחנו מכירים בכך שמערכת המשפט, כמו כל גוף, עשויה להפיק תועלת מבדק בית שיוכל לחשוף את הצריך תיקון, ואין לנו ספק שהיא תהיה מוכנה לערוך תיקונים, ככל שיידרש לאחר בדיקה הולמת", נכתב בגילוי הדעת, "אנחנו פונים אל הממשלה בבקשה שתעצור את קידום התוכנית שפורסמה. אין שום דחיפות בשינוי הסדרים הקיימים במדינה מאז ומתמיד, ואין הצדקה לבהילות בקידום התוכנית. יש לבצע את התיקונים הנדרשים במערכת המשפט באופן מבוסס ואחראי. בדרך זאת ניתן יהיה להנהיג תיקונים מתוך הסכמה רחבה בחברה".
גילוי הדעת והחתימה הגורפת עליו מבהירים כי אין בכוונת השופטים בדימוס לשתף פעולה עם ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים. ההרכב החדש מסלק את שני נציגי לשכת עורכי הדין מהוועדה לבחירת שופטים, וקובע ייצוג של שלושת הרשויות - שלושה שרים, שלושה חברי כנסת (שניים מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה), שני נציגי ציבור שיבחר שר המשפטים ושלושה שופטים (הנשיא/ה ושני שופטים בדימוס).

גם שופטי העליון בקנדה

70 שופטים מבית משפט העליון בקנדה, שאת שמה מזכירים רבים מנציגי הקואליציה לשם צידוק התוכנית, מזהירים גם הם מפני המהפכה המשפטית בישראל. בגילוי דעת שפרסמו הם מציינים כי "בניגוד לדמוקרטיות אחרות, בישראל יש ריכוזיות יוצאת דופן של הכוח הפוליטי. כל מי שכפוף או מושפע מהחוק הישראלי יהיה חשוף להפעלת כוח לרעה על ידי הממשלה". עוד הם מדגישים כי "בהתחשב בריכוזיות יוצאת הדופן של הכוח הפוליטי במערכת הישראלית, כל אחת מהצעות הממשלה היא מטרידה, וכולן יחד יהפכו למעשה את החלטות הממשלה לבלתי ניתנות לערעור, ללא קשר לתוכנן".
במכתבם מזהירים השופטים כי אם המהפכה המשפטית אכן תצא לפועל, מעמדה הבינלאומי של ישראל יפגע והמדינה תיחשב כזאת שבית המשפט העליון שלה הוא זרוע של הפוליטיקה המפלגתית. הם מזהירים עוד כי הרפורמה זהה לרפורמות ש"קדמו למלחמת העולם השנייה במדינות אירופה".

בכירי הייעוץ המשפטי

כ-40 משנים ליועץ המשפטי לממשלה ויועצים משפטיים במשרדי הממשלה לדורותיהם פרסמו גילוי דעת שבו הם הביעו תמיכה בעמדתה של היועצת המשפטית לממשלה הנוכחית גלי בהרב-מיארה ומזהירים מפני השלכותיה החמורות של המהפכה המשפטית. החתומים על גילוי הדעת כתבו כי הם מתנגדים בכל תוקף לתוכנית נתניהו-לוין "שמשמעותה הרס היסודות הדמוקרטיים של המדינה: של מערכת המשפט ושל השירות המשפטי".
11 צפייה בגלריה
גם בכירי הייעוץ המשפטי הצטרפו
גם בכירי הייעוץ המשפטי הצטרפו
גם בכירי הייעוץ המשפטי הצטרפו
(צילום: צלמי ynet)
"כממלאי משרות בכירות בשירות הציבורי המשפטי, פעלנו על פי חובתנו המקצועית לתת את הייעוץ המקצועי הנדרש כדי לאפשר לממשלה ולשריה להגשים את מדיניותם ותוכניותיהם, ובד-בבד להקפיד על כך שאלה ייעשו במסגרת החוק, תוך הקפדה על טוהר המידות ועל מתן משקל ראוי לזכויות הפרט. עתה אנו אזרחים החרדים לשלטון החוק ולסכנה הנשקפת לקיום המשטר הדמוקרטי במדינה", הם הוסיפו.
עוד כתבו בכירי הייעוץ המשפטי כי "דמוקרטיה אמיתית מבוססת על מערכת איזונים ובלמים שתכליתם, בין היתר, לרסן את כוחו של השלטון. ההצעות המקודמות בימים אלה במסגרת 'הרפורמה במערכת המשפט' מיועדות לרסק עיקרון זה, ולאפשר לממשלה לשלוט ללא מצרים וללא בלמים ואיזונים של ממש. ההצעות במסגרת הרפורמה כוללות בין היתר מתן שליטה לקואליציה במינוי שופטים, שלילת הביקורת השיפוטית על כל חוק המכונה 'חוק יסוד', קביעת פיסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים וביטול עילת אי-הסבירות המשמשת לבחינת מעשי הרשות המבצעת. ההצעות בעייתיות כל אחת בנפרד, ובמצטבר הן מהוות מכה אנושה למבנה המשטר הדמוקרטי בישראל".
הם הזהירו כי "משמעות צעדים אלה היא החלשה ופוליטיזציה של הרשות השופטת, צמצום מהותי של הביקורת השיפוטית הן על הכנסת והן על הממשלה, ויצירת סכנה ממשית לפגיעה בזכויות האדם ובטוהר המידות. הרפורמה המוצעת כוללת גם את שינוי מעמדם של היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה, והפיכתם למשרות אמון, ובכך מחלישה את המנגנון המקצועי שנועד לוודא שהממשלה פועלת בהתאם לחוק ולמנהל התקין".

נספחים כלכליים לשעבר של מדינת ישראל

30 נספחים כלכליים לשעבר של מדינת ישראל הצטרפו גם כן השבוע לקריאה נגד המהפכה המשפטית. "אנו מביטים בדאגה עמוקה על הרפורמה במערכת המשפט שמובילה הממשלה, מביטים בחשש על יוזמות לחוקים נוספים, המעמידים בספק את היותה של ישראל מדינה דמוקרטית", כתבו במכתב ששלחו הנספחים לשעבר לנתניהו, לשר החוץ אלי כהן ולשר הכלכלה ניר ברקת.
הנספחים הכלכליים שירתו בעשורים האחרונים כנציגים הכלכליים הבכירים של מדינת ישראל במרכזי העסקים, הסחר וההשקעות ברחבי העולם וכן בתפקידים בכירים שונים במינהל סחר חוץ וביחידות שונות של משרד הכלכלה והתעשייה. המסר של הנספחים הכלכליים במכתב הוא: "אנחנו ייצגנו את המדינה במשך שנים במקומות בהם מערכת המשפט כפופה לשלטון ואינה עצמאית. ראינו מה זה עושה לכלכלה. עסקים עושים עם אנשים, ובעיקר עם אנשים שחולקים עולם ערכים דומה המאפשר יצירת אמון. צעדי החקיקה המהירים והלא מאוזנים יוצרים פער ערכי גדול בין ישראל לקהילה העסקית הבינלאומית שאנו רוצים, וחייבים, להיות חלק ממנה".
עוד נטען במכתב כי "אנו יודעים, לאחר ניסיון של עשרות שנים במרכזי הסחר הגלובליים, כי מערכת משפט עצמאית היא קריטית לקיומה של כלכלה בריאה ומשגשגת. זאת ועוד - מערכת משפט יציבה וחזקה מספקת ודאות לחברות עסקיות ולמשקיעים והיא מיסודות הסכמי הסחר עליהם חתומה ישראל ביחד עם שאר מדינות העולם. איזון בין הרשויות הוא מרכיב קריטי בהמשך שילובה ופריחתה של ישראל בעולם ולצמיחה כלכלית בת קיימא וארוכת טווח שכל כך חשובה לישראל".
בין החותמים על המכתב: נספחים כלכליים ששירתו בארה"ב, בריטניה, ויטנאם, סין, הודו, מקסיקו, יפן, ספרד, תאילנד, אוסטרליה, שוויץ, צרפת, הולנד, גרמניה, סינגפור, יוון, דרום קוריאה, ברזיל ודרום אפריקה, ובהם גם בעלה לשעבר של שרת ההסברה בממשלת נתניהו, גלית דיסטל אטבריאן, עודד דיסטל - ששימש בעבר כנספח הכלכלי של ישראל ביוון.

אנשי ציבור ערבים

כ-200 אנשי ציבור בחברה הערבית חתמו על עצומה נגד תוכנית נתניהו-לוין, וציינו שהערבים יהיו הקורבן הראשון של המהפכה המשפטית. בין היתר חתומים ראש העיר טייבה שועאע מנצור, ראש, ראש העיר סכנין ספואת אבו-ריא, ראש מועצת ג'לג'וליה דרוויש ראבי, חברי כנסת לשעבר, אמנים, רופאים, משפטנים, כלכלנים ועוד.
בעצומה נכתב כי "בימים אלה מתחוללת הפיכה משטרית שתשפיע על חייהם של כל האזרחים, גם ברמה האישית וגם ברמה הכללית - והציבור הערבי יהיה הקורבן הראשון שלה". לדברי החותמים, "השלטון מתכוון לפגוע במערכת המשפט, ואמנם בתי המשפט נכשלו בהגנה על זכויותינו הלאומיות והאזרחיות - אבל נוכחותם הגנה עלינו מפגיעות נוספות מצד השלטון".
"ההפיכה סוללת את הדרך לפגיעה בייצוג הפוליטי שלנו במוסדות הרשמיים של המדינה, במיוחד בכנסת", מסרו החותמים, ואז מנו את סעיפי המהפכה המשפטית: "פסקת ההתגברות פירושה שהרוב יוכל לחוקק כל חוק שעולה על רוחו, והאוכלוסייה הערבית תהיה הקורבן הראשון. ביטול 'עילת הסבירות' פירושו שלילת האפשרות של בית המשפט לפסול הליכים שאינם עולים בקנה אחד עם השכל הישר, וכך השלטון יוכל לעשות ככל העולה על רוחו ללא בקרה ופיקוח. הסמכת הממשלה למנות שופטים, באמצעות שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, משמעותה מינוי שופטים הנאמנים לשלטון ולמי שמינו אותם - וכך תבטיח הממשלה את יישום החלטותיה השרירותיות".
לטענת חותמי העצומה, המהפכה המשפטית תפגע בחירויות הדמוקרטיות הבסיסיות, "ובראשן חופש הביטוי של כולנו". לדבריהם, "המצב הכלכלי החל להיפגע על רקע ההפיכה משטרית, כאשר אנו עדים לתנועת הון אשר בורחת לחו"ל. כמו בכל משבר כלכלי, אנחנו נהיה הראשונים להיפגע. התנכלות לאחינו בשטחים הכבושים הובילה אותם פעמים רבות לבית המשפט, ולעתים הצלחנו לצמצם את הפגיעה בהם. ובכן, אפילו עניין קטן זה יתבטל".
החותמים גם טוענים כי "צפוי ניסיון להסיט את הכעס של הציבור היהודי כלפי הממשלה - לעבר הערבים. כך עושים כל המשטרים הפשיסטיים כלפי המיעוטים במדינותיהם".
פורסם לראשונה: 11:54, 11.02.23