2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים שכינסו בני משפחתו של אהוביה סנדק
מסיבת עיתונאים שכינסו בני משפחתו של אהוביה סנדק
אברהם סנדק. "כתב האישום? אבסורד"
(צילום: יואב דודקביץ')
אברהם סנדק, אביו של אהוביה בן ה-16 שנהרג בהתהפכות רכב במהלך מרדף משטרתי, כינה את כתב האישום נגד חבריו של בנו, שהיו עימו ברכב הנמלט, "אבסורד". בריאיון ל-ynet radio הבוקר (שלישי) העלה האב טענות קשות נגד השוטרים בשטח ונגד הטיפול של המחלקה לחקירות שוטרים בפרשה. "כולם יודעים שמדובר פה בניגוח של הרכב שבו היה הבן שלי", אמר, זאת על אף החלטת היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט לסגור את התיק נגד השוטרים בטענה שלא ניתן להוכיח שניידת המשטרה אכן ניגחה את הרכב.
לדברי האב, זמן קצר לאחר התאונה הגיע לזירה בוחן תנועה שהיה 30 שנים במשטרה והוא, לעומת המשטרה, היה סבור שהשוטרים אכן אלה שגרמו להתהפכות הרכב. "מנדלבליט לא קובע שהם לא ניגחו, הוא קובע שאי אפשר להוכיח שכן", אמר. הוא טען: "השוטרים הם החשודים. רואים מכה של ניגוח".

הנוסעים שהיו עם אהוביה בן ה-16 ברכב נאשמים בביצוע מעשה טרור ובנהיגה ללא רישיון, שכן לפי האישום הם יידו אבנים לעבר רכב פלסטיני "מתוך מניע אידיאולוגי-גזעני". "בסופו של דבר יש פה נערים שחבר שלהם נהרג וגם אותם בעצמם הפכו, כמעט הרגו אותם. היו שניים מהם שהיו פגועי ראש ועכשיו באים איתם דין עד הסוף", הלין אברהם סנדק.
על אף שחבריו של בנו נאשמים ביידוי אבנים ממניע גזעני, בריאיון העדיף להתייחס לתופעה של השלכת אבנים לעבר יהודים, שכן לדבריו מדובר בתופעה רחבה: "אני עובד סוציאלי, אני גר בגוש עציון. יש פה למעלה מ-1,000 אירועים של זריקות אבנים ואנחנו כעובדים סוציאליים צריכים לטפל במשפחות בילדים עם חרדות ועם טראומות והאם אחריהם מישהו יוצא למרדף? האם מישהו מנגח אותם? את אותם פורעים שזורקים אבנים. מישהו ממצה איתם את הדין? אנחנו פה כבר עשרים שנה סופגים את האבנים האלה כל הזמן".
2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
אביחי מנדלבליט בכנס שנתיים לפטירתו של מאיר שמגר
"מנדלבליט לא קובע שהם לא ניגחו, הוא קובע שאי אפשר להוכיח שכן"
(צילום: מוטי קמחי)
- אבל יש דרישה להגיד שיידוי אבנים זה טרור. "חד משמעית, יידוי אבנים זה דבר פסול וגרוע מאוד וצריך לקבל עליו את הדין אבל צריכה להיות פה איזושהי פרופורציה בתוך המדינה. מישהו פה איבד את האיזון. למה להגן על שוטרים? למה לא להעמיד אותם לדין? יש לנו ראיות שאנחנו רוצים להביא שיוצגו בפני שופט על הניגוח על כל הנושא הזה. לא מאפשרים. לא יודע למה".
הוא התייחס לתחקיר שהתפרסם במוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות", שם נחשפו עדויותיהם של חוקרי מח"ש, בהם התגלו סתירות לכאורה. התחקיר העלה סימני שאלה רבים סביב החקירה. לאחר פרסום הדברים התקיים דיון בכנסת בנוגע לחקירת הפרשה והפרטים שנחשפו בתחקיר. גם אביו של סנדק טוען כאמור לטיוח הפרשה: "אנשים מתוך המערכת אומרים 'תקשיבו זה אחד האירועים הכי קשים שאנחנו מכירים'. כולם כבר יודעים את זה, שהשוטרים הובאו לחקירה במח"ש באותו הערב וראש מח"ש אמרה להם 'לכו הביתה'. החוקר היה בהלם".
הוא הסביר את עמדתו: "השוטרים הם האחראים על הזירה, הם החליטו לצאת למרדף, והם האחראים על כל מה שקורה. הם הרגע הפכו רכב, הרכב הזה התהפך פעמיים". הוא ציין לטובה כמה מחברי כנסת שסייעו לו מאז התפוצצות הפרשה: "עוד בכנסת הקודמת היו הרבה חברי כנסת, מכל הקשת הפוליטית, שמאוד מוטרדים מהעוול שנעשה".
אביו של אהוביה הבהיר: "אני אוהב שוטרים ואת כוחות הביטחון, לא חיפשתי להגיד משהו נגדם. הבעיה היא, שעוד לפני שהבן שלי נקבר זרמו אלי אנשים הביתה ואמרו לי מה היה שם. גם אני יודע על כל מיני מצלמות שנעלמו. אני נאלצתי להבין שכנראה משהו מאוד מסריח קרה פה ולצערי בלשים יודעים טוב איך מסתירים ראיות כי הם יודעים איך למצוא ראיות, אלו לא היו שוטרים רגילים, אלו היו בלשים. אני ביגון גדול אומר - וזה כואב לי פי שניים - שוטר הרג את הבן שלי".
המשטרה בחרה שלא למסור תגובה לטענותיו של אברהם סנדק, מהמחלקה לחקירות שוטרים טרם נמסרה תגובה.