2 צפייה בגלריה
הרס בחאן יונס
הרס בחאן יונס
חאן יונס, לאחר תקיפות צה"ל
(צילום: רויטרס /Yasser Qudih)
בעקבות התקיפות הנרחבות של צה"ל ברצועת עזה, ולאחר קריאת הצבא הישראלי לתושבים להתפנות דרומה עד היום (שבת) בשעה 16:00, שני בתי חולים ברצועה הודיעו כי אין בכוונתם לעשות זאת. כך עולה ממידע שהגיע מעמותת רופאים לזכויות אדם.
נציין כי פרק הזמן שהקציב צה"ל לתושבי רצועת עזה להתפנות מאזור צפון הרצועה תם לפני כשעתיים, לצד קריאות חמאס לתושבים שלא לעזוב, חרף סכנת התקיפות. תושבים ממשיכים לנוע דרומה, אולם שני בתי החולים סירבו להתפנות.
היום השמיני למלחמה - לחצו כאן לעדכונים שוטפים
2 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
חאן יונס, מבט מהאוויר
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
מדובר בבתי חולים בצפון רצועת עזה, כמאל עדואן לילדים, ואל-עודא, שהודיעו לצבא כי אין בכוונתם להיענות לדרישה להתפנות לעבר דרום הרצועה. זאת על רקע דיווחים כי המצב בבתי החולים מידרדר, וכי בדרום עזה החלו לאכסן גופות במשאיות מקוררות להובלת מזון מפני שאין יותר מקום במקררי המתים במרכזים הרפואיים.
בבית החולים לילדים מאושפזים כעת 150 ילדים ונשים בהריון, שאליהם הצטרפו כמה עשרות פצועים מהפצצות הצבא. ממידע שהגיע לרופאים לזכויות אדם, לבית החולים אין אפשרות לשנע את החולים באמבולנסים, ולפי שעה אין בית חולים חלופי ברצועה הערוך לקבלם. כאמור, מנהל בית החולים, ד"ר אחמד כחלות, הודיע היום לנציגי הצבא שהתקשרו לדרוש את פינוי, כי ללא תוכנית פינוי מסודרת, אין בכוונתו לעשות זאת.

מקרה דומה התרחש בבית חולים אל-עודה שבפאתי ג'באליה בצפון-מרכז הרצועה. אמש מנהל בית החולים ד"ר אחמד מהנא קיבל שיחת טלפון מנציג הצבא והתבקש על ידו לפנות את המקום בתוך שעתיים. לפי שעה, הנהלת בית החולים מסרבת לעשות זאת והודיעה על כך לצבא. במקום מאושפזים כ-20 חולים.
בצפון רצועת עזה פועלים שישה בתי חולים ו-25 מתקני בריאות (מרפאות, מעבדות רפואיות ומחסני תרופות של משרד הבריאות). מאז שעות הבוקר, התקבלו בהם קריאות מהצבא לפנות את שטחם ולנוע דרומה.
בתוך כך, דובר קרן הילדים של האו"ם (יוניסף), סלים עוויס, קרא להכריז על הפסקת אש הומניטרית בעזה, ועל יצירת מעברים בטוחים, כדי להגיע לילדים ולמשפחות הזקוקות לתמיכה: "המצב ההומניטרי בעזה קשה מאוד". בתגובה לקריאת הצבא הישראלי לתושבי עזה להתפנות, הוא אמר: "הקריאות הללו הן הסלמה מסוכנת במצב ההומניטרי. אנחנו מדברים על כמיליון בני אדם בצפון עזה, שאין להם מקום בטוח ללכת אליו".
גורמי האו"ם וארגוני סיוע הזהירו ממשבר הומניטרי, בעוד שבצהריים עדכן משרד הבריאות ברצועה על כ-2,215 הרוגים ו-כ-8,714 פצועים עד כה במלחמה.
מעמותת רופאים לזכויות אדם נמסר: "בתי החולים אינם מסוגלים להתפנות משום שלמטופלים אין פתרון בבית חולים אחר, שכן כל המערכת בעומס מטורף שרק יגבר עם ההפצצות והפצועים. אם הדרישה לפנות מכוונת להגנת הצוותים והמטופלים, יש להציע פתרון שיאפשר קבלת טיפול במוסד רפואי אחר. ברורה לנו הטראומה האיומה שעברה החברה בישראל, אך גם ברגעים קשים מנשוא חובה לשמור על צלם אנוש ועל המשימה הרפואית".