נשים בברלין יוכלו מעתה לשחות או להשתזף בחזה חשוף בבריכות הציבוריות של בירת גרמניה. הרשויות בעיר קיבלו את ההחלטה בעקבות תלונה של אישה שנאסר עליה לעשות זאת – ובתום בדיקת טענותיה נקבע שנפלה בכך קורבן לאפליה. לא מדובר אמנם בתקדים בגרמניה, וכבר לפני כשנה שתי ערים קטנות יותר נקטו צעד דומה, אבל העובדה שכעת מאפשרת זאת עיר הבירה שלה עוררה תשומת לב רבה בעולם, והיא נתפסת כחיזוק משמעותי לתרבות הנודיסטית הענפה במדינה.
3 צפייה בגלריה
אישה טופלס חשופת חזה בלי חזייה ב בריכה אילוס אילוסטרציה
אישה טופלס חשופת חזה בלי חזייה ב בריכה אילוס אילוסטרציה
לסלק נשים שמסירות את החזייה בבריכה? ברלין קבעה שזו אפליה
(צילום: shutterstock)
האישה שתלונתה הביאה לשינוי ההנחיות ביקשה להשתזף בחזה חשוף באחת הבריכות הציבוריות בברלין בדצמבר אשתקד. לאחר שהדבר נאסר עליה פנתה האישה, שזהותה לא נחשפה, לנציבת תלונות הציבור של העיר בסוגיות הנוגעות לשוויון זכויות ואפליה. הנציבה קבעה כאמור שהיא אכן סבלה מאפליה, ובעקבות זאת הודיע ביום חמישי האחרון הגוף האחראי על ניהול הבריכות בברלין כי מעתה יורשו כולם – גברים, נשים ואלו שמזדהים כ"א-בינארים" – לחשוף את החזה שלהם במתחמים הללו.
נציבת תלונות הציבור של ברלין, דוריס ליבשר, בירכה על ההחלטה ומסרה בסוף השבוע כי הוא "יבסס את שוויון הזכויות של כל הברלינאים, בין אם הם גברים, נשים או א-בינארים". לדברי הנציבה המהלך יספק גם "ודאות חוקית" לאופן התנהלותם של הצוותים המפעילים את הבריכות. היא הוסיפה כי חשוב לוודא שהכלל החדש "ייאכף בקביעות" – וכי לא יתרחשו עוד מקרים שבהם נשים יסולקו מבריכות בגלל שביקשו לשחות או להשתזף בחזה חשוף.
3 צפייה בגלריה
בריכה ציבורית ב גרמניה ברלין
בריכה ציבורית ב גרמניה ברלין
קופצים לבריכה בברלין. "לגברים מותר להוריד את החולצה כשחם, ולנשים לא?"
(צילום: AP)
הסוגיה עלתה לכותרות בגרמניה כבר בקיץ 2021, אז ביקשה אישה מצרפת לשחות טופלס בפארק מים בברלין שבו בילתה עם בנה הקטן, שהיה אז בן חמש. המאבטחים סילקו אותה מהמקום, והיא בתגובה תבעה פיצויים מהעירייה. בריאיון שהעניקה אז לעיתון הגרמני "די צייט" טענה האישה, גבריאל לברטו, כי מדובר היה באפליה מגדרית: "עבורי – וזה מה שאני מלמדת את בני – אין שום הבדל בין נשים לגברים ועבור שניהם החזה הוא מאפיין מיני משני. אבל לגברים יש את החופש להסיר את הבגדים שלהם כאשר חם – ולנשים לא".
לא ברור לפי שעה כיצד יתקבל המהלך בקרב נשות ברלין. אחת מהן ששוחחה עם רשת CNN אמרה: "אם נשים מרגישות בנוח עם הגוף שלהן ועם מבטים בוהים של זרים, בכל מקרה לא תהיה להן בעיה להציג את החלק העליון של גופן. אבל זה דבר נהדר שלא יהיו עונשים על מקרים שבהם הפטמה נחשפת בטעות". האישה, אידה, הדגישה כי היא עצמה לא בטוחה אם תעז לחשוף את החזה שלה בבריכות: "הייתי פעם בבריכה ברובע פנקו וכשאני נזכרת בקהל שם, לא הייתי רוצה להיות טופלס".
3 צפייה בגלריה
נודיסט באגם בברלין, שתמונתו רץ אחרי חזירים שחטפו את התיק שלו זכתה לפרסום ב-2020
נודיסט באגם בברלין, שתמונתו רץ אחרי חזירים שחטפו את התיק שלו זכתה לפרסום ב-2020
נודיסט באגם בברלין, שתמונתו רץ אחרי חזירים שחטפו את התיק שלו זכתה לפרסום ב-2020
(צילום: AFP, ADELE LANDAUER/@adelelandauer_lifecoach)
כאמור, ההחלטה של הרשויות בברלין היא אינה תקדים בגרמניה: כבר בקיץ שעבר נקטו צעד דומה הערים זיגן במדינת המחוז נורדריין-וסטפאליה וגטינגן במדינת המחוז סקסוניה התחתונה. הצעדים הללו מתקבלים בברכה על ידי הגרמנים הרבים שנמנים עם התנועה המכונה "פרייקרפרקולטור", שם שמשמעותו בגרמנית "תנועת הגוף החופשי". התנועה הזו, שמוכרת גם בראשי התיבות FKK, מציבה דגש על התועלת הבריאותית שקיימת לדבריה מפעילות משותפת בעירום באוויר הפתוח – ותיירים רבים שמבקרים בגרמניה מופתעים לגלות אנשים עירומים משתכשכים באגמים או משתזפים בפארקים.
שורשי "תנועת הגוף החופשי" בגרמניה נעוצים במאה ה-19, והארגון הראשון שקידם את רעיונותיה הוקם ב-1898. כבר ב-1920 הוקם החוף הנודיסטי הראשון בגרמניה, באי זילט. כעשור לאחר מכן הוקם בברלין "בית ספר לנודיזם", ואף שהנאצים ניסו תחילה לאסור על עירום בפומבי התנועה המשיכה לצבור פופולריות תחת שלטונם – גם בקרב קציני SS. נודיסטים המשיכו לחשוף את גופם גם לאחר מלחמת העולם השנייה, והתופעה הייתה נפוצה יותר דווקא במזרח גרמניה – שם היא נתפסה כדרך "לברוח" מהכללים הנוקשים של המשטר הקומוניסטי. כיום רשומים כ-600,000 גרמנים ביותר מ-300 מועדונים נודיסטיים פרטיים.