1 צפייה בגלריה
בדיקות סרולוגיות במועצה אזורית אשכול
בדיקות סרולוגיות במועצה אזורית אשכול
בדיקות סרולוגיות במועצה אזורית אשכול
(צילום: בראל אפרים)
לראשונה נחשפים נתוני הנוגדנים המעודכנים ביותר של תלמידי ישראל בפריסה ארצית, שמאפשרים להעריך יותר במדויק כמה תלמידים חלו מתחת לרדאר מאז פרוץ המגפה.
אתמול הסתיים מבצע הבדיקות הסרולוגיות שהחל בשבוע שעבר, ובמסגרתו נדגמו עד יום שני למעלה מ-400 אלף תלמידים ברחבי הארץ. מתוכם, נמצאו נוגדנים לנגיף אצל כ-40 אלף תלמידים.
תלמידים אלו זכאים לתו ירוק ולתעודת מחלים, ולפיכך יהיו פטורים מבידוד גם במידה שאינם מחוסנים. המבצע היה מיועד לבני 3 עד 12 וביומיים הראשונים נתקל בקשיים משמעותיים, כאשר מערכת התקשורת והזנת הנתונים קרסה. לאחר מכן תוקנה התקלה, אולם המבצע צומצם משמעותית והתרכז רק ביישובים עם שיעורי חיוביים גבוהים.
הנתונים אמורים לשמש את מערכת הבריאות ומערכת החינוך בשנה הקרובה ולהניח, בין היתר, את התשתית לחיסון התלמידים בבתי הספר, כאשר הנטייה היא להתחיל את מבצע החיסונים דווקא ברשויות עם שיעור בעלי הנוגדנים הגבוה יותר. המפה האפידמיולוגית שנפרשת מציגה פערים משמעותיים בין הרשויות השונות בישראל: בקריית גת, למשל, לא פחות מ-23.4% מהתלמידים נמצאו חיוביים, לעומת 4.5% בלבד בנצרת, 6% באופקים או 3.2% בכפר סבא.

"זה היה אחד המבצעים היותר מיוחדים שעשינו", אומר בכיר בפיקוד העורף. "ברשויות חזקות שבהן הייתה הקפדה על הכללים – התחלואה הסמויה הייתה נמוכה. לעומת זאת, יש מקומות שבהם אנחנו מבינים שיש תחלואה סמויה מאוד גבוהה ולכן שם צריך לרכז את המאמצים. אי אפשר במבצעים מסוג כזה להיות מדויקים בכל המקומות ואין מבצע אחד שהוא הפתרון".
במענה לביקורת שספגה ההיערכות בימים הראשונים אמר הבכיר, כי "בשנייה הראשונה חווינו משבר כי כל מערכת התקשורת נפלה אבל השתקמנו אחרי זה מאוד יפה, אני גאה בהקמת המבצע הזה ובהוצאתו לפועל. בסופו של דבר, אין בן אדם אחד שרצה להיבדק ולא נבדק.
“הספינה הזו התחילה את השיט שלה ודייקה את עצמה תוך כדי. יש לנו כעת תמונת מצב אפידמיולוגית הרבה יותר טובה, יש לנו רשויות שאנחנו מבינים שהן עם תחלואה מאוד נמוכה והסיכוי שתהיה בהן התפרצות הוא יותר קטן ולכן שם אנחנו פחות מוטרדים מבתי הספר".