נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שיבח את אדולף היטלר בשיחות פנימיות. כך על-פי ציטוטים שפורסמו היום (שלישי) מפי יועצים בכירים לשעבר בממשל טראמפ, שהתראיינו לספרו של עיתונאי CNN ג'ים שיוטו. ג'ון קלי, שכיהן כשר לביטחון המולדת וכראש סגל הבית הלבן, חשף בספר כי טראמפ אמר בפניו שהיטלר "עשה כמה דברים טובים". כשהתבקש להבהיר את דבריו, הסביר טראמפ כי מנהיג גרמניה הנאצית "שיפר את הכלכלה".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"הוא חושב שפוטין וקים ג'ונג-און הם בסדר". טראמפ
(צילום: AP)
הכותרת
ארה"ב נערכת לקרב חוזר על הנשיאות
24:51
קלי התפטר בשנת 2018 על רקע יחסיו העכורים עם טראמפ, והפך לאחד הקולות הבולטים נגד הנשיא לשעבר. הוא חשף בספר כי ניסה ממש למנוע מטראמפ להמשיך לשבח את הפיהרר של גרמניה הנאצית, עד כדי כך שהסביר לו ש"בהשוואה להיטלר, בניטו מוסוליני, הדיקטטור האיטלקי הפשיסטי, היה איש מעולה".
"טראמפ אמר לי: 'שמע, היטלר עשה כמה דברים טובים'. שאלתי אותו: 'כמו מה למשל?', והוא ענה: 'טוב, היטלר שיקם את הכלכלה. אבל מה הוא עשה עם הכלכלה הזאת? הוא השתמש בה נגד בני עמו ונגד העולם'. ואני השבתי: 'אדוני הנשיא, אתה לא יכול לעולם להגיד משהו טוב על האיש הזה, כלום'", סיפר קלי.
הערכתו של הנשיא האמריקני לשעבר להיטלר לא נגעה רק לעניינים כלכליים. לדברי קלי, טראמפ שיבח את היטלר על כך שהצליח לשמור את קציני הצבא הנאצי "נאמנים", בניגוד אליו כמפקד העליון של צבא ארה"ב. לפי קלי, הנשיא לשעבר לא ידע שקצינים גרמניים תכננו להתנקש בהיטלר, והוא נאלץ לספר לו על כך - ולהבהיר שאסור לו לעולם להגיד דברים טובים על הנאצים. "היה די בלתי נתפס להאמין שטראמפ פספס את כל הקטע של השואה בהערכה שלו את היטלר, ודי בלתי נתפס להבין איך הוא פספס את 400 אלף החיילים האמריקנים שנהרגו במלחמה נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה. לדעתי זה יותר הקטע של עניין הגבר הקשוח", ציין.
3 צפייה בגלריה
אדולף היטלר
אדולף היטלר
הצליח לשמור את קציני הצבא הנאצי "נאמנים". היטלר
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
ויקטור אורבן, שי ג'ינפינג, ולדימיר פוטין, רג'פ טראיפ ארדואן
ויקטור אורבן, שי ג'ינפינג, ולדימיר פוטין, רג'פ טראיפ ארדואן
חיבה ידועה לדיקטטורות. מימין לשמאל: אורבן, שי, פוטין וארדואן
(צילום: Sean Gallup/Getty Images, EPA/Szilard Koszticsak, Sergei Guneyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, AFP)
החיבה של טראמפ לשליטים טוטליטריים, לדוגמת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ידועה היטב ופורסמה גם בעבר. בספר מוזכרת גם העובדה שטראמפ נהג להחזיק דפים עם נאומי היטלר ליד מיטתו כדי לתרגל.
הספר שיוצא לאור היום מגיע על רקע החששות שטראמפ, אם יצליח להיבחר בשנית לבית הלבן, ינסה לשנות את המשטר בארה"ב ולהכניס יותר ויותר מנהגים ושיטות דיקטטוריים. יועצים נוספים בממשל טראמפ הזהירו מחיבתו למנהיגים דיקטטוריים. על-פי הנשיא לשעבר, ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, המבקר אצל טראמפ עכשיו ופועל להחלשת הדמוקרטיה במדינתו, הוא "אדם פנטסטי". לשיטתו של טראמפ, נשיא סין שי ג'ינפינג הוא מבריק. "הוא חושב שפוטין וקים ג'ונג-און הם בסדר", צוטט קלי בספר.
ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של טראמפ בין השנים 2019-2018, הוסיף: "טראמפ חושב שהוא בחור גדול והוא אוהב להתמודד עם בחורים גדולים אחרים". בהמשך חשף: "הוא אוהב את זה שבחור גדול כמו ארדואן בטורקיה יכול לזרוק אנשים לכלא בלי לשאול אף אחד". בהקשר זה קלי עקץ: "טראמפ הוא לא בחור קשוח, הוא ההפך מזה - אבל ככה הוא אוהב לדמיין את עצמו".