העיתון "וול סטריט ג'ורנל" תיאר היום (שבת) את ממדי ההרס ברצועת עזה, אחרי קרוב לשלושה חודשים של מלחמה. לפי העיתון, ההרס של הבתים, בתי הספר והבניינים ברצועה מזכיר בהיקפו חלק מהמתקפות האוויריות הקשות ביותר בהיסטוריה המודרנית.
בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי מתוך 439,000 בתים ברצועת עזה, קרוב ל-70% נפגעו או נהרסו. כמחצית מהבניינים ברצועה ספגו נזק או נחרבו במלחמה. בנוסף ניזוקו מאז ה-7 באוקטובר כנסיות ומסגדים עתיקים, מפעלים ובנייני דירות, קניונים, מלונות יוקרה ותיאטראות. לפי הנתונים יותר מ-80% מתושבי רצועת עזה ברחו מבתיהם במהלך המלחמה. הם מרוכזים בדרום הרצועה.
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
ילדים בהריסות ברפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
(צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
חלק ניכר מתשתיות המים, החשמל, התקשורת והבריאות של עזה ניזוק באופן בלתי הפיך. לפי נתוני הבנק העולמי, עד 12 בדצמבר 77% ממתקני הבריאות ברצועה נהרסו או ספגו נזק. האו"ם טען ש-342 בתי ספר ניזוקו, כולל 70 בתי ספר של הארגון. יותר ממחצית הכבישים נהרסו או ניזוקו.
ברצועת עזה יש 36 בתי חולים. רובם נסגרו, ורק שמונה מהם עדיין קולטים מאושפזים. לפי שלטון חמאס יותר מ-21,000 פלסטינים נהרגו עד כה. רובם, לטענת ארגון הטרור, הם נשים וילדים. חמאס טוען למעשה כי קרוב ל-1% מאוכלוסיית הרצועה - שבה 2.4 מיליון בני אדם - נהרגו.

4 צפייה בגלריה
הריסות בדיר אל בלח
הריסות בדיר אל בלח
הריסות בדיר אל בלח
(צילום: AP Photo/Adel Hana)
4 צפייה בגלריה
הריסות בדיר אל בלח
הריסות בדיר אל בלח
(צילום: AP Photo/Adel Hana)
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב כי המצב ברצועת עזה מזכיר את ממדי ההרס בערים הגרמניות שהופצצו על-ידי בעלות הברית במלחמת העולם השנייה. "המילה 'עזה' תירשם בהיסטוריה לצד דרזדן וערים מפורסמות אחרות שהופצצו", אומר רוברט פייפ, מומחה למדעי המדינה, שחיבר ספר על היסטוריית ההפצצות האוויריות. הוא טוען כי התגובה הישראלית בעזה היא מהקשות ביותר בהיסטוריה.
לפי מומחים אמריקנים, עד 80% מהבתים בצפון עזה - שם תקיפות צה"ל היו קשות במיוחד - נהרסו או ניזוקו, שיעור גבוה יותר מההרס בעיר דרזדן בגרמניה, שהופצצה כאמור על-ידי בעלות הברית.
ב"וול סטריט ג'ורנל" נכתב שעד אמצע דצמבר השתמשה ישראל ב-29,000 פצצות, פגזים ותחמושת ברצועת עזה. בעיתון ציינו כי לשם השוואה, בין 2004 ל-2010 השתמשה ארה"ב ב-3,678 פצצות, פגזים ותחמושת נגד עיראק. עוד נכתב כי אחד מכלי הנשק שסיפקה ארה"ב לישראל במהלך המלחמה הוא פצצה "חודרת בונקרים" ששוקלת 900 ק"ג. לפי פרשנים צבאיים, פצצה זו משמשת בדרך כלל לפגיעה במטרות צבאיות באזורים פחות צפופים מרצועת עזה.