הלך לעולמו שר האוצר לשעבר שריצה יותר משלוש שנות מאסר על גניבה: אברהם הירשזון, שבממשלות אריאל שרון ואהוד אולמרט שימש כשר התיירות, שר התקשורת ושר האוצר, נפטר היום (שני) בגיל 81.
הירשזון נבחר לכנסת לראשונה ב-1983, מטעם הליכוד, ושימש כחבר כנסת למשך כמעט 18 שנה ברציפות. ב-2005 הוא עבר לקדימה, עם הקמתה של המפלגה החדשה על ידי שרון. בנוסף שימש גם כמזכ"ל הנוער הלאומי, יו"ר קופת חולים לאומית ויו"ר הסתדרות העובדים הלאומית.
4 צפייה בגלריה
אברהם הירשזון, עם שחרורו ממאסר
אברהם הירשזון, עם שחרורו ממאסר
אברהם הירשזון, עם שחרורו ממאסר
(צילום: חגי אהרון)
4 צפייה בגלריה
אברהם הירשזון ואהוד אולמרט
אברהם הירשזון ואהוד אולמרט
אברהם הירשזון בכנסת עם אהוד אולמרט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במהלך שנות פעילותו הציבורית הרבה הירשזון לעסוק בנושא זכר השואה, הוא יזם את מצעד החיים בפולין והשתתף בו מדי שנה. כמו כן שימש כיו"ר הוועדה להשבת הרכוש היהודי שנגזל בשואה וכחבר הנהלת הוועדה השווייצרית לסיוע לניצולי שואה נזקקים. במסגרת תפקידים אלו הצליח להביא בנקים וחברות גדולות באירופה להחזיר מאות מיליוני שקלים שגזלו מיהודים ולתרום אותם לניצולי שואה נזקקים.
בהנהלת ארגון מצעד החיים ספדו להירשזון: "אנו כואבים את מותו של חברנו הקרוב ושותפנו לדרך. אברהם, יוזם מצעד החיים המתקיים זו השנה ה-34, כיהן כיושב הראש הראשון של הארגון וייזכר תמיד כרוח החיה מאחוריו. אנו שולחים תנחומים למשפחתו ומוקירים את פעילותו החשובה למען שורדי השואה ולמען שימור זכרם".
ב-2007 התפטר הירשזון מתפקידו כשר בעקבות חקירה פלילית שהתנהלה נגדו ושנתיים לאחר מכן הורשע בגניבת 2.3 מיליוני שקלים מכספי הסתדרות העובדים הלאומית ועמותת ניל"י. הוא הורשע בנוסף גם בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הלבנת הון ורישום כוזב במסמכי תאגיד, ונידון לחמש שנים וחמישה חודשים של מאסר בפועל ושנה מאסר על תנאי.
4 צפייה בגלריה
יוצא לחופשה מהכלא, ב-2012
יוצא לחופשה מהכלא, ב-2012
יוצא לחופשה מהכלא, ב-2012
(צילום: אבישג שאר-ישוב)
4 צפייה בגלריה
אברהם הירשזון
אברהם הירשזון
אברהם הירשזון. 2022-1941
(צילום: עמית שאבי)
בעת מתן גזר הדין בעניינו של הירשזון, השופטת ברכה אופיר-תום לא חסכה במילים קשות נגדו: "עבר מרשים ושורת מעשי צדקה וחסד שעשה איש ציבור בטרם הורשע במעשים הפוגעים בציבור, בקופתו ברוחו ובתדמיתו, חשיבותם במקומה, אך אין בכוחם להקהות חומרתם של אלה האחרונים. המסר החייב לצאת מבית המשפט בנסיבות עבריינות של אנשי ציבור צריך שיהיה חד ובהיר, ויודיע לכולי עלמא, כי גם איש ציבור רם דרג, המנצל לרעה את מעמדו ואת האמון שניתן בו, צפוי לגינוי והוקעה, לצד עונש מהותי, שאיננו שונה מעונשו של עבריין מן השורה".
ב-2011 דחה בית המשפט העליון את ערעורו של הירשזון על הרשעתו ועל העונש שנגזר עליו. השופט אליעזר ריבלין דחה אז את טענת הירשזון כי התשלומים החודשיים שולמו לו כמעין "משכורת" בגין עבודתו בהסתדרות ועל כן הוא לא גנב אותם. הירשזון אמר כי נאלץ להסתיר את התשלומים בשל האיסור על קבלת שכר נוסף מחוץ לכנסת. בית המשפט קבע כי גרסה זו סותרת את טענותיו הקודמות של שר האוצר לשעבר, וכן "נוגדת את המציאות הפיננסית והתעסוקתית הרלבנטית, את ההיגיון ואת השכל הישר".
"אני עכשיו הולך להודות לקדוש ברוך הוא שהוציא אותי בבריאות טובה, לחבק את משפחתי, להודות לידידים קרובים שעזרו לי. בנוגע לכל השאר - יבוא הזמן והמקום שאדבר את מה שאני רוצה לדבר", אמר הירשזון עם יציאתו מהכלא.