חיילות המפקדה של גדוד הצנחנים 890 הוזמנו ביום ראשון האחרון לערב גיבוש שבמרכזו הפרשת חלה וסבב תפילות עם רבנית, לצד שיחות בהובלת מש"קית חינוך שעסקו בחוויית השירות בגדוד. לא כל החיילות המשרתות בגדוד השתתפו באירוע במוצב שילה, וחלקן בחרו שלא לקחת בכך חלק מטעמים אישיים.
על הזמנה, שעוצבה בגוונים ורודים תחת הכותרת "ערב בנות", חתום המג"ד סא"ל דור מנשאוף, ונכתב כי לאחר התכנסות תיערך שיחה של המשרתות בפלוגת המפקדה עם מפקד הגדוד, כשלאחר מכן תיערך פעילות חינוכית והפרשת חלה בנוכחות רבנית.
2 צפייה בגלריה
הזמנה לערב הבנות
הזמנה לערב הבנות
ההזמנה הוורודה לערב הגיבוש
בפוסט שפרסמה בפייסבוק העמותה להנחלת מורשת צנחנים פורט בהרחבה על אופי הערב: "מפקד הגדוד פתח בשיח פתוח שבו הודה על תרומתן האדירה ועשייתן, ובהמשך התחלקו הבנות למעגלי שיח בהובלת מש"קית החינוך הגדודית ודנו בשאלה המרכזית 'איך זה להיות בת בגדוד?'", אף ששירותן של נשים ביחידות קרביות, גם בתפקידי מנהלה, אינו דבר חדש.
בהמשך הפוסט נכתב כי במרכז הערב עמדה הפרשת חלה שהעבירה רבנית, אשר "פתחה בשירי מזמור, המשיכה בסבב תפילות ובקשות, ויחד כולן לקחו חלק בהכנת הבצק ואפיית הלחמניות".
2 צפייה בגלריה
פוסט בפייסבוק על האירוע
פוסט בפייסבוק על האירוע
הפוסט ששיבח את הערב עבור החיילות
הפוסט גרר ביקורת קשה הן בשל אופי הערב, שעל אף שבפוסט נכתב שמדובר בפעילות מעצימה, היו מי שראו בפעילות שנבחרה כסטריאוטיפית ומקטינה, והן בשל הטקס הדתי שהיה בליבו של ערב הגיבוש - אף שהחיילות מגיעות ממגזרים שונים. הפוסט נמחק לאור התגובות הקשות.
חנה בית הלחמי, ממנהלות "חמ"ל הורים לחיילות וחיילים", מהקבוצות הגדולות ברשת לשאלות הורים ולסיוע מול המערכת הצבאית, אמרה בשיחה עם ynet כי "לא מקובל עלינו שחיילות מוסללות ל'העצמה' סטריאוטיפית בדמות לישת בצק ואפיית לחמניות, ובוודאי שאין זה מתפקיד הצבא לחשוף אותן לטקסים דתיים ממוגדרים. אם הצבא מעוניין להעשיר את השכלת משרתיו, גברים ונשים כאחד, בנושאי יהדות ולאום כפי שנעשה במקראות של קורסי הפיקוד, עליו להקפיד בקלה כבחמורה שאינו חוטא בהסללה, בהדרה, בהפרדה מגדרית מיותרת ובתיוגן כממלאות תפקידים מסורתיים".
בית הלחמי הוסיפה כי "יש להפיק לקחים מהאירוע בגדוד 890 ולוודא שלא יישנו ארועים נוספים כמותו. אנו שמחות שעמותת הצנחנים הסירה את הפוסט המביש, בו כינתה את ההסללה המגדרית הזו 'העצמה'".
בדובר צה"ל מסרו בתגובה כי "בתחילת השבוע יזמו מספר חיילות מהפלס״ם של גדוד 890 ערב חברתי. הערב לא הוגדר בנוכחות חובה ולא כלל אכיפת השתתפות. תוכן הערב נבחר על ידי החיילות, שבמסגרתו התקיימו מעגלי שיח ובסופו נערך טקס הפרשת חלה".