איראן גזרה עונש מוות על בכיר לשעבר במשרד ההגנה, שמחזיק באזרחות בריטית.
התקשורת ברפובליקה האיסלאמית הודיעה אחר הצהריים (יום ד') שעלירזא אכבארי, שכיהן כסגן שר ההגנה עד 2001, הורשע בריגול לטובת בריטניה. בהצהרה שפרסם משרד המודיעין האיראני נאמר שאכבארי הוא "אחד המסתננים החשובים ביותר שחדרו למרכזים הרגישים והאסטרטגיים של המדינה". משרד החוץ הבריטי מסר שבריטניה פועלת לשחרורו, ונמצאת בקשר עם המשפחה.
2 צפייה בגלריה
איראן עונש מוות ל עלירזא אכבארי סגן שר ההגנה לשעבר
איראן עונש מוות ל עלירזא אכבארי סגן שר ההגנה לשעבר
עלירזא אכבארי, בעל אזרחות בריטית וסגן שר ההגנה לשעבר
אכבארי כיהן כסגן שר ההגנה בתקופת שלטונו של הנשיא מוחמד חאתמי – נשיא רפורמיסט שחתר לשיפור היחסים עם מדינות המערב. קודם לכן הוביל אכבארי את יישום הפסקת האש בין איראן לעיראק ב-1988, בתום מלחמה שנמשכה שמונה שנים, ושיתף פעולה עם אנשי האו"ם.
לפי הדיווחים באיראן, אכברי ריגל לטובת בריטניה בין השאר במהלך השיחות בין טהרן למעצמות המערב על תוכנית הגרעין האיראנית, שהסתיימו בהסכם הגרעין שנחתם ב-2015. אכבארי, כך נטען, נחשף אחרי שאיראן העבירה לו מידע שגוי - שאותו העביר לבריטים. הוא נעצר ב-2019.
הרשויות לא פרסמו פרטים על משפטו של אכבארי. הוא נידון לעונש מוות על-ידי בית המשפט המהפכני בטהרן, וכעת בית המשפט העליון אישר את העונש.
2 צפייה בגלריה
אוליביה ונדקסטל עובד סיוע בלגי שנעצר ב איראן ונשלח לכלא בגין ריגול לכאורה
אוליביה ונדקסטל עובד סיוע בלגי שנעצר ב איראן ונשלח לכלא בגין ריגול לכאורה
אוליביה ונדקסטל, עובד סיוע בלגי שנעצר באיראן ונשלח לכלא באשמת ריגול
(צילום: מחשבון הלינקדאין של ונדקסטל)
אזרחים שנאשמים בריגול באיראן, ובעבירות אחרות שנוגעות לביטחון הלאומי, נשפטים בדרך כלל מאחורי דלתיים סגורות. ארגוני זכויות אדם טוענים כי אותם נאשמים לא בוחרים את עורכי הדין שלהם, ולא רשאים לראות את הראיות נגדם. רשת BBC בשפה הפרסית דיווחה כי לידיה הגיעה הקלטה של אכבארי, שסיפר שהוא עבר עינויים בכלא ונאלץ להודות בפשעים שלא ביצע.
מרים, רעייתו של עלירזא, אמרה כעת ל-BBC שגורם איראני ביקש ממנה להגיע לכלא בטהרן "לפגישה אחרונה" עם בעלה. הוא הועבר לאגף הבידוד – מה שכנראה מעיד על כך שהוא יוצא להורג בקרוב.
איראן נוהגת מעת לעת להעמיד לדין אזרחים באשמת ריגול לטובת מדינות אויב - בעיקר ארה"ב וישראל. בנוסף היא מאשימה בריגול אזרחים שמחזיקים באזרחות כפולה, במהלך שנתפס כקלף מיקוח מול המערב - במטרה שישחררו איראנים שעצורים בשטחן.
אתמול הודיעה איראן כי היא גזרה עונש מאסר של 40 שנה על עובד סיוע בלגי, שנעצר במדינה בפברואר אשתקד והורשע בריגול. על האיש, אוליביה ונדקסטל בן ה-43, נגזר גם עונש של 74 מלקות. חוקיה של איראן יאפשרו את שחרורו כבר בעוד 12 וחצי שנים, אבל עדיין מדובר בעונש כבד למדי, שגם הוא מוגדר במערב כניסיון מצד טהרן להשיג "קלף מיקוח".