שר החוץ יאיר לפיד ושרת הפנים איילת שקד צפויים לדון היום על מספר הפליטים האוקראינים שישראל תקלוט בעקבות המלחמה עם רוסיה, אך שקד הבהירה הבוקר (ראשון) כי בכוונתה לגבש מדיניות שתאזן את הגעתם, שכן לדבריה 90% מהאוקראינים שמגיעים לישראל אינם זכאים לעלות לפי חוק השבות.
השרה התעקשה שישראל קלטה יותר פליטים מכל מדינה מערבית אחרת שלא גובלת עם אוקראינה, ואמרה כי "מאז פרוץ המלחמה נכנסו 2,034 אוקראינים. אנחנו במגמת עלייה, בימים הראשונים למלחמה דובר על עשרות אוקראינים שהגיעו לישראל, אך אם נסתכל רק על השלושה ימים האחרונים נראה שביום רביעי נכנסו 351, ביום חמישי נכנסו 521 ובסוף השבוע נכנסו לישראל 605 אוקראינים".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
"קצב של יותר מ-15 אלף בחודש, אי אפשר להמשיך ככה". איילת שקד
שקד הוסיפה כי "לפי הנתונים האלה, אנחנו בקצב של יותר מ-15 אלף אוקראינים עד סוף החודש, 90% אינם זכאי חוק השבות. כל בר דעת מבין שאי אפשר להמשיך עם קצב כניסה כזה, ולכן בכוונתי בימים הקרובים לגבש מדיניות מאוזנת יותר".
שרת הפנים דחתה את הביקורת על היחס לפליטים שמגיעים לארץ ואמרה: "מדינת ישראל, בניגוד למה שאומרים בתקשורת, מאפשרת מדיניות יותר רחבה כמעט מכל המדינות המערביות שלא ניתן להגיע אליהן במעבר יבשתי מאוקראינה. מדינת ישראל היא ככל הנראה המדינה שקלטה הכי הרבה אוקראינים פר נפש מכל המדינות המערביות שאין להן גבול משותף עם אוקראינה. אין אף מדינה בעולם שאין לה פטור מוויזה שמאפשרת מדיניות נרחבת כמו בישראל. כבר היום אנחנו מתמודדים עם 26 אלף אזרחים אוקראינים ששוהים במדינת ישראל, רובם שלא כדין".
היא הוסיפה כי "בניגוד לכל מדינות העולם, ישראל נערכת לגל לקליטה גדול מאוד של כ-100 אלף יהודים ובני משפחתם המורחבת זכאי חוק השבות גם מאוקראינה וגם מרוסיה. אין אף מדינה שקולטת ומאזרחת באופן מיידי. זה אתגר מאוד גדול שצפוי לנו גם בהיבטים של דיור ותעסוקה, ואנחנו צריכים להיערך לזה בהתאם ולטפל הומניטרית בכמות מסוימת שעליה נחליט בימים הקרובים".
2 צפייה בגלריה
הילדים שעלו על הטיסה
הילדים שעלו על הטיסה
עשרות יתומים מאוקראינה שעושים את דרכם לישראל
(צילום: סיון חילאי)
שרת הקליטה פנינה תמנו שטה אמרה בכניסה לישיבת הממשלה כי "אנחנו עובדים כל העת כדי להקנות את התנאים הטובים ביותר ליהודים הפליטים ולזכאי חוק השבות שמגיעים לישראל. הנחינו שאנו לא מבקשים מהם להגיע עם אשרות, ואנשי 'נתיב' נמצאים בנתב"ג, שם אנחנו בודקים אותם בנחת אחרי שיקבלו מזון ושתייה, ולאחר מכן נעביר אותם למלונות ששכרנו מבעוד מועד. הקליטה המסיבית והעיקרית תהיה לטווח הארוך ועל זה אנו עובדים בימים הללו. אני צופה שעשרות אלפי יהודים יגיעו לישראל בחודשים הקרובים".
שר התפוצות נחמן שי פנה לראש הממשלה נפתלי בנט וביקש להסיר את הדרישה להפקדת ערבות בסך 10,000 שקל לכל אדם שמגיע מאוקראינה. "בעת הזו, דרישה כזו היא לא אנושית ולא מוסרית", אמר שי. "היא מגבילה באופן טבעי את כניסתם של פליטים ללא קרובי משפחה בישראל ואשר לא יוכלו לעמוד במגבלה זו. אבקשך להורות באופן מיידי על ביטול הערבות לאזרחים אוקראינים המגיעים לישראל".