ארצות הברית מאמנת כוחות אוקראיינים, אירופה מתכוונת להכריז על אמברגו נפט: דובר הפנטגון ג'ון קירבי גילה אמש (שישי) כי ארצות הברית החלה לאמן כוחות אוקראיניים בשלושה בסיסים אמריקניים מחוץ לאוקראינה, כולל בבסיס בגרמניה. הוא אמר שאינו יכול למסור את מיקום יתר האתרים. "המיקום יכול להשתנות עם הזמן, אבל אימונים כאלה כבר מתרחשים, בעיקר בנוגע להוביצרים", אמר כשהוא מתייחס לכלי הנשק ארוכי הטווח שאוקראינה קיבלה לאחרונה מארצות הברית.

הלחץ על רוסיה מתגבר גם מצדה של אירופה. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי גורמים רשמיים באיחוד האירופי אמרו כי מדינות האיחוד צפויות לאשר הטלת אמברגו הדרגתי על הנפט הרוסי, על אף מחלוקות קשות בין חברות הארגון שתלויות ברוסיה לאספקת אנרגיה. לצד האמברגו, צפויות גם סנקציות חדשות, בין היתר על הבנק הגדול ביותר ברוסיה, סברבנק, ועל בכירים רוסים.
מומחים סברו כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יכריז על ניצחון במלחמה על אוקראינה ביום הניצחון על גרמניה הנאצית שאותו מציינים הרוסים ב-9 במאי - אבל אתמול העריך שר ההגנה הבריטי בן וואלאס כי ייתכן שלפוטין יש תוכניות אחרות. לפי וואלאס, פוטין עשוי לנצל את המצעד הצבאי הגדול בכיכר האדומה במוסקבה להכרזה על גיוס מילואים גדול.
"לא אופתע אם הוא יכריז באותו יום – אנחנו במלחמה מול הנאצים של העולם וצריכים גיוס המוני של העם הרוסי", אמר שר ההגנה הבריטי. "ראינו כבר כמה הצהרות של פוטין בנוגע לכך שזה הפך למלחמה, 'מלחמת פרוקסי' – דבר שאינו נכון. הוא אמר גם ש'הנאצים בכל מקום, לא רק באוקראינה'. אני חושב שהוא ינסה לעבור מ'המבצע המיוחד' שלו. הוא מכין את הקרקע לומר – תראו, זו מלחמה נגד הנאצים, ואני צריך עוד כוח אדם. אני צריך עוד בשר תותחים רוסי".
7 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם צעירים ב קרמלין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במפגש עם צעירים ב קרמלין
ינצל את המצעד הצבאי להכרזה על גיוס מילואים גדול? פוטין
(צילום: AFP )
7 צפייה בגלריה
אוקראינה מריופול בניין הרוס ב מפעל אזובסטל אחרי הפצצה שביצעה רוסיה
אוקראינה מריופול בניין הרוס ב מפעל אזובסטל אחרי הפצצה שביצעה רוסיה
הרס במפעל "אזובסטל" במריופול אחרי הפצצה הרוסית
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
הרס במריופול
הרס במריופול
הרס במריופול
(צילום: רויטרס)
לפני כחודש העריכו גורמי מודיעין אמריקניים כי פוטין מכוון ל-9 במאי להכרזת הניצחון על אוקראינה. מאז נסוגו הרוסים מאזור קייב לאחר כישלונם לכבוש את הבירה והכפילו את מאמציהם להשתלט על מחוז דונבאס שבמזרח המדינה, אך לתאריך היעד נותר מעט יותר משבוע וכעת הסיכוי של רוסיה להישג צבאי משמעותי עד אז נראה נמוך.
אתמול הודה אולכסיי ארסטוביץ', יועצו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, כי לאוקראינים מספר הרוגים גדול. "יש לנו אבידות רבות, אבל האבידות של הרוסים גדולות בהרבה. יש להם אבידות עצומות", אמר. גורמים מערביים אמרו אתמול כי קצב ההרוגים הרוסי פחת אחרי שצבאו של פוטין החל להתרכז בלחימה במזרח אוקראינה, אבל המספרים עדיין "גבוהים יחסית".
אתמול פורסם באוקראינה סרטון של מה שנותר מהפגזה רוסית על בית חולים שדה צבאי במפעל המתכות "אזובסטאל" במריופול, המעוז האוקראיני האחרון בעיר הנמל שמכותרת כבר חודשיים. הסרטון פורסם על ידי גדוד "אזוב", שהוקם כמיליציה של ימנים קיצונים ואחר כך נטמע במערכת הביטחון האוקראינית הממוסדת, ובו נראה בין היתר עובד בכוחות החילוץ חופר בין ההריסות, ואחד השורדים מחזיק בקבוק ביד רועדת.
מפקד יחידה בצבא האוקראיני אמר כי המקלט של בית החולים ספג פגיעה ישירה. לפי ההערכות, כ-600 בני אדם נצורים שם, רבים מהם פצועים מהלחימה, לצד כ-50 ילדים וקשישים. פטרו אנדריושנקו, יועץ לראש העיר מריופול, אמר "כל יום הם מטילים פצצות על אזובסטאל, למרות ההבטחות השקריות לא לפגוע במגינים. הלחימה, ההפגזות, ההפצצות – לא מפסיקות הלוחמים האוקראינים מסרבים להיכנע למרות שמספר ההרוגים הולך ומאמיר".
7 צפייה בגלריה
מגילה ספר תורה מריופול
מגילה ספר תורה מריופול
בין יצירות האמנות שנלקחו על ידי הרוסים - ספר תורה
7 צפייה בגלריה
מוזיאון ארכיפ קוינג'י ב מריופול אוקראינה
מוזיאון ארכיפ קוינג'י ב מריופול אוקראינה
מוזיאון ארכיפ קוינג'י במריופול. יצירות האמנות נבזזו
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
המוזיאון העירוני של מריופול שנפגע בהפגזה אוקראינה
המוזיאון העירוני של מריופול שנפגע בהפגזה אוקראינה
אחד המוזיאונים במריופול
(צילום: AP)
בתוך כך, גורמים אוקראינים האשימו את הכוחות הרוסיים בלקיחת "יותר מ-2,000 יצירות אמנות" ממוזיאונים במריופול, והעברתם לאזורים בדונבאס שנמצאים בשליטה רוסית. "הכובשים 'שחררו' את מריופול מהמורשת ההיסטורית והתרבותית שלה. הם גנבו והעבירו יותר מ-2,000 מוצגים ייחודיים במריופול לדונייצק", נכתב בפוסט שפרסמה עיריית מריופול.
לדבריהם, השלל כולל עבודות אמנות מהמאה ה-19 של הציירים ארכיפ קוינג'י ואייוון אייווזובסקי – וגם ספר תורה ייחודי. "עיריית מריופול מכינה חומרים עבור רשויות החוק כדי לפתוח בהליכים פליליים ובפנייה לאינטרפול", אמרו.
השלל נלקח מכמה מוזיאונים, ובהם מוזיאון האמנות קוינג'י, שנפגע במהלך הפצצה רוסית ב-21 במרץ. אם יינתן לכך אישור, יהיה מדובר בביזת האמנות ההמונית הראשונה הידועה של הרוסים מאז החלה המלחמה.
פורסם לראשונה: 23:30, 29.04.22