ברון הסמים ההולנדי רדואן טאג'י נידון אתמול (שלישי) למאסר עולם בעקבות סדרת מעשי רצח שזעזעו את הולנד. טאג'י בן ה-46, יליד מרוקו, עמד בראש קרטל סמים שהשופטים הגדירו כ"ארגון חיסולים מקצועי". התובעים הוסיפו שטאג'י הנהיג "מכונת הרג משומנת".
מדובר במשפט הפלילי הגדול ביותר שידעה הולנד. הוא עורר עניין תקשורתי רב ולווה בשלוש התנקשויות של מעורבים בהעמדה של טאג'י לדין – שנרצחו ביריות לאור יום. טאג'י ו-16 נאשמים אחרים לא הועמדו לדין על שלוש ההתנקשויות האלה, אך הואשמו בעבירות רצח, ניסיון רצח ותכנון התנקשויות בין 2015 ל-2017.
5 צפייה בגלריה
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
נתפס ב-2019 בדובאי. טאג'י והאבטחה מחוץ לבית המשפט באמסטרדם
(צילום: EPA/ROBIN UTRECHT)
ארגון הפשע שבראשו עמד טאג'י כונה "המאפיה המרוקאית", בגלל שחבריו הם בעיקר ממוצא מרוקאי. בנוסף חברים בארגון הולנדים ממוצא קריבי. הקרטל של טאג'י נחשב לאחד ממפיצי הקוקאין הגדולים ביותר בהולנד.
מחשש לביטחונם לא פורסמו שמותיהם של השופטים שהכריזו על עונשו של טאג'י. בהחלטתם קבעו כי ברון הסמים "החליט מי יירצח, ולא חס על איש". טאג'י נשלח כאמור למאסר עולם, ועונשו יוכל להיבחן מחדש אחרי 25 שנה. עוד 16 נאשמים נידונו לעונשי מאסר שנעים בין שנה ותשעה חודשים למאסר עולם.
5 צפייה בגלריה
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
17 נאשמים הורשעו בעבירות רצח
(צילום: EPA/ROBIN UTRECHT)
5 צפייה בגלריה
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
( צילום:EPA/ ROBIN UTRECHT)
טאג'י נמלט מרשויות החוק והוגדר כאדם המבוקש ביותר בהולנד. ב-2019 הוא נעצר בדובאי. למרות שהוחזק בכלא שמור במיוחד בהולנד, התובעים אמרו שהוא המשיך למשוך בחוטים גם מאחורי הסורגים, ולהצליח להעביר מסרים לאנשיו מחוץ לכלא.
מחוץ לבית המשפט בפרברי אמסטרדם, שמכונה "הבונקר", הוצבו אתמול שוטרים חמושים ברובים. הם היו רעולי פנים כדי לא לחשוף את זהותם. מעל בית המשפט חגו רחפנים ומסוק משטרתי. טאג'י לא היה נוכח בבית המשפט, בדיון שבסופו הורשע בחמישה סעיפי רצח – בעיקר של מקורבים שנחשדו בשיתוף פעולה עם המשטרה.
5 צפייה בגלריה
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
הולנד מאסר עולם ל רדואן טאג'י
מסוק משטרתי סמוך לבית המשפט
( צילום: EPA/ROBIN UTRECHT)
אחד האנשים שטאג'י הורה על חיסולם היא חכים שאנגאצ'י, שנרצח ביריות באוטרכט ב-2017. התובעים אמרו שהוא נרצח כתוצאה מטעות בזיהוי, והשופטים קבעו כי טאג'י הוא האחראי לטעות הזו. זמן קצר לאחר מכן אחד מחברי הקרטל של טאג'י, שהוצג בתקשורת כ"נביל ב'", הסגיר את עצמו והסכים להפוך לעד מדינה.
אחרי הפיכתו של נביל לעד מדינה נרצחו שלושה מעורבים בהעמדה לדין של טאג'י, לפני שהפושע המבוקש נתפס וגם לאחר מכן. ב-2018 נרצח אחיו של נביל, ושנה לאחר מכן נורה למוות דרק וירסום, עורך דינו, מחוץ לביתו. ב-2021 נרצח ברחוב באמסטרדם כתב הפלילים פייטר דה פריס, ששימש כיועץ לנביל, ואמר לפני מותו שהוא מופיע ברשימת מטרות החיסול של טאג'י.
5 צפייה בגלריה
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
פטר דה פריס כתב פלילים ירי אמסטרדם הולנד
כתב הפלילים שנרצח באמסטרדם
(צילום: AP)
טאג'י הכחיש את כל האישומים נגדו, טען שמדובר במשפט שתוצאותיו ידועות מראש וקרא למדינה להשקיע את הכסף שמושקע במשפט בהעסקת מורים, שוטרים ועובדים במערכת הבריאות. אף אחד מהנאשמים לא מסר הצהרות במהלך המשפט, שנדחה בעקבות כמה התפתחויות דרמטיות: באפריל נעצרה עורכת דינו של טאג'י, אינס וסקי, אחרי שהתובעים האשימו אותה בהעברת מידע מטאג'י לאנשיו מחוץ לכלא. עורכי דינו של טאג'י הוחלפו, אך מאז התפטרו.
"למרות הלחץ על שלטון החוק, אנחנו יכולים להיות גאים", אמר אחרי גזר הדין דובר לשכת התביעה הציבורית, פרי ואן פחל. הוא הביע סיפוק מכך שלמרות הקשיים במהלך המשפט, שנמשך כמה שנים, בית המשפט הרשיע את 17 הנאשמים.