בצה"ל הכריזו היום (שלישי) כי אוגדה 162, שהייתה הראשונה לפרוץ את שערי רצועת עזה, השלימה את כיבוש ג'באליה ופירקה את מוטות השליטה של חמאס בצפון הרצועה יחד עם כוחות אוגדה 252. חטיבות צה"ל שפעלו מתחילת התמרון במרחב העיר הגדולה ג'באליה מול הגבול עם ישראל, שהכילה ערב המלחמה כרבע מיליון עזתים, צפויות לצאת ממנה בימים הקרובים לאחר שסיימו את המשימות שלהן לכיבוש והשמדת בסיסי השליטה והפיקוד המרכזיים ביותר של חמאס.

4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
"חטיבת ג'באליה בחמאס מפורקת". פעילות הלוחמים בעיר בצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
"האוגדה תמשיך את פעולותיה ברצועת עזה עד השלמת המשימה". משמאל: תא"ל איציק כהן, מפקד אוגדה 162
(צילום: דובר צה"ל)
יחד עם זאת, מודים בצה"ל, שתיתכן עדיין נוכחות מחבלים מקומיים ואמצעי לחימה בג'באליה גם אחרי נסיגת הכוחות, ויש בצבא מי שמקבילים את המציאות המתהווה ברצועה בימים אלו לזו שקדמה להקמת רצועת הביטחון בדרום לבנון או לפשיטות על הרצועה בשנה של אחרי ההתנתקות ב-2005. "הפסקנו את תפקוד חמאס בצפון רצועת עזה כמערכת צבאית. חלק מהמשימות סיימנו לפני המתוכנן. חטיבת ג'באליה בחמאס מפורקת", אומרים גורמים בצבא.
כוחות אוגדת החוד הסדירה ביצעו בחודש האחרון, בהובלת יחידות עילית כשייטת 13, מספר מבצעים מיוחדים לאיתור גופות של חטופים מה-7 באוקטובר במרחב ג'באליה, שבהם אותרו שש גופות של ישראלים שהובאו לקבר ישראל. באוגדה אומרים שכוחות צה"ל נהנים כעת מחופש פעולה ותנועה מלא גם בעיר עזה שצמודה לג'באליה, אף שמעת לעת ישנן היתקלויות מקומיות, בעיקר עם חוליות נ"ט או פגיעות מצלפים.
חמאס תכנן להפעיל נגד צה"ל בתמרון תצורות פלוגתיות שלמות עם קבוצות סדורות של 40-30 פעילים חמושים ומאורגנים במקביל, לפי תורת לחימה סדורה ומתורגלת - אך כשל בכך, בשל פעילויות האוגדה. בצפון הרצועה ישנם עדיין מוקדי לחימה עם שליטה חלקית של צה"ל, ואף באזורים מסוימים כמו שכונת דארג' תופח הסמוכה לשג'אעיה, התמרון טרם הגיע.
לפי צה"ל, גם קווי הבתים והבניינים בקצה הצפוני של הרצועה ששולטים באש ובתצפית על ערים וישובים ישראליים גולחו, כמו בשכונת מגדלי הקצינים. "אנחנו מפילים בנייני טרור כאלה, חלקם בני 20 קומות, בקצב של כ-40 בניינים ביום. כאלו שצפו על שדרות, על מפלסים ועל נתיב העשרה. בכיבוש הכפול של מוצב 17 הגדול מצאנו חומר רב הקשור להכנות לפעולת ה-7.10", אמרו בצבא.
אחד הממצאים החריגים אותר ע"י כוחות האוגדה בקומת המרתף מינוס 1 של בית החולים רנתיסי, שבו החזיקו מחבלי חמאס חטופים וחטופות רבים בשבועות שבין ה-7.10 לתמרון הקרקעי. קצינים שהיו שם תיארו את התמונה הבא: מצד אחד חדרי שהייה ממוזגים ונעימים עם טלוויזיות, וילונות, אוכל למכביר וספות נוחות, ומנגד - קיר גבס שמאחוריו הוחזקו השבויים כפותים בחבלים לכיסאות, במתחם תת-קרקעי מזוהם. במקום נמצאו אמצעי לחימה רבים וגם אופנוע של חמאס מרוסס מאש צה"ל ועם סימני דם עליו.
4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
חיסלו יותר מ-1,000 מחבלים, עצרו 500 פעילי חמאס. מתוך הפעילות
(צילום: דובר צה"ל)
אלפי לוחמי אוגדה 162, לפי נתוני צה"ל, חיסלו בסך הכול יותר מאלף מחבלים שזוהו לאחר מותם בוודאות. בנוסף, הם עצרו 3,500 עזתים, מתוכם 500 פעילי טרור מובהקים של חמאס, שחלקם השתתפו בפלישה לישראל בתחילת המלחמה. לפי הצבא, אחד מאותם פעילים, שתועד עומד על טנק צה"לי ב-7.10, הוא המחבל שלפי צה"ל הסגיר ראשון את נשקו בג'באליה כשהוא חצי עירום, בסרטון שעורר תהודה.
בצבא מסבירים שההתקדמות של הכוחות התאפשרה בזכות פעולות "סיר לחץ" גדולות היקף לשכונות טרור שלמות שהחטיבות ביצעו במקביל, ולכן מאות עזתים הסגירו כך את עצמם. "הם העידו שהם חייבים מים ולכן נכנעו והיו מעדיפים כדור בגב - העיקר להיעצר כי סינוואר זנח אותם", אמרו בצבא.
במעלה התמרון של אוגדה 162 בצפון הרצועה, כמות אמצעי הלחימה הייתה כה גדולה שצה"ל הפסיק לפנותם ארצה בגלל אי-ספיקה לוגיסטית למשימה זו. לכן, הונחו מפעילי דחפורי ה-D9 לדרוס את אלפי כלי הנשק בהם מקלעים, טילי RPG, רובי צלפים מסוג דראגונוב ורובי קלצ'ניקוב עם תחמושת רבה, שהמחבלים הותירו בכל בית - לפי הצבא.
באחד מארבעת הבתים של מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שהכוחות מצאו בשאטי, נמצאו 40 מצלמות אבטחה היקפיות, חלונות מראה להסתרה ובקומת המטבח ריצוף יוצא דופן, עם מעט רובה חסרה, שעורר את חשד אחד הלוחמים. החייל לחץ על שתי המרצפות, ואז נפתחה דלת נסתרת כפולה והידראולית מהרצפה שהובילה למעלית מפוארת ומשם עמוק לאחד הבונקרים המרכזיים של חמאס בצפון הרצועה.
4 צפייה בגלריה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
פעילות אוגדה 162 בג'אבליה
בצבא מעריכים כי ישנם עדיין חטופים בצפון הרצועה, ולכן יימשכו המאמצים לחלצם. מתוך הפעילות בג'באליה
(צילום: דובר צה"ל)
בצבא מעריכים כי מתוך כ-100 החטופים שנותרו בשבי חמאס עדיין יש כמה שמוסתרים גם בצפון הרצועה ולא רק בדרומה, ולכן יימשכו המאמצים לחלצם לכל אורך התקופה הקרובה ואף אחריה. בצה"ל יש מי שמציע אפוא להגדיר מעבר זה ממלחמה למערכה - שסיומה הולך ומתרחק.
"אוגדה 162 בשליטה מבצעית בג'באליה - שכבר לא הג'באליה שהייתה", אמר מפקד אוגדה 162 תת-אלוף איציק כהן. "הרגנו בג'באליה מאות מחבלים ועצרו כ-500 חשודים בפעילות טרור, שחלקם לקחו חלק באירועי ה-7 באוקטובר. לחימת כוחות האוגדה הביאה לפירוק היכולת הצבאית של חטיבת צפון העיר עזה. בזכות התמרון אנחנו פועלים בלב העיר עזה בחופש מבצעי, אוגדה 162 תמשיך את פעולותיה ברצועת עזה עד להשלמת המשימה", הוסיף.
פורסם לראשונה: 19:58, 19.12.23