נטע ימן, בתה של דיצה הימן בת ה-84 מניר עוז ששוחררה אמש משבי חמאס בעזה, סיפרה על התנאים שבהם הוחזקה אמה. "היא נחטפה ולא קיבלה תרופות, והייתה בתנאים ירודים וקשים מאוד", אמרה הבת. "היה לנו מפגש מרגש. צריך להחזיר באופן דחוף את כולם".
היא סיפרה כי "כמו כל אישה בת 84, יש לה את קופסת התרופות שלה. היא לא קיבלה שום דבר, 53 יום, שום תרופה למרות שכבר ביום שני בבוקר הייתה רשימה, רשימת התרופות שלה כבר הייתה אצל הצלב האדום. לא היה ביקור של הצלב האדום והיא לא קיבלה שום תרופה".

4 צפייה בגלריה
דיצה הימן
דיצה הימן
דיצה הימן. "את הסיפור שלה היא תספר כשהיא תרצה"
4 צפייה בגלריה
 נטע היימן
 נטע היימן
נטע היימן
(צילום: שאול גולן)
הבת הוסיפה כי "לראות אותה חוזרת, זאת הייתה התרגשות גדולה, אין מאושרת ממני היום. היא סיפרה לנו דברים קשים שהיא עברה אבל אנחנו לא רוצים לספר משהו שיפגע בה או במי שעוד שם. את הסיפור שלה היא תספר כשהיא תרצה".
נטע אמרה כי לצד השמחה מהחזרה של אמה, היא מודאגת לגבי "כל מי שנשאר שם מאחור". לדבריה, "רק מקיבוץ ניר עוז נשארו שם 43 חטופים, חלקם נשים וגברים מבוגרים. אף אחד לא צריך להיות בתנאים האלה. אחרי שפגשנו את אמא ושמענו שהיא לא קיבלה תרופות כל הימים האלה והייתה בתנאים סניטריים ירודים, אנחנו מבינים כמה זה דחוף שיוציאו אותם עכשיו תמורת כל מחיר שבעולם".
4 צפייה בגלריה
תמר מצגר ועדה שגיא
תמר מצגר ועדה שגיא
החטופות תמר מצגר ועדה שגיא מועברות לידי הצלב האדום, אמש
הוא הוסיפה כי "אנחנו דואגים לכולם ורוצים את כולם בבית. תחושת ההפקרה הייתה קשה וצריך לעשות הכול כדי לכפר עליה ולהחזיר את מי שאפשר כרגע. את כולם, את מי שאפשר במיידית ואת כולם. אף אחד לא צריך להיות בתנאים האלה, צריך לעשות הכול בשביל שזה ייגמר כמה שיותר מהר גם אם המחיר יהיה כבד".
יחד עם דיצה שוחררה אמש גם תמר מצגר. כלתה איילה סיפרה היום כי "אנחנו לא יודעים הרבה. פגשתי את תמי, שמחים מאוד. היא שמחה לראות את כולם. רצתה לראות, לחבק את כולם ביחד. הרבה דמעות, הרבה התרגשות. הרבה הומור ועקיצות, לא ויתרה".

לדבריה, "יש הרבה דאגה וחשש להגיד דברים מסוימים. בשבי לא פשוט בכלל, צריכים להבין את התמונה הכוללת. היא עברה חטיפה לא פשוטה". היא אמרה שעכשו "היא בסדר". איילה הוסיפה כי "צריך להחזיר את כל החטופים הביתה, אני מכירה את מרביתם אישית. מבינה את המורכבות אבל צריך להחזיר אותם הביתה".
אמש שוחררה משבי חמאס גם נורלין (נטלי) אג'וג'ו, בת 60 מיהוד, שנחטפה מקיבוץ נירים. אקסו, אחיה, סיפר: "אחותי שבה אתמול, היא חיוורת חלשה לא יודעת הרבה על מה שקרה בנירים. נחכה לשיפור במצבה הרפואי בימים הקרובים כדי להבין מה היא עברה".
4 צפייה בגלריה
נורלין נטלי בבדילה אגוג'ו
נורלין נטלי בבדילה אגוג'ו
"לא יודעת הרבה על מה שקרה". נורלין אג'וג'ו
בערב שמחת תורה נורלין נסעה עם בן זוגה גדעון באבאני לחברים קרובים, לחגיגות 70 שנה לקיבוץ נירים. הם נשארו לישון בקיבוץ - בבוקר גדעון נרצח על ידי מחבלי חמאס ונורלין נחטפה. אחיה סיפר אז שמילותיה האחרונות לפני שנחטפה היו: "רק רצינו לחגוג. אני רועדת, אולי לא אחזור הביתה".
הבוקר אמר האח: "מרגש מאוד שהיא חזרה. הרופאים חיבקו אותה ועשו לה בדיקות רפואיות, הספקתי להבין שייקח קצת זמן עם הבדיקות שהיא תעבור אחרי כל כך הרבה ימים בשבי, כולנו ננסה לסייע בהמשך הדרך".



ד"ר משה אשכנזי, סגן מנהל בת החולים ספרא לילדים בשיבא, עדכן על מצבן של החטופות שהגיעו אמש לבית החולים. "לשמחתנו אף אחת לא הייתה צריכה התערבות רפואית דחופה, גם לא התערבות פסיכיאטרית דחופה", הוא אמר. "שמענו הרבה מאוד סיפורים על יום החטיפה, על השהות בשבי, על השחרור. זה מאוד מרגש. אלה דברים שלא למדנו ולא התכוננו אליהם".
הוא הוסיף שייתכן שחלק מהשבות ישוחררו מבית החולים כבר היום. "אנחנו מחכים להערכה סופית של כל המומחים. צוותים שלמים מצוותים לכל משוחררת. ברגע שיסתיימו ההערכות נשב ונחליט בישיבת צוות מה עושים, כמובן בהסכמה מלאה של המשפחה".
פורסם לראשונה: 13:16, 29.11.23