חמישה בנקים לבנוניים נשדדו היום (שישי) על ידי לקוחות שהפקידו את כספם בבנק ודרשו לקבל אותו אחרי שהוקפא במסגרת המשבר הכלכלי הקשה שפוקד את המדינה זה שנים. מאז יום רביעי נשדדו בלבנון בסך הכול שבעה בנקים, כחלק ממה שנראה כמו תופעה שהולכת ומתפתחת בארץ הארזים.
7 צפייה בגלריה
עבאד סאוברה בתוך הבנק בביירות
עבאד סאוברה בתוך הבנק בביירות
עבד סוברה, היום בבנק BLOM. "אשאר שלושה, ארבעה וחמישה ימים"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
מחוץ לבנק בביירות כשבפנים הפורצים
מחוץ לבנק בביירות כשבפנים הפורצים
התושבים מעודדים את האזרחים שפורצים. נמשיך לראות את זה קורה"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
שוד בנק בביירות
שוד בנק בביירות
באחד הבנקים בלבנון, השבוע. הפורצים הצליחו למשוך עשרות אלפי דולרים
(צילום: AP)
אחד הלקוחות, עבד סוברה, נכנס הבוקר לבנק BLOM בשכונה בבירה ביירות כשהוא חמוש ודרש את כספו. שעות לאחר שנכנס למקום הוא המשיך להתבצר שם – אך סיפר כי מסר את הנשק שהחזיק לכוחות הביטחון. "אשאר כאן שלושה, ארבעה וחמישה ימים. אני לא אזוז עד שאקבל את הכסף שלי", הוא אמר.
סוברה סיפר כי סירב לקבל הצעה מהבנק בדמות קבלת 300 אלף דולר מהחסכונות שלו במטבע הלבנוני, כשבהצעה גם תספורת משמעותית כלשונו. "הפקדתי את הכסף בדולרים – ואני רוצה אותו בחזרה בדולרים", הוא אמר.

בסאם אל-שייח חוסיין, שהיה ראשון התושבים הלבנונים לדרוש מבנק מקומי את כספו, הגיע לעודד את סוברה. "אנחנו נמשיך לראות את זה קורה כל עוד לאנשים יהיה כסף בפנים (בבנק). מה אתם רוצים שיעשו? הם לא נותנים פתרון אחר", הוא אמר. אותו חוסיין קיבל כ-30 אלף דולר מתוך החסכונות שלו, שנאמדים ב-200 אלף דולר - ובהמשך הגישו נגדו הרשויות הלבנוניות כתב אישום.
בעקבות האירועים החליט היום איגוד הבנקים בלבנון להכריז על סגירתם של הבנקים לשלושה ימים בשבוע הבא. הבנקים דרשו מהממשלה המקומית להעביר חוקים שיסייעו להם להתמודד עם המשבר.
7 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון מחוץ לבנק בביירות
כוחות ביטחון מחוץ לבנק בביירות
אנשי כוחות הביטחון של לבנון מחוץ לבנק בביירות, היום. אחד מהם ירה בתוך סניף ודרש גישה לחסכונות
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון מחוץ לבנק בביירות
כוחות ביטחון מחוץ לבנק בביירות
(צילום: רויטרס)
בלבנון עדיין דנים בפרלמנט בחוקים שיאפשרו גישה לשלושה מיליארד דולר של קרן המטבע הבינלאומית. בהיעדר החוקים הללו, הבנקים נאלצו להטיל הגבלות על רוב הלקוחות, ומאפשרים להם למשוך סכומים מוגבלים בכל שבוע במטבע הלבנוני או בדולר אמריקני. המשיכות במטבע הלבנוני הופכות פחות ופחות שכיחות, מאחר שהלירה הלבנונית איבדה כ-95% מערכה מאז 2019. ערכה הנוכחי עומד על 38 אלף לירות לדולר אמריקני אחד.
תקרית שוד הבנק הראשונה היום התרחשה כשאדם חמוש פרץ לבנק בעיירה ראזייה שליד צידון. הוא נעצר, ולפי מקור ביטחוני לבנוני, הנשק שבו החזיק אותו אזרח היה ככל הנראה אקדח צעצוע. בתקריות אחרות שהתרחשו בביירות הצליחו תושבים למשוך עשרות אלפי דולרים מהבנק.
"המערכת הבנקאית מתעתעת בנו. היא שווה לנעול שלי", אמר מוחמד אל-מוסאווי, אחד האזרחים שהגיע לבנק בביירות כשהוא חמוש בנשק דמה והצליח למשוך כ-20 אלף דולר במזומן מהחשבון שלו. אחרי שמשך את הכסף באיומי נשק, סיפר שהחליט לרדת למחתרת. בתקרית נוספת שהתרחשה היום, פרץ איש כוחות הביטחון של לבנון לסניף בנק ודרש גישה לחסכונות שלו גם כן. הוא ירה בתוך הסניף, אך לא דווח על נפגעים באירוע.