התפתחויות ביחסי ישראל טורקיה: נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי לבקר בטורקיה כבר בחודש הבא. בירושלים ובאנקרה כבר דנים על תאריך סופי לביקור, והנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן כבר אמר הערב (רביעי) כי התאריך המסתמן הוא בתחילת פברואר.
עדיין לא ברור כמה זמן ייערך ביקורו של הרצוג - שיהיה ראש המדינה הישראלי הראשון שמבקר בטורקיה זה שנים רבות - אך שיאו יהיה בביקור בארמונו של ארדואן. כמו כן, בין המדינות מתקיימים מגעים לגבי תכני הביקור, והכוונה היא שהגעתו של הרצוג תסמל פתיחה של דף חדש ביחסים ולקראת החזרת השגרירים.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
ייפגשו בקרוב. הרצוג וארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
במקביל, התפרסמו בימים האחרונים דיווחים בכמה כלי תקשורת טורקיים לפיהם ארדואן הורה לכמה מבכירי החמאס שנמצאים בטורקיה לעזוב את המדינה. על פי דיווחים אחרים, ארדואן בוחן מחדש את קשריו עם ארגון הטרור והחל בשבועות האחרונים להגביל את פעילותו על אדמת טורקיה.
בעבר פורסם כי פעילי חמאס שהיו בטורקיה לא קיבלו אשרות ארוכות טווח, ואפילו נלקחו לחקירות באיסטנבול וגורשו. בישראל אין אימות לדיווחים האלה, אך אם הם יתבררו כנכונים - מדובר בפריצת דרך של ממש, שכן מבחינת ישראל גירוש חמאס מטורקיה הוא מפתח לשיפור היחסים בין ירושלים לאנקרה. ואולם, גורמים בישראל מתייחסים לדיווחים האלה בחשדנות רבה שכן ארדואן, איש האחים המוסלמים, מתייחס לחמאס כאל מפלגה אחות - ומתנהג כפטרון של החמאס בעזה. על כן ישראל ממשיכה לדרוש מטורקיה לסגור את משרדי הארגון שבשטחה.
אך לא כל ההתפתחויות מתקבלות בחיוב בירושלים. דיווחים שהתקבלו לאחרונה העלו כי ארדואן מבקש למנות את מקורבו, אופוק אולוטאש, לשגריר המיועד של טורקיה בישראל. על פי אותם דיווחים, ישראל אפילו אישרה את המינוי של אולוטאש. במשרד החוץ הישראלי הכחישו את הדברים בתוקף.
בישראל יש התנגדות עזה למינוי של אולוטאש, ובירושלים רואים בו אנטי-ישראלי מובהק ואפילו אנטישמי. אולוטאש משמש היום כראש המרכז ללימודים אסטרטגיים במשרד החוץ הטורקי, והוא מקורב למפלגת השלטון האסלאמיסטית. בעבר למד אולוטאש באוניברסיטה העברית בירושלים, והוא גם דובר עברית. עם זאת, במאמר שפרסם בעבר הוא שולל את זכות קיומה של ישראל על אדמות פלסטיניות, והאשים אותה בביצוע טיהור אתני.
2 צפייה בגלריה
שגרירות ישראל באנקרה בירת טורקיה תעבור לבניין משרדים אחר בעיר
שגרירות ישראל באנקרה בירת טורקיה תעבור לבניין משרדים אחר בעיר
שגרירות ישראל באנקרה
(צילום: רויטרס)
אולוטאש גם תקף בסדרת ציוצים את נרמול היחסים בין איחוד האמירויות לישראל לאחר ההכרזה על הסכמי אברהם וכתב: "איך ומתי ינרמלו אבו דאבי וישראל - שתי תופעות א-נורמליות של המזרח התיכון - את יחסיהן עם הרחוב המזרח-תיכוני? איזה סוג של נורמליות יכולה ליצור הברית הא-נורמלית הזו?".
גורמים שמעורים ביחסי ישראל-טורקיה אמרו הערב שישראל צריכה להתנגד בתוקף למינוי של אולוטאש, ואם משרד החוץ הישראלי יתן הסכמה למינויו תהיה זאת טעות קשה. הגורמים הביעו חשש שישראל תסכים "לבלוע" את המינוי של אולוטאש בתמורה למהלכים של ארדואן נגד נוכחות חמאס בטורקיה.
המגעים בין ישראל לטורקיה הואצו מאוד בימים האחרונים. לפני שבוע שוחח שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו עם שר החוץ יאיר לפיד, וזו הייתה השיחה הראשונה בין שרי החוץ של המדינות זה 13 שנה. לפי ההערכות, אם אכן יחזרו השגרירים – ישראל תמנה כשגרירה את אירית ליליאן המשמשת כיום כראש הנציגות הישראלית באנקרה.