גורם מדיני התייחס היום (חמישי) לקרע החמור בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבכירי מערכת הביטחון, בהם שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי, שחשף פרשן ynet רון בן ישי, ואמר כי "מי שקיבל ומקבל את ההחלטות זה נתניהו, אבל יש מי שמנסים לסכל את החלטותיו, לרבות בעניין רפיח, באמצעות תדרוכים שקריים". הגורם הוסיף כי "הדברים יובהרו הערב בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני".

2 צפייה בגלריה
הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה, תל אביב
הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה, תל אביב
קרע בין בכירי מערכת הביטחון לנתניהו. הקבינט יתכנס הערב
(צילום: חיים צח, לע"מ)
הקרע בין הצדדים נוצר בשבועות האחרונים ומאז הוא רק מחמיר. בכירי מערכת הביטחון דורשים מנתניהו להכריע בחמש סוגיות אסטרטגיות שנחוצות כדי לסיים את המלחמה, אך לדבריהם הוא ממאן להחליט. מקורות בכירים במערכת הביטחון הסבירו כי כל הסוגיות הללו קשורות אחת בשנייה, וטענו כי נתניהו נמנע מלהכריע - ובכך מונע מצה"ל לפעול באופן שיקדם את השגת מטרות המלחמה.
הערב יתכנס כאמור קבינט המלחמה ולאחריו הקבינט המדיני-ביטחוני הרחב, ומערכת הביטחון תדרוש מראש הממשלה וחברי הקבינט לקבל החלטות ברורות בסוגיית החטופים, "היום שאחרי", כניסה לרפיח, העימות בגבול הצפון ותקציב הביטחון. בתוך כך, נתניהו השתתף הערב בטקס הזיכרון לחללי האצ"ל שנפלו בקרב על יפו, ואמר כי "היו וישנם חילוקי דעות בתוכנו לגבי פעולות בזירות רחוקות וקרובות. אבל בסוף הדיון קיבלתי החלטה וההחלטה התקבלה. פעלנו שם ונפעל גם כאן. נעשה מה שצריך כדי לנצח ולגבור על אויבנו, לרבות ברפיח".
בנוגע לעסקת חטופים והכניסה לרפיח, במערכת הביטחון דורשים מהקבינט להכריע אם מפסיקים את המלחמה לזמן לא ידוע כדי לאפשר עסקה כוללת. צה"ל, כנראה בתמיכת שב"כ, אומר לנתניהו שהוא יוכל להביס את חמאס בין אם המלחמה תימשך ותהיה כניסה לרפיח, ובין אם היא תידחה למועד כלשהו. בצבא טוענים כבר חודשים שקיימת תוכנית בת-ביצוע לפינוי העקורים מרפיח, ולתמרון בה שיבוצע בשלבים על מנת לפרק את גדודי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. הרמטכ"ל הלוי אישר כבר כמה פעמים את התוכניות - הן לפינוי העקורים והן למבצע הצבאי - אך נתניהו, בלחץ ממשל ביידן, טרם נתן את ההוראה.

בצבא מודים שמדובר בהחלטה לא קלה, הן בגלל החשש לגורל החטופים שחלק ניכר מהם כנראה ברפיח, והן משום שהם מכירים במשמעות הלחץ הבינלאומי. גלנט ובכירי המטכ"ל משוכנעים שצריך יהיה להיכנס לרפיח כדי לא לאפשר לחמאס לשקם את כוחו עם סיום המלחמה ולשלוט שוב במעברים לסיני, שדרכם הוא יוכל לחזור להתחמש ולהצטייד. עם זאת, בצה"ל סבורים שניתן לדחות את התמרון ברפיח בכפוף להחלטה אסטרטגית שתתקבל בעניין שחרור החטופים.
כמו כן, בצה"ל מתחו ביקורת קשה על נתניהו, שעדיין לא הורה על פינוי העקורים מרפיח לעבר המחסות שהכונו. בצבא ובשב"כ הבחינו בכך שחמאס נמצא בלחץ מפני פעולה אפשרית, ולטענתם היה צריך להגביר את הלחץ הזה על-ידי התחלת פינוי העקורים, מהלך שאמור לארוך כמה שבועות.
בנוגע ל"יום שאחרי", טענו בצה"ל שחוסר ההכרעה של נתניהו, ובעיקר חוסר המעש המדיני לגיבוש שלטון אזרחי חלופי, גורם לכך שחמאס חוזר ומתבסס באזורים שכבר טוהרו ובהם פורקו היכולות הצבאיות והגדודים של ארגוני הטרור. בצה"ל טוענים שאין טעם להיכנס לרפיח בלי שיהיה שלטון אזרחי חלופי לחמאס, כיוון שברגע שהצבא ייצא מהשטח – יחזור הארגון לשלוט באזור הגבול עם מצרים ויחדש את מנהרות ההברחה.
בצבא אמרו שעומדות בפני ישראל שתי חלופות אפשריות. האחת: ממשל צבאי שיחייב גיוס שתי אוגדות שישהו באופן קבוע ברצועה וינהלו אותה. השנייה: שראש הממשלה יגיע להסכמה עם האמריקנים על הרכבת גוף שלטוני מקרב אנשי פת"ח ברצועה, בגיבוי ובחסות כוח בין-ערבי שירכיבו איחוד האמירויות, מצרים, ירדן ואולי גם סעודיה ובחריין.
2 צפייה בגלריה
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
ההריסות במטולה לאחר תקיפות חיזבאללה מלבנון
במערכת הביטחון טענו כי "נרמול" המצב בצפון עלול לקבע את המצב. הריסות לאחר נפילה במטולה
(צילום: Amir Levy/Getty Images)
על סוגיה זו אמרו שצבא כי נתניהו משיב לבכירי מערכת הביטחון "קודם תכריעו את חמאס ואחר כך נחליט מי יבוא במקומו", אך בצה"ל מתעקשים על כך שהיעדר ההחלטה מוביל למצב מסוכן שבמסגרתו מתמוססים ההישגים הצבאיים של המלחמה.
בנוגע למצב הביטחוני בצפון הארץ טענו במערכת הביטחון שהמשך "נרמול" מלחמת ההתשה עלול לקבע את המצב, מה שיוביל לכך שתושבי הגליל לא יוכלו לחזור לבתיהם במשך שנה או יותר. בצה"ל מסכימים שההחלטה אם לצאת למלחמה מוגבלת להרחקת חיזבאללה מהגבול, או להמתין להסדרה דיפלומטית בהתאם להחלטת 1701 של מועצת הביטחון, צריכה להתקבל רק אחרי שתושג יציבות והכרעה ברורה בדרום.
כאמור, כל ההחלטות האסטרטגיות הללו קשורות ומותנות זו בזו, לכן מערכת הביטחון כולה, בהובלת גלנט, הלוי וכנראה גם ראש השב"כ רונן בר וראש המוסד דדי ברנע, דורשים מנתניהו לקבל החלטות. שני מקורות בכירים אמרו ל-ynet שאם ראש הממשלה והקבינט המורחב לא יקבלו החלטה - ראשי הצבא וגלנט עשויים לנקוט צעדים שעד כה נמנעו מהם.
לדברי אותם מקורות, רבים מבכירי צה"ל עשויים להודיע בתוך חודשים לא רבים על החלטתם לפרוש עקב חלקם במחדלי 7 באוקטובר, ועובדה זו מקלה עליהם להבהיר לנתניהו את עמדתם. לטענתם, הם רוצים לסיים את המלחמה בהכרעת חמאס והרחקת חיזבאללה מגבול הצפון כדי לתקן את הנזק האסטרטגי שנגרם למדינת ישראל ביום הטבח, אבל אם חוסר ההחלטה של ראש הממשלה מחמיר את הפגיעה בהרתעה, ולא מאפשר להשיג את התוצאות הנדרשות למלחמה, אזי אין טעם להמשיך ולדשדש. הלך הרוח הזה רווח בקרב חלק ניכר מבכירי מערכת הביטחון והם לא שומרים זאת לעצמם: בימים האחרונים הם הבהירו זאת לנתניהו ולשרי ממשלתו.