אחרי מו"מ של קרוב לעשור אישר הערב (רביעי) הפרלמנט האירופי רפורמה במדיניות ההגירה וקליטת הפליטים ביבשת. תומכי הרפורמה הכריזו שמדובר במהלך היסטורי ובצעד משמעותי לעתידה של אירופה, אך ארגוני סיוע טוענים שההסכם פוגע בזכויות אדם, ואנשי הימין הקיצוני טוענים שהרפורמה לא תצליח לבלום את גל ההגירה הבלתי-חוקית לאירופה.
3 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
מהגרים מגיעים ליוון, מ"שערי הכניסה" לאירופה
(צילום: Costas METAXAKIS / AFP)
העבודה על "הסכם ההגירה והמקלט באיחוד האירופי" החלה בשנת 2015, וההסכם ייכנס לתוקף בתוך שנתיים. בסוף החודש אמורות 27 חברות האיחוד להצביע ולאשר סופית את ההסכם.
ב-2015, שנת משבר המהגרים באירופה, הגיעו לגבולות האיחוד האירופי 1.3 מיליון מבקשי מקלט - רובם פליטים מסוריה ועיראק. גבולות האיחוד קרסו, המתקנים של מבקשי המקלט עלו על גדותיהם וחלק ממדינות היבשת הקימו גדרות וחומות כדי למנוע מהמהגרים להגיע לשטחן.
ההסכם שאושר היום נועד להאיץ את הטיפול בבקשות המקלט, להחמיר את הבדיקות שעוברים מבקשי מקלט שמגיעים לאירופה ולהגדיל את מספר המהגרים הלא-חוקיים שמגיעים מאפריקה ובמזרח התיכון, ומגורשים אחרי שבקשות המקלט שלהם נדחות.
3 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
ההצבעה בפרלמנט האירופי
(צילום: JOHN THYS / AFP)
במסגרת ההסכם החדש, מהגרים לא חוקיים שמגיעים לגבולות האיחוד האירופי יידרשו למסור פרטים מזהים ולעבור בדיקות ביטחוניות ורפואיות בתוך שבוע. מבקשי המקלט יוחזקו במתקנים בגבול, בזמן שבקשתם נבחנת. הטיפול בבקשות יימשך 12 שבועות לכל היותר, ובמקרה של דחייה, למהגרים יינתן פרק זמן דומה כדי לחזור לארצותיהם.
ההסכם מחייב את כל 27 המדינות החברות באיחוד לשאת בנטל קליטת המהגרים ומבקשי המקלט. במצב הנוכחי, האחריות על קליטת המהגרים ועל הטיפול בבקשותיהם מוטלת על המדינה שאליה הם מגיעים - בעיקר מדינות בדרום היבשת, כמו איטליה או יוון, שנחשבות ל"שערי הכניסה" לאירופה.
הרפורמה דורשת ממדינות באיחוד האירופי לקלוט אליהן אלפי מבקשי מקלט מאותן מדינות. אם יסרבו לעשות זאת, הן יידרשו לשאת בעלויות הכרוכות בהעברת מבקשי המקלט למדינה אחרת.
3 צפייה בגלריה
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
האיחוד האירופי אישר הסכם מהגרים ומבקשי מקלט
המחאה נגד ההסכם
(צילום: AP Photo/Geert Vanden Wijngaert)
באיחוד האירופי אמרו כי כעת האיחוד "יוכל להגן בצורה טובה יותר על הגבולות שלו, על הפליטים וחסרי הישע, ויחזיר במהירות את מי שלא רשאים להישאר" למקום שממנו הגיעו. קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי ההסכם הוא "צעד היסטורי וחיוני" לאיחוד האירופי. בשנה שעברה הגיעו כ-380,000 מסתננים למדינות האיחוד – המספר הגבוה משנת 2016.
נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי ההסכם "מגן על גבולותיה של אירופה ועל זכויות הייסוד של המהגרים. אנחנו, ולא המבריחים, חייבים להיות אלה שמחליטים מי מגיע לאיחוד האירופי ובאלו נסיבות".
מפלגות מתונות בפרלמנט האירופי רצו להעביר את הרפורמה לקראת הבחירות לפרלמנט שייערכו בחודש יוני - כדי לפגוע במפלגות מהימין הקיצוני שמתנגדות להסכם. כאמור, גם בשמאל מתנגדים להסכם, וטוענים כי הוא פוגע במהגרים ובפליטים. במהלך ההצבעה מחו מפגינים בבניין הפרלמנט האירופי וצעקו על המחוקקים: "ההסכם הזה הורג! 'תצביעו לא!'".