עיתונאי ופרשן "ידיעות אחרונות", רונן ברגמן, סקר היום (רביעי) בריאיון לאולפן ynet את שיחות הגרעין ואמר כי איראן רחוקה כשנתיים-שנתיים וחצי מהיכולת להרכיב פצצה - ועוד כשנתיים נוספות מהיכולת להרכיב אותה על טיל שמסוגל להגיע לישראל. "לא צריך להיכנס להיסטריה", אמר, "ייקח הרבה מאוד זמן עד שישראל תצא למלחמה גלויה עם איראן, אם בכלל".
2 צפייה בגלריה
ראשי טיל איראני
ראשי טיל איראני
ראשי טיל איראני
(צילום: Shutterstock)
"שני הצדדים מאוד מתבצרים בעמדות שלהם", אמר ברגמן ביחס לשיחות הגרעין. "הצד האמריקני רוצה הפסקה או צמצום משמעותי של היקף העשרת האורניום, התקנה של צנטריפוגות חדשות ואולי פירוק של קיימות והגבלת כמות החומר הבקיע שאיראן מורשית או מסכימה להחזיק ואחוז העשרה של החומר הזה. האיראנים מנגד מדברים כל הזמן על הסנקציות - הם באו להשיג הקלה משמעותית".
לדברי ברגמן, "בישראל מבינים שארה"ב מוכנה להגיע להסכם ביניים כזה, LESS FOR LESS, כלומר צמצום בהעשרה תמורת צמצום מסוים בסנקציות. זו האפשרות הכי גרועה מבחינת ישראל. הרנסנס ביחסים בין הממשלים התפרק בשבועות האחרונים. ארה"ב מנסה לשחק עמדה מאוד קשוחה במשא ומתן, גורם בכיר במחלקת המדינה אמר בתדריך לעיתונאים שהאיראנים בעצם מורחים זמן ושיקרו לארה"ב ולקהילה הבינלאומית. הוא אמר שכל האופציות על השולחן וכל מיני הצהרות כאלה ששמענו הרבה ב-20 השנים האחרונות. האם ארה"ב תתמיד בקו הזה? מה בכלל הקו האמריקני? אני לא יודע אם מישהו יודע. בישראל לא יודעים אם לארה"ב יש קווים אדומים כלשהם שהיא לא מוכנה לחצות. לפני החתימה על ההסכם מ-2015 ארה"ב אמרה שלא תחצה קו כזה או אחר, ובסוף חצתה את כולם".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם ראש הממשלה של יוון ונשיא קפריסין
נפתלי בנט עם ראש הממשלה של יוון ונשיא קפריסין
היחסים העכורים עם ארה"ב - לא מצג שווא. בנט
(צילום: רפי קוץ)
ברגמן הדגיש כי לדעתו הרעת מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל על רקע חידוש השיחות אינה מצג שווא. "אני חושב שישראל מאוד כועסת על ארה"ב או על שליחיה", אמר. "לשליחי ישראל התברר רק בוועידה בגלזגו בפעם הראשונה שארה"ב מוכנה לפחות עבור פחות".
לדברי ברגמן, "איראן רחוקה שנתיים-שנתיים וחצי מהיכולת להרכיב פצצה, ובערך אותו זמן מהיכולת למזער את הפצצה עד שהיא שמה אותה על טיל שיהאב שיכול להגיע למדינת ישראל. לא צריך להיכנס להיסטריה סביב הדברים האלה. אנחנו מתעסקים בסיפור של אם ישראל תתקוף או לא תתקוף באיראן כבר 15 שנה, אבל אני חושב שישראל תלך על תקיפה אווירית גלויה מול איראן רק אם תגיע למסקנה שיש לה את היכולת. פעם מאיר דגן אמר לי שצריך לצאת למלחמה כזו רק כשהחרב על צווארנו - אני חושב שייקח עוד הרבה מאוד זמן, וספק אם יקרה בכלל".