המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נשא הבוקר (יום ג') נאום טלוויזיוני ראשון מאז המתקפה הרצחנית של חמאס, ואף שטען בו כי טהרן לא הייתה מעורבת במתקפה, הוא שיבח את תוצאותיה ואמר כי לישראל נגרמה תבוסה צבאית ומודיעינית "בלתי ניתנת לתיקון".
5 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
חמינאי. "פשעי האויב העושק נמשכו שנים"
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
פלסטינים יורים מעבר לגדר הפרוצה בשבת
5 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
חמאס ממוטט את המכשול בגבול עזה בסוף השבוע. "מנשקים את ידי הצעירים הפלסטינים האמיצים"
הכותרת
האשליה, הקונספציה, המחדל והאמת: חמאס תמיד רצה שנקרוס
22:48
בנאומו אמר חמינאי: "אנחנו מנשקים את ידיהם של אלה שתכננו את ההתקפה על המשטר הציוני. רעידת האדמה ההרסנית הזו החריבה תשתיות קריטיות שלא יתוקנו בקלות. את האשמה באסון הזה יש לתלות בפעולותיו של המשטר הציוני עצמו". בהמשך הוסיף כי בתיאור הנזק שנגרם לישראל הוא "מתעקש על המונח 'בלתי ניתן לתיקון'".
בדברים, שאותם נשא באקדמיה צבאית, הוסיף חמינאי: "תומכי המשטר הציוני וגורמים אחרים הפיצו ביומיים-שלושה האחרונים שמועות, בין השאר שאיראן עומדת מאחורי הפעולה הזו. אנחנו כמובן מגינים על פלסטין ועל המאבק, ואנחנו מנשקים את מצחם וזרועם של יוזמי ההתקפה הזו ושל הצעירים הפלסטינים האמיצים, אבל אלה שטוענים שמעשי הפלסטינים החלו על-ידי מי שאינם פלסטינים אינם מכירים את העם הפלסטיני, והם טועים".
חמינאי הוסיף כי "כל העולם המוסלמי מחויב לתמוך בפלסטינים", ואמר שהמתקפה מאז שבת היא "תגובה על הפשעים של אויב עושק, שנמשכו שנים והחריפו בחודשים האחרונים".
5 צפייה בגלריה
מצעד צבאי באיראן
מצעד צבאי באיראן
נשיא איראן ראיסי. שיבח את הרוצחים
(צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
דבריו של חמינאי באים אחרי שקודם לכן השבוע הצהירה המשלחת האיראנית באו"ם כי טהרן לא הייתה מעורבת במתקפה, אך לצד זה בכירים איראנים, בהם הנשיא איברהים ראיסי, שיבחו את חמאס על מעשיו. ארה"ב הודיעה אתמול כי איראן הייתה שותפה למתקפה של חמאס, אם כי אין לה מודיעין או ראיות לכך שהיא השתתפה בה באופן ישיר.
קודם לכן היום דיווח העיתון "וושינגטון פוסט" כי לפי הערכות חמאס תכנן את מתקפת הפתע הרצחנית על ישראל במשך יותר משנה, וקיבל לשם כך סיוע מאיראן, שסיפקה לו הכשרה צבאית, תמיכה לוגיסטית ונשק בשווי מיליוני דולרים. הדיווח ב"פוסט" נשען על דבריהם של גורמי מודיעין בעבר ובהווה, הן במערב והן במזרח התיכון.
"אם אתה מדריך אנשים איך להשתמש בנשק, אתה מצפה מהם להשתמש בו בסופו של דבר", אמר גורם מודיעין מערבי שביקש להישאר בעילום שם ולא לחשוף מאיזו מדינה הוא. הוא ואנליסט מערבי בעל גישה למידע מודיעיני רגיש אמרו כי חמאס נערך לפעולה חודשים ארוכים, וכי ההכנות החלו לכל המאוחר באמצע 2022.
5 צפייה בגלריה
שכונת א-רימאל
שכונת א-רימאל
צה"ל מפציץ בשכונת א-רימאל בעזה. הערכות: מחבלים הוכשרו בלבנון
הגורמים ששוחחו עם העיתון הדגישו כי סביר להניח שלחמאס היה קשה מאוד להוציא מתקפה בסדר הגודל של זו שיצאה לפועל בלי סיוע מבחוץ. קצין מבצעים בכיר לשעבר ב-CIA, מארק פולימרופולוס, אמר כי אין ספק למשל שהשימוש שעשו המחבלים במצנחי רחיפה חייב אימון מחוץ לעזה.
גורמי מודיעין בעבר ובהווה אמרו עוד ל"וושינגטון פוסט" כי ברור שלפחות חלק ממחבלי חמאס קיבלו הכשרה בשיטות לחימה מתקדמות, בין השאר במחנות פליטים בלבנון שבהם מוצבים אנשי חיזבאללה ומשמרות המהפכה של איראן. מייקל נייטס, מומחה למיליציות הנתמכות על-ידי איראן, העריך בשיחה עם העיתון כי המחבלים שקיבלו את ההכשרה הם קצינים בכירים, ואלה העבירו את הידע הזה ללוחמים אחרים בתוך הרצועה, בשיטת "להדריך את המדריך".