יותר משבוע אחרי ההתפרעות האלימה בדרום תל אביב של תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה, שבמהלכה נפצעו יותר מ-170 מבקשי מקלט ועשרות שוטרים, אישרה היום (ראשון) הממשלה תוכנית עומק לטיפול בבעיית המסתננים לישראל בתקציב כולל של כ-30 מיליון שקל.
את התוכנית גיבש משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי בראשותו של השר יצחק וסרלאוף, שאמון בין השאר על חיזוק החוסן הקהילתי בשכונות בעלות אחוז מסתננים גבוה. עיקרי ההחלטה כוללים עידוד עזיבה מרצון, הקמת צוות בין-משרדי בראשות מנכ"לים, תמיכה באזרחים ותיקים, שיפוץ בתי כנסת שנפגעו, תמיכה בכפרי סטודנטים, סיוע משפטי לתושבים מקומיים ושיפור איכות החיים בשכונות.
2 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
הפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
העימותים בין אזרחי אריתריאה בתל אביב
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
20 מיליון שקל יוקצו לצורך הגברת פעילות היחידה להוצאה מרצון ברשות האוכלוסין וההגירה, בנוסף לתקציב הקיים של היחידה. הצוות הבין-משרדי יפעל למנוע פגיעה מצד מסתננים באיכות החיים של אזרחי המדינה ובייחוד תושבי השכונות.
באזורים בעלי שיעור מסתננים גבוה תינתן כאמור תמיכה באזרחים הוותיקים שתכלול מניעת בדידות ומיצוי זכויותיהם. משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי יפעיל ניידת מיצוי זכויות של מוקד אזרחים בשכונות. 1.5 מיליון שקל יופנו לטובת שיפוץ בתי כנסת שנפגעו מוונדליזם ולצורך קיום פעילות קהילתית וחינוכית. עוד 1.5 מיליון שקל יועברו לתמיכת כפרי סטודנטים שפועלים בשכונות.
2 צפייה בגלריה
מאי גולן
מאי גולן
"זהו לא הפתרון, רק חלק שיקומי". השרה גולן
(צילום: נדב אבס)
השרה לקידום מעמד האישה מאי גולן אמרה בישיבת הממשלה: "זהו לא הפתרון, אלא רק חלק שיקומי ראשוני וזאת עד להוצאת כלל המסתננים הבלתי-חוקיים מישראל וגיבוש מדיניות הגירה סדורה. זהו צעד ראשון של המשרד בסיוע הוליסטי לנשים שכל חטאן הוא שהן מתגוררות באזור שהפך להיות מוכה פשע ואלימות, ולצערי נשאר כזה בגלל החלטות הזויות ומנותקות של שופטי בג"ץ שרק הנציחו את המצב הקיים".
ד"ר אלעזר בן הרא"ש, מנכ"ל משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, אמר: "הבשורה שאנו מביאים כעת לתושבי השכונות הרוויות במסתננים, ושעליה אנו עמלים חודשים רבים, היא צעד מערכתי חשוב במאבק בבעיית המסתננים ובמענה למצוקותיהם של תושבי השכונות הנפגעות. ביחד עם שותפינו לממשלה, העברנו החלטת ממשלה ראשונה מסוגה, בתקציב משמעותי של כ-30 מיליון שקל, הכוללת כלים ממשלתיים כירורגיים להתמודדות עם תופעת המסתננים, המאיימת על חוסנה של החברה כולה. אני מודה לשותפים הרבים שלנו בממשלה על הצטרפותם למאבק חשוב זה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין: "אנחנו מקצים עשרות מיליונים לעידוד יציאת מסתננים, לחיזוק אזרחים ותיקים, לשיפוץ בתי כנסת שנפגעו, לסיוע לסטודנטים ולצעירים ועוד". השר וסרלאוף סיכם: "מצוקת תושבי השכונות רוויות המסתננים היא בעיה של כולנו. כמו הרבה בעיות היא זוכה לחשיפה רק כאשר היא פורצת את מעגלי הנפגעים המידיים ויוצאת החוצה לרשות הרבים".