הממשלה אמורה הייתה לדון היום (ראשון) בהצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו למנות את שופט העליון בדימוס, אורי שהם, לתפקיד יו"ר הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים. אלא ששורת ארגוני ימין מחו על ההצעה, ובעקבות לחצים מצד חברים בממשלה - היא ירדה מסדר היום.
4 צפייה בגלריה
שופט העליון בדימוס אורי שהם
שופט העליון בדימוס אורי שהם
שופט העליון בדימוס אורי שהם
(צילום: תמיר ברגיג)
שהם מכהן כיום בתפקיד נציב הביקורת על השופטים. כהונתו הסתיימה לפי כחצי שנה, אך הוארכה בשל המלחמה וצפויה לפקוע באמצע אפריל. ההצעה למנות אותו ליו"ר הוועדה לתקופת כהונה אחת בת שמונה שנים, ללא אפשרות הארכה, עוררה כאמור ביקורת והתנגדות מצד 12 ארגוני ימין, בהם "אם תרצו", "בצלמו" ו"התנועה למשילות ודמוקרטיה", מכיוון שלטענתם הוא "הגן וחיפה בקביעות" על שופטים במהלך כהונתו כנציב הביקורת על השופטים.
במכתב ששלחו אתמול ארגוני הימין לראש הממשלה והשרים נכתב: "מדובר בתפקיד חשוב ורגיש ביותר, שבחובו בחינה והמלצה על מינויים לתפקידים מהקרדינליים ביותר למדינת ישראל. לתפקיד זה חובה למנות את האדם המתאים ביותר, ולטעמנו מר שהם איננו האדם הזה. במהלך שנותיו בתפקיד נציב קבילות הציבור של השופטים הוא הגן וחיפה בקביעות על עמיתיו השופטים תוך שהוא מאמץ את גרסאותיהם ללא בדיקות מינימליות הנדרשות לשם מילוי תפקידו, וזאת אף שהוכח כי אלו שיקרו לציבור ושיקרו גם לו.
"מינוי אדם שנוי במחלוקת לתפקיד הרגיש, בייחוד בתקופה זו, אשר כהונתו לוותה בכשלים וליקויים במילוי תפקידו החיוני, יפגע קשות בשירות הציבורי ככלל ובמינויי הבכירים בתפקידים מהרגישים ביותר בפרט. על ממשלת ישראל לנהוג בחרדת קודש בוועדת המינויים שכן כידוע לכולנו פקידים קובעים ו/או מסכלים באופן קבוע מדיניות ממשלתית וישנה חשיבות עליונה שייקבעו מינויים שלא פוגעים בציבור מחד וכשירים ונטולי פניות מאידך".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין ביבי נתניהו בהצהרה
ראש הממשלה בנימין ביבי נתניהו בהצהרה
נתניהו. בעקבות הלחצים, הוריד מסדר היום את ההצעה למנות את שהם לתפקיד
(צילום: לע"מ)
שרי מפלגת הציונות הדתית של השר בצלאל סמוטריץ' הודיעו אתמול כי יתנגדו בישיבת הממשלה למינויו של שהם. גם שרי ש"ס הביעו התנגדות - ונתניהו, כאמור, החליט בסופו של דבר לא להעלות היום את ההצעה להצבעה. לפי הערכה של גורמים בקואליציה, תהיה בדיקה אם אפשר למנות מישהו אחר, אך ייתכן כי בסופו של דבר שהם כן ימונה לתפקיד.
הוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים היא ועדה שתפקידה לחוות דעתה בנוגע לטוהר המידות של מועמדים לשבעה תפקידים בכירים שמינוים נעשה על ידי הממשלה, באישורה או בהמלצתה, או על ידי ראש הממשלה, ובהם: הרמטכ"ל, המפכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד למודיעין תפקידים מיוחדים, נציב בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד בנק ישראל.
4 צפייה בגלריה
אירה דרעי ובצלאל סמוטריץ
אירה דרעי ובצלאל סמוטריץ
סמוטריץ' ודרעי. הביעו את התנגדותם למינויו של שהם
הוועדה מונה ארבעה חברים שמתמנים על ידי הממשלה לאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה. יו"ר הוועדה הוא שופט בדימוס של בית המשפט העליון, וחבריה הנוספים הם נציב שירות המדינה ושני אנשי ציבור. חברי הוועדה ממונים לכהונה אחת בלבד בת שמונה שנים, ללא אפשרות הארכה, למעט נציב שירות המדינה המכהן בוועדה מתוקף תפקידו. ישיבות הוועדה יכולות להתקיים גם בנוכחות שלושה חברים שבהם יושב ראש הוועדה, ואם הדעות בוועדה שקולות - יהיה ליו"ר הוועדה קול נוסף.
כיום מכהנים כחברי הוועדה משה טרי ופרופ' טליה איינהורן, שמונו לוועדה כנציגי ציבור במסגרת החלטת הממשלה מאוקטובר 2018, וכן נציב שירות המדינה מתוקף תפקידו. כיום, לאחר פטירתו של שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג ב-2022, אין לוועדה יו"ר במינוי קבוע. מי ששימש כיו"ר זמני היה שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, שמונה לטובת מינויו של הרמטכ"ל הרצי הלוי. למעשה, בהיעדר יו"ר קבוע אי-אפשר היה לכנס את הוועדה, כשעל הפרק יש כבר בקרוב אישור מינוי מפכ"ל חדש למשטרה.
שהם עצמו מכהן כיום כנציב תלונות הציבור על שופטים, תפקיד אליו מונה ב-2018. כהונתו הסתיימה כבר לפי כחצי שנה, אך הוארכה בשל המלחמה וצפויה לפקוע באמצע אפריל. הבוקר פורסם ב-ynet כי גם סביב סוגיית מחליפו של שהם בתפקיד נציב התלונות על שופטים ישנה מחלוקת: יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, שמחה רוטמן, יוזם מהלך חדש - כך שמעתה לתפקיד הזה ייבחר מעתה אדם "בעל שיעור קומה ציבורי", ולא שופט עליון בדימוס - כפי שהיה עד כה.
4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן בכנס לקחי עזה - קץ לשתי מדינות בירושלים
שמחה רוטמן בכנס לקחי עזה - קץ לשתי מדינות בירושלים
ח"כ רוטמן. דורש שהמחליף של שהם כנציב התלונות על שופטים לא יהיה שופט עליון בדימוס
(צילום: ערוץ 7)
לקראת תום הכהונה פנה בימים האחרונים מ"מ נשיא בית המשפט העליון עוזי פוגלמן לשר המשפטים יריב לוין בבקשה לקבוע בקרוב מועד לדיון הוועדה לבחירת שופטים, כדי לבחור מי יחליף את שהם בתפקיד. אלא שח"כ רוטמן מעוניין כאמור לשנות זאת. "אני מתכוון להציע לוועדת החוקה של הכנסת לקבוע שנציב התלונות על השופטים לא יהיה עוד שופט עליון בדימוס, אלא אדם בעל מעמד ציבורי מוכר כדי שיוכל לבדוק תלונות על השופטים בלי כל חשש לניגוד עניינים, בעיקר בכל הקשור לבדיקת תלונות על שופטי העליון", הסביר רוטמן.