הנסיך הבריטי הארי ספג בסוף השבוע ביקורת חריפה בעקבות החשיפה כי בספר הזיכרונות שהוא עומד להוציא לאור, Spare, הוא טוען כי בתקופת שירותו כחייל באפגניסטן הרג 25 אנשי טליבאן. מבקריו של הנסיך טוענים כי דברי הרהב שלו עלולים להפוך אותו למטרה ניידת עבור תומכיו האיסלאמיסטים של ארגון הטרור שידרשו נקמה.
6 צפייה בגלריה
הנסיך הארי גלובל סיטיזן 2021
הנסיך הארי גלובל סיטיזן 2021
הנסיך הארי. "לא מרגיש סיפוק, לא מרגיש בושה"
(צילום: GettyImages)
בספר החדש, שבו מנפק הארי שלל אמירות שערורייתיות על התנהלות בית המלוכה ומדווח בין השאר שהותקף פיזית על-ידי אחיו הנסיך וויליאם, הוא מספר גם על שני הסבבים שבהם שירת באפגניסטן, תחילה כחייל זוטר יחסית בשנים 2008-2007, ואחר כך כטייס משנה במסוק אפאצ'י בשנים 2013-2012. בחלק שבו הוא מדווח על אנשי הטליבאן שהרג הוא כותב כי הוא אינו חש לא סיפוק ולא בושה על מעשיו, ומציין כי בלהט הקרב ראה בחיילי האויב לא יותר מאשר "כלי שחמט על הלוח", או כלשונו: "רעים שחוסלו לפני שיוכלו להרוג את הטובים".
הנסיך הארי כבר דיבר בעבר על חוויותיו בשדה הקרב, ולקראת תום שירותו באפגניסטן הצהיר כי "אם יש אנשים שרוצים לעשות דברים רעים לחבר'ה שלך, נוציא אותם מהמשחק"; אבל החלטתו לנקוב במספר המדויק לכאורה של האנשים שאותם הרג ולהשוות את אנשי הטליבאן לכלי שחמט גררה תגובה נזעמת מהטליבאן ודאגה מצד חיילים לשעבר בצבא בריטניה.
6 צפייה בגלריה
בריטניה הנסיך הארי בימי שירותו ב אפגניסטן שנת 2012
בריטניה הנסיך הארי בימי שירותו ב אפגניסטן שנת 2012
הנסיך הבריטי בימי שירותו באפגניסטן ב-2012. הרגיש סוף סוף "אחד מהחבר'ה"
(צילום: AP )
6 צפייה בגלריה
בריטניה הנסיך הארי ספר חדש
בריטניה הנסיך הארי ספר חדש
כרזה לקראת צאת ספרו של הנסיך הארי. "חיסלנו את הרעים לפני שיהרגו את הטובים"
(צילום: AFP)
"אדון הארי! אלה שהרגת לא היו חיילי שחמט, הם היו בני אדם", השיב לו אתמול בטוויטר אנאס חקאני, בכיר בטליבאן. "היו להם משפחות שחיכו לשובם". הטליבאן, נזכיר, הוא ארגון טרור האוכף באדיקות את כללי השריעה, ובאוגוסט 2021 הוא חזר לשלטון באפגניסטן בהפיכה זריזה, במקביל לנסיגת הכוחות הזרים מהמדינה אחרי 20 שנה. שר החוץ של ממשלת הטליבאן המכהנת כעת באפגניסטן, עבד אל-קהאר בלחי, אמר בסוף השבוע כי דבריו של הארי בספר הם "תמצית הטראומה שחוו האפגנים מידי הכוחות הכובשים שרצחו חפים מפשע בלי לתת את הדין על כך".
גם אנשי שטח של הטליבאן יצאו נגד הנסיך הארי. מולאבי אגה-גול, מפקד בארגון, טען כי "כלי השחמט" שעליהם דיבר הארי הם שהשתלטו בסופו של דבר על הלוח, כלומר על אפגניסטן: "אנחנו עדיין כאן ושולטים במדינה, בעוד שהוא ברח לארמון של סבתא שלו. הוא לוזר עם פה גדול שמנסה להשיג תשומת לב. עשינו היסטוריה כשסילקנו אותו ואת הצבא שלו מהמולדת שלנו". אגה-גול סיים בפנייה לנסיך: "אם אתה גבר אמיתי ולא לוזר, בוא חזרה לאפגניסטן".

חברו של הארי לנשק: "טעות בשיקול הדעת"

דבריו של הארי גררו כאמור ביקורת גם בבריטניה עצמה. בכירי צבא לשעבר וחיילים שלחמו בצבא הבריטי הדגישו כי הצהרה פומבית של חייל על מספר האנשים שהרג במהלך שירותו היא הפרה של קוד צבאי לא-כתוב. קולונל טים קולינס, שפיקד על גדוד בריטי במלחמה בעיראק, אמר כי דברי הארי "הם לא הדרך שבה אתה מתנהג בצבא; לא ככה אנחנו חושבים". כריס פרי, בכיר לשעבר בצי המלכותי, אמר שדברי הארי פוגעניים.
בין מבקריו של הנסיך היו שתהו כיצד הוא יכול להיות בטוח במספר המדויק של אנשי טליבאן שחיסל, אבל הארי מציין בספרו כי צפה בסרטוני וידאו שתיעדו את הפעולות וכי בעידן מסוקי האפאצ'י והמחשבים הניידים מאפשרת לו הטכנולוגיה לדעת במדויק כמה חיילי אויב הוא הרג. אחרים הדגישו כי דבריו עלולים להגביר את הסכנה הנשקפת לו ולחיילים בריטים אחרים ברחבי העולם.
6 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן מאבטחים את נמל ה תעופה ב קאבול
לוחמי טליבאן באפגניסטן. "אם אתה גבר, בוא לכאן שוב"
(צילום: רויטרס )
"אני לא חושב שזה חכם שהוא אמר את זה בקול רם", הודה בן מקבין, איש הצי המלכותי לשעבר שמכיר את הארי מימי השירות המשותף שלהם בצבא. "ממילא הייתה לו מטרה על הגב יותר מלכל אחד אחר", אמר ל-Sky News, כשכוונתו לעובדה שהנסיך נחשב יעד מועדף עבור הטליבאן בשנים שבהן שירת באפגניסטן.
הקולונול לשעבר ריצ'רד קמפ אמר ל-BBC כי הדברים שכתב הארי הם "טעות בשיקול הדעת" וכי הם עלולים להתברר כבעלי ערך עבור אלה המבקשים לפגוע בחיילים הבריטים ובממשלת בריטניה: "הוא בגד באנשים שלצדם הוא נלחם", האשים קמפ, והזהיר אף הוא כי המטרה על גבו של הנסיך נעשתה כעת גדולה יותר.

הנסיך סיפר: "זו הייתה התקופה השמחה בחיי"

הנסיך הארי, נזכיר, גר כעת עם משפחתו בארה"ב. הוא איבד את האבטחה שקיבל ממשטרת בריטניה במימון משלם המיסים הבריטי כשהוא ורעייתו מייגן החליטו לוותר על תפקידיהם המלכותיים בשנת 2020 בצל הסכסוך בינם לבין שאר בני משפחת המלוכה. הארי תובע בימים אלה את ממשלת בריטניה בגין סירובה לאפשר לו לממן מכספו שלו אבטחה שתספק לו המשטרה הבריטית כשהוא מגיע לבקר במדינה.
6 צפייה בגלריה
חיילי הצבא הבריטי באפגניסטן. "זה לא חכם להגיד את זה בקול רם"
חיילי הצבא הבריטי באפגניסטן. "זה לא חכם להגיד את זה בקול רם"
חיילי הצבא הבריטי באפגניסטן. "זה לא חכם להגיד את זה בקול רם"
(צילום: EPA/crown copyright reserved)
6 צפייה בגלריה
בריטניה הנסיך הארי בימי שירותו ב אפגניסטן שנת 2008
בריטניה הנסיך הארי בימי שירותו ב אפגניסטן שנת 2008
הארי בשליחותו הראשונה למלחמה עם הטליבאן, ב-2008
(צילום: AP )
מאז הפלישה לאפגניסטן ב-2001 ועד סיום פעולות הלוחמה של הצבא הבריטי שם ב-2014 שירתו במדינה עשרות אלפי חיילים בריטים, ויותר מ-450 מהם נהרגו. הארי עצמו שירת בצבא כעשור, ובאפגניסטן הוצב כאמור בשני סבבים. הסבב הראשון נמשך רק כמה שבועות: כשעובדת שירותו שם הודלפה לתקשורת הוא הוצא מהמדינה. הוא שב לשם כארבע שנים אחר כך.
הנסיך הארי תיאר בעבר את תקופתו בצבא כתקופה השמחה ביותר בחייו, והסביר זאת בכך שהיא אפשרה לו להיות "אחד מהחבר'ה", ולא "הנסיך". ספרו החדש אמור להתפרסם ברחבי העולם ביום שלישי הקרוב, אבל הדלפות ממנו פורסמו אחרי שכלי תקשורת השיגו מוקדם יותר את הגרסה הספרדית שלו.