1 צפייה בגלריה
ילד מחשב אינטרנט
ילד מחשב אינטרנט
אילוסטרציה. ככל שהגיל עולה, מספרים להורים פחות על פגיעות
(צילום: shutterstock)
כמחצית מבני הנוער העידו כי נתקלו ברשת האינטרנט בתכנים מביכים, אלימים או אינטימיים - כך עולה מסקר שנערך על ידי המשרד לביטחון פנים ופורסם הבוקר (ד'), כחלק מאירועי החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת.
על פי הסקר, שנערך בקרב 900 הורים ו-1,000 בני נוער, 28% מבני הנוער ציינו שקיבלו סרטונים מביכים של עצמם או של אחרים, ו-16% הודו ששלחו תכנים מסוג זה. חמישית מבני הנוער העידו כי קיבלו תמונות או סרטונים אינטימיים מאחרים. 5% העידו ששלחו תמונות או סרטונים אינטימיים של עצמם, ו-2% ציינו כי שלחו תמונות או סרטונים אינטימיים של אחרים.
סקר ההורים העלה כי הנכונות של בני הנוער לפנות להוריהם בעקבות אירוע פגיעה ברשת יורד ככל שעולים בגיל: 28% מההורים לבני נוער בגילאי 15-13 ציינו כי פנו אליהם לעזרה, לעומת 19% מההורים לבני נוער בגילאי 18-16. בסך הכל, 25% מההורים שנשאלו העידו כי ילדיהם פנו אליהם לעזרה עקב חשיפה לתכנים ברשת.

בנוסף פורסמו גם נתוני פעילות מוקד 105 להגנה על ילדים ובני נוער ברשת. מדובר ביחידה בלהב 433, באחריות המשרד לביטחון הפנים ובשיתוף עם משרד החינוך, הרווחה, המשפטים והבריאות. המוקד טיפל בשנה שעברה ב-11,771 אירועי פגיעה בקטינים ברשת. הפילוח שביצע המוקד לפי סוגי אירועים העלה כי 22% מהאירועים שטופלו מאז תחילת פעילותו, לפני כארבע שנים, עסקו בפגיעות על רקע מיני.
15% מהאירועים עסקו בתכני שיימינג, חרם והצקות. 13% מהאירועים סווגו כאירועי חירום, מהם יש כ-120 בכל חודש. רוב הפוגעים (77%) הם זכרים, קטינים או בגירים, ומתוך הפוגעים המאותרים 72% הם קטינים. זירות הפגיעה עיקריות היו בווטסאפ ובאינסטגרם, המהווים ביחד כ-43% מזירות הפגיעה, וילדים בגילאי 14-12 מהווים את עיקר הנפגעים והפוגעים.
השר לביטחון פנים עמר בר-לב ביקר אתמול במוקד, קיבל את הנתונים והשיק את אירועי החודש במשרדו. "במציאות הנוכחית, לצד יתרונות טכנולוגיים רבים במרחב הקיברנטי, אורבות גם סכנות רבות, בעיקר לנוער ועלינו להגן עליהם", אמר. "עצם חשיפת הפגיעות בנערות ונערים, וחשיפת הפוגעים בהם, היא בעלת חשיבות חברתית, חינוכית ותרבותית".
ראש להב 433, ניצב מוטי לוי, הוסיף: "החודש הלאומי להגנה על ילדים ברשת הוא הזדמנות מצוינת להדגיש את המאבק של המשטרה לשמירה על הילדים שלנו ברשת. ביחידה 105 בלהב 433, פועלים 24 שעות ביממה למתן מענה מהיר, וקוראים להורים להיות ערניים ולדווח למוקד על כל אירוע של גילוי אלימות ברשת".