נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, התייחסה היום (ד') לאתגר שנשקף לאירופה כתוצאה מהתפשטות הווריאנט אומיקרון – שלפי החשד מידבק במיוחד. "זה מירוץ נגד השעון", אמרה פון דר ליין לכתבים במסיבת עיתונאים בבריסל, וקראה לאירופה "להיערך לגרוע מכול".
"קראתם על המוטציות הרבות ועל מה שעלול להיות. אנחנו יודעים מהניסיון שלנו עם וריאנט הדלתא שמדובר במירוץ נגד השעון. המדענים אמרו לנו שאנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי להפיק את המיטב מהזמן שנשאר לנו, עד שתהיה לנו ודאות לגבי מאפייני ההדבקה של האומיקרון וחומרתו", אמרה נשיאת הנציבות פון דר ליין.
5 צפייה בגלריה
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין
(צילום: EPA)
ייתכן שרק בעוד כמה שבועות יתברר עד כמה מסוכן הווריאנט החדש, שהתגלה בשבוע שעבר בדרום אפריקה. פון דר ליין, שהייתה רופאה לפני שנכנסה לפוליטיקה, קראה ל-27 המדינות החברות באיחוד "להיערך לגרוע מכול ולקוות לטוב ביותר", ואמרה שלפי המדענים הדרך הטובה ביותר להתגונן מפני הווריאנט היא להתחסן - ולקבל את המנה השלישית.
בימים אלה מתמודדות מדינות רבות באיחוד האירופי עם גל רביעי - ואף חמישי - של מגפת הקורונה. בעקבות התפשטות הזן החדש הטילו באיחוד איסור על כניסת נוסעים ממדינות בדרום יבשת אפריקה. פון דר ליין אמרה שהאיחוד האירופי חייב לשקול חובת חיסונים כדי להתמודד עם הווריאנט המידבק, ולדבריה 27 החברות באיחוד צריכות לחלק במהירות את מנות הבוסטר.
5 צפייה בגלריה
נוסעים בשדה התעופה ב יוהנסבורג דרום אפריקה וריאנט אומיקרון
נוסעים בשדה התעופה ב יוהנסבורג דרום אפריקה וריאנט אומיקרון
נוסעים תקועים בשדה התעופה ביוהנסבורג, דרום אפריקה
(צילום: רויטרס)
הטלת חובת התחסנות על אזרחים במדינות אירופה היא נושא שנוי במחלוקת. פון דר ליין התייחסה לסוגייה ואמרה: "הדעה האישית שלי היא שאני חושבת שראוי לקיים את הדיון הזה עכשיו. איך אנחנו יכולים לעודד חובת התחסנות באיחוד האירופי? זה מצריך דיון, זה מצריך גישה משותפת, אבל זה דיון שלדעתי צריך לעשות אותו". היא ציינה שההחלטה תהיה של הממשלות במדינות האיחוד.
"יש לנו חיסונים, חיסונים מצילי-חיים, אבל לא נעשה בהם שימוש בצורה מספקת. אם מסתכלים על המספרים שיש לנו כרגע, 77% מהאוכלוסייה הבוגרת באיחוד האירופי מחוסנת – או 66% מכלל האוכלוסייה. שליש מהאוכלוסייה באיחוד האירופי לא מחוסנת, כלומר 150 מיליון בני אדם".

5 צפייה בגלריה
יוון חיסון קורונה סלוניקי
יוון חיסון קורונה סלוניקי
מתחסנים ביוון. שליש מתושבי האיחוד האירופי לא מחוסנים
(צילום:AP)
בין המדינות באיחוד האירופי קיימים פערים גדולים בשיעור ההתחסנות לקורונה: פורטוגל, מלטה, ספרד, איטליה, אירלנד, צרפת בלגיה חיסנו יותר מ-75% מכלל האוכלוסייה. לעומתן בבולגריה, רומניה, סלובקיה, וקרואטיה שיעור ההתחסנות נמוך משמעותית ורוב האוכלוסייה אינה מחוסנת.
כמה מדינות באיחוד האירופי החליטו לאחרונה להטיל הגבלות על לא-מחוסנים, בתקווה שהצעד יכריח אותם להתחסן. בנוסף החלו חלק מהמדינות להודיע שיחייבו אזרחים להתחסן: ממשלת יוון תטיל קנס חודשי של 100 אירו על בני 60 ומעלה של מתחסנים, אוסטריה (שנמצאת בימים אלה בסגר) תחייב להתחסן החל מ-1 בפברואר 2022, וצרפת תשלול מ-15 בינואר 2022 את "התו הירוק" ממי שלא קיבלו את זריקת הבוסטר. גם גרמניה, שם תושבע בקרוב ממשלה חדשה, שוקלת צעדים דומים כדי להעלות את שיעור ההתחסנות ולבלום את הזינוק בתחלואה.