מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט של ארה"ב, מיץ' מקונל, קפא אמש (יום ד') מול המצלמות למשך יותר מחצי דקה – אירוע שני מהסוג הזה שפוקד אותו בתוך מעט יותר מחודש. התקרית צפויה להגביר את התהיות בנוגע למצבו הרפואי וליכולתו להמשיך למלא את התפקיד הבכיר.

3 צפייה בגלריה
 מיץ' מקונל
 מיץ' מקונל
מקונל במסיבת העיתונאים שבה קפא בחודש שעבר. התהיות גברו מאז
(צילום: Drew Angerer/AFP)
מקונל, בן 81, השתתף אמש במסיבת עיתונאים בקנטקי, ובה השיב לשאלות כתבים. כשאחד מהם שאל אותו אם בכוונתו להתמודד על כהונה נוספת ב-2026 נראה הסנאטור הוותיק מחייך במבוכה, ולא אומר דבר. לאחר מכן שתק במשך 30 שניות, נראה בוהה באוויר, ולא הגיב לפניות של כתבים ושל אנשים אחרים בסביבתו.
במהלך האירוע ניגשה אל מקונל אשת צוות, שאלה אם שמע את השאלה, וכשהתקשה להשיב לה היא ביקשה לקטוע את מסיבת העיתונאים. אחרי שניגש אליו אדם נוסף הוא התחיל לדבר שוב, אבל נאלץ לבקש מהעוזרת שלו לחזור באוזניו על שאלות העיתונאים – וסיפק תשובה קצרה.
שעה קלה אחרי האירוע הזה מסרו אנשיו של מקונל כי במסיבת העיתונאים הוא "חש סחרחורת רגעית", וכי בכוונתו להתייעץ עם רופא לפני האירוע הבא שבו ישתתף.
האירוע אמש היה דומה למדי לזה שפקד את מקונל ב-26 ביולי, אז במהלך מסיבת עיתונאים בסנאט בוושינגטון הוא השתתק לפתע ל-19 שניות ובהה באוויר בלי להוציא מילה. בסופו של דבר נאלצו אנשיו להתערב ולהרחיקו מהמיקרופון. אחרי כמה דקות חזר, אמר "אני בסדר" מבלי להרחיב, והשלים את ההצהרה. גם אז טען הצוות שלו כי הוא סבל מסחרחורת רגעית, אך בשבועות שחלפו נמשכו התהיות על תפקודו.

3 צפייה בגלריה
 מיץ' מקונל
 מיץ' מקונל
אחרי הנפילה והפציעה, קצב הדיבור ירד. מקונל
(צילום: Drew Angerer/AFP)
מקונל מכהן כסנאטור מטעם מדינת קנטקי מאז 1985, וכמו רבים ממנהיגי שתי המפלגות הגדולות בארה"ב הוא מבוגר מאוד, ובמפלגה הרפובליקנית יש מי שמצפים ממנו לפרוש אחרי עשרות שנות שירות ולפנות את המקום לדור חדשה של הנהגה. אחרי אירוע ההשתתקות ביולי הבהיר מקונל כי הוא מתכוון להשלים את כהונתו, שאמורה להימשך עד ינואר 2027, אך לא אמר אם יתמודד אז על כהונה נוספת.
אירועי השתיקה שפקדו את מקונל באים אחרי שהשנה כבר נעדר מהסנאט במשך כמעט שישה שבועות, משום שבחודש מרץ נפל ונחבל בראשו. מלשכתו נמסר אז כי הוא ספג זעזוע מוח ושבר אחת מצלעותיו. הוא חזר לסנאט באמצע אפריל, אבל עוד לפני ההשתתקות שלו בסוף יולי הבחינו רבים כי קצב הדיבור בהצהרותיו נעשה איטי יותר.

3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
דונלד טראמפ עצרת בחירות דרום קרוליינה ארה"ב
הנשיא לשעבר טראמפ. מקונל כעס על התנהלותו במהומות הקפיטול
(צילום: רויטרס, Sam Wolfe)
בתחילת החודש גבר הרחש סביב מקונל, כשבארה"ב נפוצו סרטונים שבהם נשמעו מצביעים רפובליקנים קוראים לעברו "בוז" ו"תפרוש" במהלך נאום שנשא. הקריאות ההן באו לא רק על רקע האירוע הרפואי המדאיג שעבר, אלא גם על רקע היחסים העכורים בינו לבין נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שמוביל בסקרי הפריימריז הרפובליקניים לקראת הבחירות לנשיאות בשנה הבאה.
הכעס על מקונל באגף הניצי של המפלגה הרפובליקנית גבר בשנתיים האחרונות בעקבות הביקורת שלו על טראמפ ועל התנהלותו סביב מהומות הקפיטול. בפוסט שפרסם טראמפ על תיעוד קריאות הבוז למקונל בתחילת אוגוסט הוא כתב: "אני מסכים! בוז – תפרוש, תפרוש, תפרוש – בוז!".
כהונתו של מקונל כמנהיג הרפובליקנים בסנאט, יש לציין, היא כבר היום הכהונה הארוכה ביותר של מנהיג מפלגה כלשהי בבית העליון של הקונגרס האמריקני אי פעם. הוא מכהן כמנהיג הרפובליקנים בסנאט כבר יותר מ-16.5 שנים – מאז 2007.
פורסם לראשונה: 21:39, 30.08.23