הם מחפשים מורים עד לרגע האחרון, מתפשרים על מורים שאינם ראויים, מבטלים מקצועות לימוד, מפחיתים את היקף השעות, פותחים כיתות עמוסות, משבצים מחנכים לשתי כיתות - ויש מי שנאלצים להחזיר מורים גמלאים לעבודה. רגע לפני שנת הלימודים - אם תיפתח בזמן - מנהלי בתי הספר שוב נאלצים להתכונן לצלצול הראשון במציאות בלתי אפשרית, ועושים הכל כדי להתגבר על התנאים הלא פשוטים. כך או כך, את המחיר משלמים התלמידים.
בתי ספר רבים מתכוונים להפקיד מחנכת אחת על שתי כיתות כדי להתמודד עם המחסור, וההורים מתקוממים. אם בשנת 2020 היו רק 140 כיתות עם שני מחנכים ובשנת 2021 היו 146 כיתות כאלה, בשנת 2022 עמד מספר הכיתות הללו על 154. וזה בכלל לא מפתיע: בשנים האחרונות נטשו את מערכת החינוך כ-30 אלף מורים.
4 צפייה בגלריה
דנה
דנה
"לא זוכרת שהיה פעם מחסור כזה במורים". דנה חדד ערן
(צילום: דנה קופל)
"מנהלים נאלצו לקבל כמורים למעשה כל מי שנושם בכוחות עצמו ורוצה ללמד", אמר מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים. "תלמידים לא ילמדו מקצועות מסוימים ויישלחו לבתיהם מוקדם יותר משום שאין מורים בכל מקצועות הלימוד". לדבריו, בקבוצות לימוד במתמטיקה, אנגלית, מדעים, פיזיקה, כימיה ועוד ילמדו בשנה הקרובה עם מקסימום של 40 תלמידים ויותר, פשוט כי אין מספיק מורים.
"את הפירות הבאושים של המחסור במורים ושל קבלת מורים חדשים ברמה נמוכה כבר מרגישים, ונרגיש עוד יותר בשנים הקרובות", הוא אומר. מנהלת ממרכז הארץ סיפרה כי קלטה בכאב מורה ליוגה ללמד אנגלית לבגרות, למרות שאין לה בכלל תעודת הוראה. "נקלענו למצב מביש שבו מנהלים מסתכסכים ביניהם ורבים על מורה שמתראיינת במספר בתי ספר", היא אמרה. "משרד החינוך הפיל את האחריות על המנהלים בלי לתת פתרון מערכתי והתוצאה היא שאנחנו קולטים כל מה שיש".

"מנהלים הם לא סדרנים"

בבית הספר בן גוריון בגבעתיים, בו לומדים תלמידי כיתות א' עד ח', מתמודדים עם המחסור במורים עד עכשיו, יומיים בלבד לפני פתיחת השנה. "כל יום אנחנו משנים מערכת ועושים שינויים בגלל המחסור הרציני במורים", אומרת דנה חדד ערן, מנהלת בית הספר. "יש מורים שעוזבים ברגע האחרון עבור תנאי עבודה שיותר משתלמים להם וככה אנחנו מתנהלים, מכיבוי שריפה אחת לאחרת. כרגע אין מורה לערבית, גם מורה להיסטוריה הייתה חסרה לנו עד שפירסמנו בכל מקום ברשתות חברתיות, דרך ההורים, דרך מפקחים, דרך חברים. להפתעתנו אחת האמהות, שמלווה מרצים ומפתחת קורסים באוניברסיטת תל אביב, החליטה להירתם וללמד היסטוריה אצלנו בבית הספר".
4 צפייה בגלריה
אביגיל סאמין
אביגיל סאמין
"מנהלי בתי ספר הם לא סדרנים במחסן, הם אמורים לבנות את המערכת". אביגיל סאמין
(צילום: שאול גולן)
"אני לא זוכרת שהיה פעם מחסור כזה במורים", אומרת דנה, "וזה לא רק זה. גם יועצים ויועצות עוזבים את מערכת החינוך, כי התנאים בחוץ טובים יותר, וזה משהו שחייב להשתנות. להיות איש חינוך זה דרך חיים, כל ילד הוא עולם ומלואו וצריך פה אנשים טובים. למרות העיצומים ואי הוודאות, אנחנו כל כך מתרגשים לחזור ולפגוש את הילדים, בסוף זה מה שהכי חשוב".
"יש מנהלים ומנהלות שלא ישנים בלילה כי חסרים להם מחנכים", מספרת אביגיל סאמין, מנהלת תיכון מקיף אריאל ויו"ר ארגון מנהלי בתי הספר "מנהיגים". "מנהלי בתי ספר לא אמורים להתעסק בזה, הם לא סדרנים במחסן. הם אמורים לבנות את מערכת. אף מנצח לא רוצה להסתדר עם ארבעה כינורות כשהוא צריך שמונה. אני עבדתי כל הקיץ כדי שאצלי תהיה מכסה מלאה. כל קיץ, כשהמורים יוצאים לחופשה, המנהלים נשארים לעבוד ובונים את השנה הבאה. מלבד שיפוצים ומערכי שיעור, העיסוק המרכזי הוא גיוס מורים".
"כל זמן שיערבו את החינוך בפוליטיקה זה לא יתקדם", הוסיפה. "כל זמן שמי שמנהל את החינוך זה ארגוני המורים ומשרד חינוך החלש, נמשיך לראות מחסור. חייבים לתקן את המערכת, לשפר את מעמד המנהלים והמורים, לצמצם את הרגולציות ואת אינסוף שברי הרפורמות שמתישות את כולם. ואז יהיו מורים, והטובים בהם ירצו להיות מנהלים ולהוביל את המערכת".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ננה יפימוב בת ה-75
ד"ר ננה יפימוב בת ה-75
"שמעתי מה שקורה בבתי הספר וזה עצוב שחסרים מורים". ד"ר ננה יפימוב
(צילום: שאול גולן)

"משמח שאני יכולה לתרום"

דוקטור ננה יפימוב, מורה לכימיה בת 75, יצאה לגמלאות רק לפני שנה. לפני שהספיקה ליהנות מהחופש, נקראה על ידי הנהלת תיכון יוענה ז'בוטינסקי בבאר יעקב מרשת החינוך "עתיד" להשתלב בצוות המורים וללמד כימיה לבגרות. היא לא היססה להירתם למאמץ, אחרי 52 שנה בהוראה - מתוכן 20 שנה כמורה ורכזת מקצוע בלטביה. "שמעתי מה שקורה בבתי הספר וזה עצוב שחסרים מורים", היא אומרת.
"פנו אליי מרשת 'עתיד' והסכמתי לחזור, זה משמח אותי שאני יכולה לתרום בגילי ולהעביר מהידע שלי כד"ר לכימיה. קשה למצוא מחליף למורה בכיתות גבוהות בתחום מקצועי-מדעי כמו כימיה או פיזיקה. זאת גאווה בשבילי לחזור וללמד. זאת העבודה שאני אוהבת ויש לי תשוקה לחזור. אני ממתינה בהתרגשות ליום הראשון". והיא לא לבד: גם רודינה זידאן בולו (70) מחיפה, מורה להיסטוריה ואזרחות בבית ספר "עתיד" בירכא, שמלווה בנוסף תלמידים למסעות לפולין, תחזור לכיתות. "יצאתי לפנסיה בגיל 65 כי זה החוק אבל אני מתפקדת ותורמת. התלמידים אוהבים אותי. אני שמחה, מתרגשת ומחכה לפתיחת שנת הלימודים", היא אומרת.

"מערכת מיושנת וארכאית"

גם בתל אביב חשים היטב את המצוקה. רונן רפאל, מנהל בית הספר העל יסודי עירוני ט', אומר כי למרות המאמצים הרבים לגייס אנשי הוראה, שנת הלימודים תיפתח אצלו עם מחסור של 13 מורים במקצועות שונים. "הרבה מורים מתחילים פורשים מהר, כי הם נכנסים למערכת מיושנת, ארכאית, שכל דבר שרוצים לעשות בה אחרת צריך לעבור דרך המון בירוקרטיות - ואנחנו מנסים להיאחז באלה שנשארים", הוא מספר בכאב. "אני שומע ממנהלים בבתי ספר יסודיים שבאישור משרד החינוך הם נאלצים לתת למחנכים שתי כיתות. תתארו לכם מחנך שעובד במשרה כמעט כפולה וצריך לתת תשומת לב לכל ילד - זה בלתי אפשרי. אצלנו בתיכון צמצמנו את שעות הלימוד. אין מי שילמד ערבית למשל".
אחרי שנים במערכת, רונן מודאג מאוד מהעתיד. "לא חסרים רק מורים. חסרים גם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, סייעות. יש תקנים, אבל אנשי מקצוע לא באים. החינוך זה העתיד שלנו וזה פשוט מדאיג לאן שאנחנו הולכים. כרגע אנחנו לא רואים באופק מורים חדשים מצטרפים למערכת החינוך וכמה שננסה לתת עוד מעצמנו, בסוף החוסר הזה פוגע בתלמידים". עיריית תל אביב מנסה לסייע בגיוס, עם דיור מוזל למורים, חניות בסביבת בית הספר ועוד, אך לדברי רפאל זה לא עוזר למלא את החוסר העצום.
4 צפייה בגלריה
מיכל אקסלרוד
מיכל אקסלרוד
"מעבר לשכר, מורה צריכה לגבש 25 תלמידים ממשפחות שונות לכיתה אחת". מיכל אקסלרוד
(צילום: טל שחר)
מיכל אקסלרוד כהן (53) תחל בתקווה ביום חמישי את שנתה ה-11 כמנהלת בית הספר היסודי "נופים" בראש העין. לדבריה, למרות איום ההשבתה, היא ואנשי מתכוננים לתחילת שנת הלימודים כרגיל. לשם שינוי, היא דווקא נשמעת מעט יותר אופטימית מעמיתיה. "בחינוך הרגיל אין לי חוסרים, להפך. גייסתי שבע מורות חדשות מסגל של 42 מורות", אומרת אקסלרוד כהן. "כן חסרות לי שתי מורות עמיתות בחינוך המיוחד, אבל זה לא משבש לי את פתיחת השנה, כי יצרנו מבנה מיוחד בחינוך המיוחד. הצוות שלי צוות מיוחד. יש אווירה משפחתית, כולם דואגים לכולם".
לדבריה, הבעיה שנחשפת בחודשים האחרונים קיימת כבר שנים. "זה לא רק השכר", היא אומרת, "מורה לא מתעסקת רק בהעברת ידע. יש לה 25 תלמידים בכיתה בממוצע, שמגיעים מ-25 משפחות שונות עם תפיסות הורות שונות, והיא צריכה לגבש אותם לכיתה. אני רוצה להאמין שב-1 בספטמבר התלמידים יגיעו לבית ספר. זה חשוב לילדים, למורים וגם למשק שזקוק לזה".