5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
לפי האישום, הוא ורעייתו קיבלו סיגרים ושמפניות בשווי מאות אלפי שקלים. נתניהו
(צילום: EPA)
הדיונים במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחדשו הבוקר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים, והיום עלה לעדות יונתן חסון, שהיה הנהג של אנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר בשנים 2016-2011. חסון העיד במסגרת תיק 1000, "תיק המתנות", שבו נאשם נתניהו במרמה והפרת אמונים.
לפי האישום, נתניהו קיבל ממילצ'ן ומפאקר טובות הנאה, שעיקרן סיגרים ושמפניות לו ולרעייתו, בסכום של כ-690 אלף שקלים במצטבר. בעדות אמר חסון, שעדיין עובד אצל אנשי העסקים בתור מנהל הנכסים שלהם, כי "רוב הדברים שנקנו עבור משפחת נתניהו היו שמפניות וסיגרים. היו דברים בודדים נוספים כמו מעילים ותיקי יוקרה. לקניית תכשיטים לא נחשפתי באופן אישי, חוץ מסקיצה אחת של תכשיט מסוים". עם זאת, הוא אמר כי "ידוע לי שהעוזר של פאקר איאן מוריס הלך ורכש תכשיט ב-45 אלף דולר. לא ראיתי אותו, אבל איאן אמר לי שהוא קונה תכשיט לשרה".
5 צפייה בגלריה
יונתן חסון
יונתן חסון
"לקניית תכשיטים למשפחת נתניהו לא נחשפתי באופן אישי, חוץ מסקיצה אחת". חסון בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ')

חסון, שנחקר על ידי עו"ד קרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה, סיפר שכשהוא התחיל לעבוד אצל מילצ'ן, אז "הדס קליין הייתה רוכשת לו את הסיגרים", ובשלב מסוים הוא הפך לאחראי על ההזמנות. גם אצל פאקר הוא היה אחראי להזמנות בחלק מהזמן שעבד אצלו. "הסיגרים שהייתי קונה היו מיועדים לביבי - 99% מכל הרכישות", אמר חסון. הוא אף ציין כי "מילצ'ן ופאקר לא היו מעשנים סיגרים, רק סיגריות".
גם בנוגע לשמפניות, חסון העיד כי במקרה של פאקר, "המלאי בבית שלו היה חד-משמעית רק לצרכי הזוג נתניהו, והחזקנו אצלו לפחות שישה ארגזים". לפי הנהג לשעבר, "עבור הבית של מילצ'ן, בכל קנייה הזמנו בין שמונה לעשרה ארגזי שמפניות, אבל משפחת מילצ'ן עצמה הייתה שותה אולי שני בקבוקים בשבוע".
5 צפייה בגלריה
"הם לא היו מעשנים סיגרים, רק סיגריות". מילצ'ן ופאקר
"הם לא היו מעשנים סיגרים, רק סיגריות". מילצ'ן ופאקר
"הם לא היו מעשנים סיגרים, רק סיגריות". מילצ'ן ופאקר
(צילום: EPA)
לדברי חסון, לאחר שהוא קיבל את ההוראה לספק סיגרים או שמפניות למשפחת נתניהו, הוא היה נוסע לבלפור או לקיסריה ומוסר את המשלוח. הוא סיפר שאת הנסיעות האלו עשה כ-25 פעמים, לרוב מטעם מילצ'ן, וכי "במקרים מאוד ספציפיים נכנסתי לתוך הבית שלהם, אבל לרוב יצא אליי אב הבית או אחד מראשי האבטחה".
אבל רק לא את אב הבית והמאבטחים פגש חסון במשלוחים, אלא גם במקרים מסוימים את בני הזוג נתניהו. "פעם אחת בבלפור מסרתי ישירות לגברת נתניהו. היא חיכתה לי ברחוב ושאלתי אותה איך היא תסחוב את הארגזים, אז היא אמרה שתסתדר", תיאר חסון. "פעם נוספת התבקשתי להביא שמפניות לקיסריה, ואב הבית לא היה אז השומר הכניס אותי ומר נתניהו פתח לי את הדלת".
עם זאת, חסון אמר כי לאחר שהתחילו החקירות נגד נתניהו, מילצ'ן ופאקר לא רצו שהוא יגיע עד בלפור. "זה היה הוראה מהדס שאמרה לשרה שלא אגיע עד לבלפור. היא המציאה לה תירוץ שזה יום ההולדת שלי. אז בסוף פגשתי את אב הבית של המעון בבלפור באמצע הדרך", סיפר.
5 צפייה בגלריה
הפריימריז לליכוד בתל אביב
הפריימריז לליכוד בתל אביב
"לפני שהם הלכו, שרה שאלה אותי אם דאגתי להם לשמפניות"
(צילום: AFP)
לאחר מכן, חסון העיד כי משלוחי הסיגרים והשמפניות התחלפו באספקה שהועברה במהלך הביקורים של בני הזוג נתניהו בבית משפחת מילצ'ן בבית ינאי, ובביקורים של מילצ'ן בבית משפחת נתניהו בקיסריה. הוא תיאר איך ביום הולדת של מילצ'ן, נתניהו ואשתו הגיעו לבית ינאי, ו"לפני שהם הלכו, שרה שאלה אותי אם דאגתי להם לשמפניות". לדבריו, באותו הביקור הוא שם להם שני ארגזי שמפניות באוטו, וגם בביקורים נוספים של הזוג נתניהו עלו בקשות דומות.
חסון תיאר את ההכנות בבית מילצ'ן לקראת ביקור של נתניהו: "היינו מניחים סיגרים היכן שארנון ישב עם ביבי ושרה. אריזות תמיד סגורות, אין אריזות פתוחות. לפעמים ארנון רצה גם שתייה מוכנה - שני ארגזים של שמפניות". הוא המשיך לספר איך "נתניהו היה פותח קופסה, מעשן סיגר או שניים, ולוקח את היתר הביתה. הכנו שקית מראש, והוא היה מרוקן את קופסת הסיגרים לתוך שקית ולוקח".
מהעדות עולה כי לא רק בבית של מילצ'ן בני הזוג נתניהו קיבלו שירות, אלא גם בבית של פאקר בקיסריה שצמוד לבית המשפחה. "מה שבני הזוג נתניהו היו מבקשים, הם היו מקבלים. אם זה ארוחת צהריים או שתייה, זה היה יכול להיות כל דבר", סיפר חסון. "נתניהו היה משתמש חופשי בסיגרים שהיו בסלון של פאקר באותה התקופה. לפעמים הם גם היו לוקחים איתם שישיות שמפניות או יוצאים עם סיגרים". לדברי חסון, הוא היה עד לשמונה מקרים בהם נתניהו ואשתו התארחו בביתו של פאקר ולקחו משם דברים כשפאקר עצמו לא היה בבית.
5 צפייה בגלריה
הדס קליין
הדס קליין
"רוב המשימות לספק סיגריות או שמפניות הגיעו כהוראה ממנה". קליין
(צילום: גלעד מורג)
בדיון האחרון במשפט, לפני כשלושה שבועות, העידו שני ספקים בעלי חנויות לממכר סיגרים ושמפניות על חשבוניות מהחנויות שלהם למוצרים שנרכשו עבור מילצ'ן ופאקר. בדיון הציגה התובעת הדר ווינשטיין לעדים חשבוניות של העסקים שלהם. העדים אישרו שהקבלות יצאו מבתי העסק שלהם. המשטרה קיבלה מהספקים ישירות את החשבוניות הללו במהלך החקירה.
גם הדס קליין, שסיימה להעיד לפני כחודש, סיפקה חשבוניות למשטרה בגין מרבית אותן הרכישות. מטרת העדויות הייתה לאשר את אמיתות החשבוניות שהפכו לראייה. בעדותו היום, חסון אמר כי "קליין הייתה בהיררכיה מעליי, רוב המשימות לספק סיגריות או שמפניות הגיעו כהוראה ממנה, והשאר ממילצ'ן ומפאקר ישירות. שמעתי ממנה שהיא התבקשה לעשות את זה על ידי מילצ'ן או פאקר, ולפעמים היא אמרה ששרה התקשרה או שהתקשרו מהלשכה להביא דברים".
לאחר שחקירתו של חסון בידי הפרקליטות הסתיימה, בית המשפט עבר לדון בסדר הגעת העדים בתיק 4000, שאמורים להעיד אחרי העדים בתיק 1000. התביעה שינתה את סדר ההגעה והודיעה לבית המשפט, אך סנגורי נתניהו מתנגדים לשינוי וטוענים שהוא פוגע בהגנה. עו"ד בועז בן צור, שמייצג את נתניהו בתיק הזה, אמר בדיון כי "יש חשיבות לשמיעה רצופה והגיונית של המשפט".
ז'ק חן, סנגורו של אלוביץ', אמר כי "הטעם שבקבוצת העדים הראשונה היו שני חוקרים שהועברו מעבר להרי החושך, החוקרים של פילבר, בעקבות עדות פילבר". יהודית תירוש השיבה: "לא נכון, לפני עדות פילבר" וחן תיקן: "חברתי צודקת, לאחר חפץ".
בן צור הוסיף כי "לבית המשפט יש סמכות בסוגיית שמיעת סדר העדים. לא חלוקים שלמאשימה יש שיקול דעת בקביעת סדר העדים או הפרשות. לא שנוי במחלוקת. הפרורוגטיבה הזו לעולם כפופה לביקורת שיפוטית".
עו"ד נוית נגב: "הדברים נובעים מכך שפרשת 2000, שמבחינת ההיקף והגודל, קטנה פי כמה מ-4000 נכרכה כאן ואוחדה ביחד. הדבר יש לו מבחינתנו משמעויות אדירות, הדברים לגבי הלקוח שלנו מועצמים עוד יותר".
הפרקליטה, ראש צוות תיק 4000: "חבריי רוצים לעצור את הבירור של העובדות, לעצור את הבירור ולזמן חוקרים, ונדון באשמת המאשימה, מישהו פעם טבע את הביטוי, לחקור את החוקרים".
פורסם לראשונה: 09:06, 24.10.22