3 צפייה בגלריה
תרג"ד כפיר
תרג"ד כפיר
"חיילים רבים נקלעים לחובות". ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
רוב החיילים הבודדים לא משתמשים בפתרונות הדיור המשותפים או המרוחקים שצה"ל מציע להם – וסכום ההשתתפות החודשית של צה"ל בשכר דירה רחוק מלשקף את המחירים האמיתיים בשוק הנדל"ן: אלו השורות התחתונות בדו"ח מיוחד של מרכז המידע והמחקר של הכנסת שיובא לדיון בימים הקרובים, בעקבות קשיים של חיילים בודדים לפתרון דיור הוגן מבלי להיקלע למשברים כלכליים ולחובות.
לפי הנתונים המעודכנים מצה"ל, שמובאים כאן לראשונה, מתוך 6,469 חיילים בודדים שמקבלים סיוע למגורים, 54% שוכרים דירות באופן עצמאי תוך התבססות על השתתפות בשיעור של כ-1,300 שקלים מצה"ל, מדי חודש לטובת מטרה זו. לחלק מהדירות המשותפות שהצבא מציע כחלופה, גם באמצעות לעמותות סיוע, כבר נוצרו רשימות המתנה. העמותות הללו, שמציעות מחירים מופחתים לחיילים הבודדים, מתבססות על תרומות או על סכום חודשי שהחייל מעביר להן.
התלונות של החיילים הבודדים שנוגעות לשיעור ההשתתפות הנמוך יחסית בשכר הדירה מעלה דילמה הנוגעת גם לסוגיה ערכית: רבים מהחיילים הבודדים מעדיפים לגור באזורי ביקוש אטרקטיביים ויקרים כגון תל אביב רבתי ובהתאם סכום ההשתתפות החודשי - 1,300 שקלים - נחשב לנמוך, אך מספק מצד שני למגורים בדירות שותפים בפריפריה.
בנוסף, הגדלת הסכום תקטין עוד יותר את רצון החיילים לקבל פתרונות אחרים שהצבא מציע: מאות דירות מאובזרות שהצבא שוכר לחיילים בודדים (ובתנאי שיחלקו אותן עם חיילים בודדים אחרים, לרבות שני חיילים באותו החדר), יחידות דיור בקיבוצים או לינה בבתי החייל. לפי הנתונים, רק 35% מהחיילים הבודדים קיבלו את הפתרונות החלופיים האלו, שניתנים ללא תשלום לחייל: נכון לחודשים האחרונים, 643 חיילים בודדים מתגוררים בבתי החייל, 802 בדירות שמערכת הביטחון שוכרת ונקראות "בית חם", ו-676 חיילים העדיפו לגור בקיבוצים, בהם נותרו 77 דירות פנויות. עוד עולה מהנתונים כי 4% מהחיילים הבודדים אינם מקבלים סיוע בדיור.
המסמך של הכנסת חושף גם כי הפיקוח והשקיפות חלקיים בלבד סביב ההסכמים של צה"ל עם עמותות הסיוע לחיילים הבודדים בהקשרים של שכר הדירה ועם הגופים השונים, כששיעור התשלום החודשי של צה"ל, למשל, עבור כל חייל בודד שמתגורר בדירה בקיבוץ הוא כ-1,000 שקלים.
"אין פיקוח על התנהלות העמותות ותנאי המגורים בדירות למרות שצה"ל מעביר להן תשלום באמצעות החיילים ומפנה אליהן חיילים. צה"ל וגורמים נוספים מציינים כי חיילים רבים לא מודעים למחיר הכלכלי הגבוה של שכירות דירה, ובפועל הם מתקשים לנהל דירה הולמת ולהסתדר כלכלית, ולעתים נקלעים לחובות או למצבים נפשיים קשים", ציינו מחברי הדו"ח.

במערכת הביטחון מתכננים: בתי חייל נוספים באזורי ביקוש

עוד עולה מהנתונים שהוגשו לוועדת הקליטה של הכנסת, כי הביקוש של החיילים הבודדים לגור בגוש דן מתבטא גם במספר המיטות בבתי החייל: כ-1,040 מיטות יש בשלושת בתי החייל ברמת גן ובתל אביב - לעומת כ-200 מיטות בבית החייל בחיפה; כ-360 בבית החייל בבאר שבע וכ-170 מיטות בטבריה. בכל חדר בבית החייל מתגוררים כארבעה חיילים בממוצע, כשבבית החייל בבאר שבע יש תנאים משופרים עם אפשרות לשני חיילים בחדר.
במערכת הביטחון מתכוונים לפתוח בתי חייל נוספים, אך גם הם באזורי ביקוש, כמו ראשון לציון. האגודה למען החייל (שנקראת כיום "יחד"), המפעילה את בתי החייל ומספקת לחיילים שבהם גם שלוש ארוחות ביום, מקבלת מצה"ל כ-1,500 שקלים בחודש על כל חייל שמתגורר בקביעות בבית החייל. יצוין כי אשתקד קיבלה האגודה מצה"ל כמיליון שקלים בחודש עבור מגורי החיילים במתקניה - זאת מול עלות של 48 מיליון שקלים בשנת 2020 לתפעול כלל בתי החייל.
"חיילים רבים לא מודעים למחיר הכלכלי הגבוה של שכירות דירה, ובפועל הם מתקשים לנהל דירה הולמת ולהסתדר כלכלית, ולעתים נקלעים לחובות או למצבים נפשיים קשים"
הדו"ח גם מציג את הערים שבהן צה"ל בוחר לשכן את חייליו בכ-150 דירות שכורות - כמחציתן בערים בגוש דן רבתי כמו תל אביב, חולון, ראשל"צ, הרצליה, רמת גן ופתח תקווה. הצפונית שבהן היא חיפה והדרומית היא באר שבע. נתונים אלה מלמדים שצה"ל לא שוכר דירות לחיילים הבודדים במסגרת "בית חם" בערי פריפריה מובהקות כשדרות, נתיבות, כרמיאל או מגדל העמק, לדוגמה. התפוסה בדירות אלה כמעט מלאה (98%) וכאמור מתגוררים בהן כ-800 חיילים בודדים.
לפי החוזה עם משרד הביטחון מול העמותות שמתחזקות דירות לחיילים בודדים, ניתן לשכן עד שישה חיילים בכל חדר. בדירות ללוחמים בלבד יש חדר לכל חייל. בכל רגע נתון יש רשימת המתנה של כ-90 חיילים בודדים לדירות אלו, ובצה"ל הסבירו כי הבחירה בערים מרכזיות נוגעת לנגישות טובה יותר עבור החיילים בתחבורה ציבורית. כמו כן, בשנים האחרונות חל גידול בכמות החיילים הבודדים שבוחרים בפתרון דיור זה: מ-500 חיילים ב-2018 לכ-800 השנה. כל חייל בדירות הללו מקבל מצה"ל 400 שקלים בחודש לרכישת מזון לדירה, בנוסף לאוכל שהוא מקבל בבסיס. צה"ל שילם אשתקד עבור השימוש בדירות אלו כ-900 אלף שקלים בחודש.
גורם בכיר באכ"א: "על פתרונות אלה, כמו מגורים בבית החייל ובקיבוצים, החיילים לא משלמים דבר. יש חיילים שלא אוהבים זאת בגלל גבולות ונהלים שהצבנו, כולל בנושא אירוח חברים, אלכוהול ועוד"

פתרון דיור נוסף לחיילים - בקיבוצים

ביקוש החיילים לגור במרכז הארץ מתבטא גם בפתרון הדיור הפחות פופולרי - בקיבוצים: במרכז הארץ קיים ביקוש רב יותר עם זמני המתנה של שבועות עד חודשים. רוב העלות החודשית לשיכון חייל בבסיס, 1,400 שקלים בחודש, ממומנת על ידי הצבא שמשלם לתנועה הקיבוצית, כאשר הקיבוצים עצמם תורמים מאות שקלים בחודש לכיסוי יתר ההוצאות לכל חייל שמתארח אצלם.
בדו"ח מוזכר כי משרד השיכון מסייע בנוסף לסיוע מצה"ל, גם לעולים חדשים בדיור, הגם שהתגייסו לצבא, בשיעור של מאות שקלים בחודש, במשך חמש שנים מרגע עלייתם. "היעדר פרטיות הוא שיקול מרכזי בהחלטה של החייל הבודד לא לגור בפתרונות הדיור החלופיים שצה"ל מציע ובהם נדרש להתגורר עם עוד לפחות חייל בחדר", צוין בדו"ח.
"עמותות הסיוע שמפעילות דירות לחיילים מקבלות בעיקר לוחמים, ולחיילים יש קושי לעמוד בכללי ההתנהגות, במיוחד בפתרונות הדיור של צה"ל; לעתים החיילים גורמים לנזקים גם בדירות הקיבוצים והדבר מוביל להוצאות חריגות. יש חיילים שרואים בפתרונות הדיור של צה"ל הגבלה של החופש שלהם (הזמנת בני זוג לדירה, צריכת אלכוהול וכו') ולכן מעדיפים לשכור דירה עצמאית". הדו"ח גם הצביע על היעדר פיקוח על העמותות שמעניקות לחיילים דירות בסכומים מופחתים אך בשיעורים משתנים, לעתים פחות ולעתים יותר מ-1,300 שקלים בחודש.
"אנחנו לא חוסכים במשאבים עבור החיילים הבודדים ומשקיעים בהם רבות, ומעדכנים את המענה שלנו עבורם מעת לעת", הסביר גורם בכיר באגף כוח האדם בצה"ל. "הקמנו מרכז מטכ"לי בשנה שעברה לייצר סינרגיה לכל סוגי המענים לחיילים הבודדים גם בתחום המגורים כדי שלא ייפלו בין הכיסאות. בנוסף, ניתנת תוספת של מענק לחייל הבודד בשיעור של כ-540 שקלים שמוגדל עבור לוחמים, ובנוסף לתווי קניית מזון ברשת שיווק. היום יש כ-150 דירות של 'בית חם' עם חדר לבד ללוחם או שניים בחדר לכל שאר החיילים הבודדים".
הגורם הוסיף: "אנו מנסים לווסת את כל החיילים למודל חדש של חייל בכל חדר, ומתכננים להגדיל את היצע הדירות בכ-50 נוספות באזורים מרכזיים ולא נידחים. על פתרונות אלה, כמו מגורים בבית החייל ובקיבוצים, החיילים לא משלמים דבר. יש חיילים שלא אוהבים זאת בגלל גבולות ונהלים שהצבנו, כולל בנושא אירוח חברים, אלכוהול ועוד. אנו פועלים רבות מול החיילים שבוחרים לגור בעצמאות, עם סל מענקים וללא התקטננות על טפסים או אילוצים ביורוקרטיים.
"בנוסף, אנו מתחילים ללוות חיילים אלו כלכלית עם חינוך פיננסי בשיתוף בנק ישראל - לרבות תכניות ליווי פרטניות לחיילים עולים, נשואים וכיו"ב. הלוואי וכל החיילים יעברו ל'בית חם'. יש לנו יכולת לפתוח עוד דירות כאלה, שמעוצבות היטב ומשווקות על ידינו. אנו מצויים בפרטי הפרטים בנוגע למה החייל מקבל, בנוסף לביקורות תקופתיות שקצינות שלנו עורכות בכל הדירות. בעבר עלינו על מחדלים שטופלו, כולל דירות מיושנות בקיבוץ במרכז הארץ. הליקויים נבדקים ומטופלים".