פותחים שבוע 16.4 יואב זיתון מתיחות ביטחונית
הכוננות הגבוהה של צה"ל תימשך בחול המועד פסח עם אלפי לוחמים מכוחות התגבור שייפרסו בקו התפר, בעומק השטח באיו"ש ולצד השוטרים במוקדי הבילוי ואתרי הטבע. מבצעי המעצרים הנרחבים צפויים להימשך גם בימים הקרובים בעיקר בגזרת השומרון, בנוסף לפעילויות שיבוש נקודתיות של נתיבי העברות אמצעי לחימה וטרור בין הכפרים הפלסטינים.

בצה"ל העלו את הדריכות לקראת הימים הקרובים גם במערך ההגנה האווירית, כחלק מההיערכות לתרחיש של ירי רקטות מעזה. בצבא מתכוונים להשאיר את כוננות "שובר הגלים" לכל הפחות עד ליום העצמאות.
במקביל, הלחץ על ראשי חמאס והג'יהאד האיסלאמי להימנע מכניסה לקלחת המתוחה באיו"ש ובירושלים יימשך על ידי ישראל לאורך השבוע הקרוב, בעיקר דרך קהיר.
פותחים שבוע 16.4 קובי נחשוני ברכת כהנים
אחרי יותר משנתיים וחצי, לראשונה מאז סוכות תש"פ ספטמבר 2019, יתקיים טקס ברכת הכהנים המסורתי במתכונת דומה יחסית לרגילה, ובהשתתפות עשרות אלפי בני אדם.
מאז הגל הראשון של התפרצות הקורונה בישראל הוטלו מגבלות על התקהלויות גדולות בחגי פסח וסוכות, שבימי חול המועד שלהם נערך המעמד כבר יותר מ-50 שנה, וצמצום כמות הקהל הצליח לפגום באופיו המיוחד. כעת ישובו הרבבות - גברים, נשים וילדים, דתיים וחילוניים, יהודים ונוכרים, ישראלים ותיירים מחו"ל - לפקוד את האתר הקדוש. עם זאת, על רקע אסון מירון, החליטה הקרן למורשת הכותל המערבי לקיים שני מעמדים זהים, בימים שני ורביעי, על מנת שהקהל יתחלק ביניהם, בתקווה להימנע מדוחק וצפיפות ברחבה.

בכל אחד מהימים יתברכו המשתתפים פעמיים - בתפילות שחרית ומוסף - מפי הכוהנים, צאצאי שבט לוי, בברכה המשולשת: "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליו ויחונך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". לאחר מכן ייערך במקום מעמד "הקבלת פני רבו", ולבאי הכותל תינתן הזדמנות לעבור על פני הרבנים הראשיים לישראל ורב הכותל והמקומות הקדושים כדי לברך ולהתברך מפיהם לכבוד החג.
השנה, בנוסף לעיסוק הרגיל של משטרת ישראל בהסדרי התנועה המורכבים סביב האירוע ההמוני, כוחות הביטחון מתמודדים גם עם המפגש הנפיץ בין הפסח לרמדאן ועם גל הטרור המשתולל ברחבי הארץ, כשאזור הר הבית והכותל המערבי הוא הרגיש והטעון ביותר.
אלפי שוטרים, לוחמי מג"ב, חיילים ומתנדבים יתפרסו סביב העיר העתיקה, בצירים ובדרכים המובילות אל הכותל, במטרה לשמור על ביטחון המתפללים והמבקרים הרבים, ויחד איתם יתפללו גם הם – "וישם לך שלום".
פותחים שבוע 16.4 גלעד כרמלי טיולים
מאות אלפי מטיילים צפויים לפקוד בכל אחד מימי החג את אתרי הטבע, השמורות, היערות והגנים הלאומיים ברחבי הארץ. כמו בשנים קודמות, גם בפסח הזה האתרים שימשכו אליהם הכי הרבה מטיילים הם מוקדי הפריחה האביבית שעדיין נמצאת בשיאה, הנחלים בצפון שעדיין שוצפים בזכות החורף הגשום, וגם אתרי המים שירעננו את המבקרים בחום הצפוי. בחג תיפתח גם עונת השיט במסלולי הקיאקים בנחלי הצפון.
4 צפייה בגלריה
מטיילים בנחל חווארים
מטיילים בנחל חווארים
מטיילים בדרום. מאות אלפי מטיילים בכל יום באתרי הטבע
(צילום: אביעד בר, הערבה התיכונה)
מאז הקורונה הביקור בשמורות הטבע והגנים הלאומיים כרוך בהרשמה מראש בהתאם למכסת מבקרים, אז לא צפויים בהם עומסים משמעותיים. אבל באתרים פתוחים ופופולריים כמו שמורת נחל תבור, יער אילנות, נחל השופט, נחל הקיבוצים ונחל כזיב צפויים עומסים כבדים. גם בחופי הכינרת צפויים עומסים כבדים מאוד.
בחול המועד יפעיל משרד התיירות לראשונה קווי תחבורה ציבורית לאתרי תיירות ושמורות טבע ברחבי הארץ, כדי לפתור חלק מבעיית הפקקים וכן לאפשר גם למי שאינו מחזיק ברכב פרטי לטייל.
4 צפייה בגלריה
 גן השלושה ה סחנה הסחנה מטיילים חג הקורבן מזג אוויר
 גן השלושה ה סחנה הסחנה מטיילים חג הקורבן מזג אוויר
הסחנה. תגבור קווי אוטובוס עד לאתר
(צילום: EPA)
בין היתר, יופעלו קווים ייעודיים מאילת לקניון האדום ולפארק תמנע, מתחנת הרכבת נהריה לראש הנקרה, ומתחנת הרכבת בנימינה לנמל קיסריה. בנוסף יתוגברו הקווים אל חורשת טל, חופי הכינרת, המג'רסה, שמורת יהודיה, גן השלושה (הסחנה), הר מירון, עין חמד, אפולוניה, עין גדי, מצדה ועוד. גם השירות אל הכותל המערבי ומערת המכפלה יתוגבר.
צאו לטייל בחול המועד. הטבע עכשיו יפהפה ונמצא בשיאו, אך זכרו לשמור עליו ולא להשאיר אשפה בשטח!
פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

שביעי של פסח

היום השביעי של חג הפסח, שמכונה בשפה הצה"לית פסח ב', מוגדר גם כן כיום טוב שלפי ההלכה היהודית אסור במלאכה. על פי המסורת היהודית, ביום זה אירע נס קריעת ים סוף. בני ישראל, ששוחררו מעבדות, היו בדרכם לארץ ישראל והגיעו אל ים סוף. לפתע הגיע למקום מלך מצרים פרעה, יחד עם כוח צבאי, ודרש מהם לשוב לעבוד אותו ואת עמו.
4 צפייה בגלריה
קריעת ים סוף, אילוסטרציה
קריעת ים סוף, אילוסטרציה
קריעת ים סוף, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקב"ה עשה לבני ישראל נס וברגע שמשה הניף את מטהו לים הוא נחצה, ובני ישראל עברו באמצע ביבשה. כשהמצרים ניסו לרדוף אחרי בני ישראל ונכנסו אל האזור היבש, הים חזר לקדמותו והמצרים טבעו.
שביעי של פסח הוא היום האחרון שבו אוכלים מצות, ובעקבות כך יש שנהגו לאכול סעודה נוספת לפני צאת החג כדי להיפרד מהמצה. השנה, בגלל ששביעי של פסח מסתיים בערב שבת, החמץ יחזור אלינו רק במוצאי השבת.
בחסידויות השונות נקראת הסעודה "סעודת משיח", בין היתר בעקבות האמונה כי כמו שבני ישראל יצאו ממצרים בחודש ניסן, כך גם המשיח יגיע בניסן – "בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל".

תרבחו ותסעדו

המימונה נחגגת בדרך כלל במוצאי שביעי של פסח ולמחרת באסרו חג. השנה, בגלל שהשנה שביעי של פסח יוצא ביום שישי, החגיגות יידחו ב-24 שעות למוצאי השבת הבאה, עוד שבוע בדיוק.
4 צפייה בגלריה
מימונה בגדרה
מימונה בגדרה
חגיגת מימונה בגדרה. תרבחו ותסעדו
(צילום: דנה קופל)
חגיגות המימונה החלו לפני מאות שנים והשתמרו בקרב יהודי צפון-מערב אפריקה. בליל המימונה הדלתות נשארות פתוחות וכולם מוזמנים להיכנס לשמוע דרשות, לשיר, לרקוד ולטעום מהמטעמים שמונחים על השולחנות. מדובר בחגיגה גדולה של שכנות טובה והכנסת אורחים.
בשנים האחרונות חגיגות המימונה הפכו גם לאירוע פוליטי, ופוליטיקאים רבים מסתובבים בין הבתים של חברי מפלגה ואנשי ציבור, ולא פעם נפגשים ומדברים גם עם יריבים שהזדמנו למקום. אבל אסור שזה יהיה המסר של החג. כמו שהמימונה הפכה להיות חג לאומי, בואו נדאג שגם הערכים שלה – שלום, רעות ושכנות טובה – יהיו נחלת הכלל, כל השנה.